“And currently aren’t you working?”

the general structure of job interviews supporting teaching materials for Portuguese as a Host Language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e68145

Keywords:

Job interviews, National Employment System, Portuguese as a Host Language, Conversation Analysis

Abstract

This article presents the results of a study that used Conversation Analysis methodology to examine the overall structure of job interviews and, consequently, develop didactic materials for Portuguese as a Host Language. The study was conducted based on eighteen audio and video recorded interviews at a National Employment System (SINE) office in southern Brazil. In this article, we present the analysis of one of these interviews, which represents the general structure of these interactions. The didactic material developed based on this study addresses interactional characteristics intrinsic to the investigated interactional context, which is highly relevant for immigrants. Those unfamiliar with the format of a job interview in Brazil will be able to obtain a detailed preview of this interactional phenomenon from this material. It is defended that immigrants receive the necessary support to establish themselves and achieve a good quality of life in the country. For this, it is essential that they have access to adequate educational materials to improve their language studies and, consequently, facilitate their social and professional integration in the country.

Metrics

No metrics found.

Author Biography

Minéia Frezza, Instituto Federal do Rio Grande do Sul, Campus Bento Gonçalves, Brasil.

Doutoranda e Mestra em Linguística Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Graduada em Letras pela mesma instituição.

References

ANDRIGHETTI, Graziela Hoerbe; PERNA, Cristina Becker Lopes; PORTO, MARTHA. Português como língua de acolhimento na Lomba do Pinheiro: relatos de práticas pedagógicas. Brazilian English Language Teaching Journal, 2017. Disponível em: https://hdl.handle.net/10923/14737. Acesso em: 20 abr. 2024.

ANUNCIAÇÃO, Renata Franck Mendonça de. A língua que acolhe pode silenciar? Reflexões sobre o conceito de “português como língua de acolhimento”. Revista X, v. 13, n. 1, p. 35-56, 2018.

BRASIL, Resolução nº 3, de 22 de junho de 2016. Dispõe sobre normas referentes à revalidação de diplomas de cursos de graduação e ao reconhecimento de diplomas de pós-graduação stricto sensu (mestrado e doutorado), expedidos por estabelecimentos estrangeiros de ensino superior. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 22 jun. 2016. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CNE_RES_CNECESN32016.pdf . Acesso em: 09 jun. 2024.

CAVINATO, Marina; GALLINA, Eduarda; FREZZA, Minéia. O primeiro sofrimento que os imigrantes passam é de não entender nada da língua: em busca do português brasileiro como língua de acolhimento para imigrantes. LÍNGUATEC, v. 6, N. 2, p. 65-83, 2021.

GAGO, Paulo Cortes. 5) Questões de transcrição em análise da conversa. Veredas-Revista de Estudos Linguísticos, v. 6, n. 2, 2002.

GAMBASSI, Giulia Mendes. Nomear o humano: a migração como acontecimento discursivo. 2022. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, São Paulo, 2022.

GROSSO, dos reis Maria José. Língua de acolhimento, língua de integração. Revista Horizontes de linguística aplicada, v. 9, n. 2, p. 61-61, 2010.

HUTCHBY, Ian; WOOFFITT, Robin. Conversation Analysis: Principles, Practices and Applications. Cambridge: Polity, 1998.

IBGE, 2013. Metodologia do Censo Demográfico 2010. Disponível em: http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv81634.pdf . Acesso em: 12 jul. 2024.

JEFFERSON, Gail. Transcript notation. In: ATKINSON, J. Maxwell; HERITAGE, John (Ed.). Structures of Social Action: Studies in Conversation Analysis. New York: Cambridge University Press, 1984. p. ix-xvi.

LODER, Letícia Ludwig; JUNG, Neiva Maria (Ed.). Fala em interação social: Introdução à Análise da Conversa Etnometodológica. Mercado de Letras, 2008

LOPEZ, A. P. A. . Algumas considerações sobre o termo Português como Língua de Acolhimento. In: Ana Berenice Peres Martorelli; Socorro Cláudia Tavares de Sousa; Camila Geyse da Conceição Virgulino. (Org.). Vidas em movimento: ações e reflexões sobre o acolhimento de pessoas em situação de refúgio. 1ed.Paraíba: Editora UFPB, 2020, v. 1, p. 120-144.

MAHER, T. M. A educação do entorno para a interculturalidade e o plurilinguismo. In: KLEIMAN, A. B.; CAVALCANTI, M. C. (Org.) Linguística aplicada – suas faces e interfaces. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2007, p. 255-270.

MAIA, Tatiane Silva Tavares. Gestão de pessoas: particularidades de empresas familiares. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 3, n. 2, p. 71-85, 2009.

OSTERMANN, Ana Cristina. Gênero, violência e sexualidade: uma investigação sociolinguística interacional dos atendimentos à saúde da mulher. Manuscrito não-publicado [Projeto de Pesquisa CNPq 311288/2006-5], Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2006.

PEDRASSANI, Júlia Sonaglio; BALZAN, Carina Fior Postingher; HOFF, Sara Luiza. O imigrante na língua: o comentário de um estudante de Português como Língua de Acolhimento sob o viés da Antropologia da Enunciação. LínguaTec, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Bento Gonçalves, v. 8, n. 2, p. 117-136, 2023.

SECRETARIA DE JUSTIÇA, CIDADANIA E DIREITOS HUMANOS. Estudos Perfil dos imigrantes no RS. Justiça.rs.gov.br, 2020. Disponível em: https://justica.rs.gov.br/estudo-do-dee-spgg-apresenta-perfil-dos-imigrantes-no-rs-2020 Acesso em: 25 jul. 2024.

SEEDHOUSE, P. The Interactional Architecture of the Language Classroom: A Conversation Analysis Perspective. Blackwell Publishing, 2004.

SENE, Lígia Soares. Objetivos e materialidades do ensino de Português como língua de acolhimento: um estudo de caso. 2017. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

SILVA, Sidney Antonio da. Imigração e redes de acolhimento: o caso dos haitianos no Brasil. Revista Brasileira de Estudos de População, v. 34, n. 01, p. 99-117, 2017.

WILKINSON, Sue; KITZINGER, Celia. Constructing identities: A feminist conversation analytic approach to positioning in action. In: HARRE, Rom; MOGHADDAM, Fathali M. (Ed.).The Self and Others: Positioning Individuals and Groups in Personal, Political and Cultural Contexts. Westport: Praeger, 2003. p. 157-180.

Published

2025-03-12

How to Cite

Frezza, M., Bordignon, M. ., & Freitas, L. C. R. de. (2025). “And currently aren’t you working?”: the general structure of job interviews supporting teaching materials for Portuguese as a Host Language. The ESPecialist, 46(1), 26–44. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e68145