Body-affective dimensions for the school context

theatrical play for social transformation

Authors

  • Iris Mariano de Melo UFRJ
  • Adolfo Tanzi Neto Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e68628

Keywords:

Bodily-affective dimensions, Theatrical activities, Play, Teaching-learning

Abstract

This article explores the corporeal-affective dimensions in the school context, focusing on theatrical practices as tools for social transformation. Based on the approach of authors such as Espinosa (1656/2009), Vygotsky (1978), Spolin (1963) and Boal (2019), this study investigates how body and mind act in an integrated way when mobilized in pedagogical theatrical activities that can play a crucial role in the social development of individuals. Through theatrical games with 6th year students, the study analyzed how these practices encourage the active participation of students, promoting positive and collaborative social encounters that can increase their ability to act and transform their realities. Methodologically, with the contribution of Critical Collaboration Research (PCCol) (Magalhães and Fidalgo, 2019), we developed, critically and collaboratively, pedagogical interventions that could explore everyday social problems of those involved through role-plays. Students, when interacting physically and emotionally, were challenged to find creative solutions to different conflicts. The results indicate that theatrical games contributed to attention, memory and problem-solving potential. At the end of the activities, students demonstrated a greater understanding of the role of emotions and the ability to act critically and collaboratively on their social issues. We conclude that corporeal-affective practices, especially theatrical activities, have significant potential to promote social transformations in the school environment, by integrating body, mind and emotions in the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARMADA-MARTINS, Silvia Conceição. Formação de formadores em contextos corporativos – uma abordagem crítico-colaborativa. Dissertação de mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2018.

BOAL, Augusto. Jogos para atores e não atores: Augusto Boal. Tradução Barbara Wagner Mastrobuono e Célia Euvaldo. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. 1ª ed. São Paulo: Editora 34, 2019.

BURKITT, Ian. The Emotions in Cultural-Historical Activity Theory: Personality, Emotion and Motivation in Social Relations and Activity. Integrative Psychological and Behavioral Science, 55(4), 797–820, 2021.

CHAUÍ, Marilena de Souza. Desejo, paixão e ação na ética de Espinosa. Companhia das Letras, 2011.

ELLIS, Rod. The study of second language acquisition. 2ª ed. Oxford University Press, Oxford, 2008.

ESPINOSA, Baruch. Ética. Tradução de Thomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

FREITAS, Maly Magalhães; FIDALGO, Sueli Salles; VIEIRA, Claudia Regina. Pesquisa Crítica de Colaboração: o ensino de Língua Portuguesa pensado com os surdos para os surdos. Ensino em Re-vista, v.29, p. 1-23, 2022.

GASS, Susan; SELINKER, Larry. Second Language Acquisition: an introductory course. 3ª ed. Routledge, Nova Iorque/Londres, 2008.

HARDT, Michael. Foreword: What affects are good for. In: CLOUGH, P. T.; HALLEY, J. The Affective Turn: Theorizing the Social. Durham and London: Duke University Press, 2007. p.ix-xiii.

LEME, André Paes. SPINOZA: o conatus e a liberdade humana. Cadernos Espinosanos, 1(28), 2013, pp. 109-128.

LOBMAN, Carrie. Jogo, Aprendizagem e Desenvolvimento. In: BARBOSA, M. V.; MILLER, S.; MELLO, S (Org.). Teoria Histórico-Cultural: Questões Fundamentais para a Educação Escolar. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016, p. 201-213.

MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo; FIDALGO, Sueli Salles. Reviewing Critical Research Methodologies for Teacher Education in Applied Linguistics. D.E.L.T.A., 35-3, p. 1-19, 2019.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia Alemã: Teses sobre Feuerbach. 8ª ed. Trad. Silvio Donizete Chagas. São Paulo: Centauro, [1845-46] 2005.

MELO, Iris Mariano de. Despertando o corpo-linguagem na escola: brincar como processo de ensino-aprendizagem de inglês como língua adicional. 2024. 149f. Dissertação (Mestrado em Interdisciplinar em Linguística Aplicada). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2024.

MOITA LOPES, Luiz Paulo. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma linguística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

ORTEGA, Lourdes. Understanding Second Language Acquisition. Hodder Education, Londres, 2009.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. 3ª ed. São Paulo, SP: Perspectiva, 2008.

PAVLENKO, Aneta. The affective turn in SLA: from ‘affective factors’ to ‘language desire’ and ‘commodification of affect’. In: GABRYS-BAKER, D.; BIELSKA, J. (Eds.). The affective dimension in second language acquisition. Bristol, England: Multilingual Matters, p.3-28, 2013.

RAMOS, Fabiano. ; FERREIRA, Flávia. ; LEAL, Vania. Um olhar para as emoções no ensino de línguas no campo da linguística aplicada: implicações epistemológicas. Revista Gatilho, Juiz de Fora, v. 24, p. 152-168, 2023.

SAWAIA, Bader. O sofrimento ético político como categoria de análise da dialética exclusão/inclusão. In: As artimanhas da exclusão análise psicossocial e ética da desigualdade social (pp. 97-118). Vozes, 2008.

SILVA, Daniela Nunes Henrique. Imaginação, criança e escola. 1. ed. São Paulo: Summus. 2011. 118p

SILVA, Daniela Nunes Henrique.; MAGIOLINO. Lavínia Lopes Salomão. Imaginação e emoção: liberdade ou servidão nas paixões? Um ensaio teórico entre L. S. Vigotski e B. Espinosa. In: SAWAIA, B.B.; ALBUQUERQUE. R; BUSARELLO, F.R. Afeto & Comum: Reflexões sobre a práxis psicossocial. Alexa Cultural, São Paulo, 2018, pp. 39-59.

SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. São Paulo: Perspectiva, 1963.

STRAPPAZZON, André Luis; SAWAIA, Bader; MAHEIRIE, Kátia. A liberdade em Espinosa como base ontoepistemológica no enfrentamento do sofrimento ético-político. PSICOLOGIA & SOCIEDADE, 34, 2022, pp. 1-16.

TANZI NETO, Adolfo. Arquitetônica Social Escolar: um estudo sócio, histórico e cultural sobre as relações de poder e controle nos espaços, artefatos e discursos. 2016. 362 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2016.

TANZI NETO, Adolfo; LIBERALI, Fernanda. A virada afetiva na Linguística Aplicada: movimentos e entrelaces da potência das emoções no campo dos estudos da linguagem. No prelo.

VYGOTSKY, Lev. Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1978.

VYGOTSKY, Lev. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VYGOTSKI, Lev. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Ática Editora, 1930/2009.

Published

2025-06-11

How to Cite

Melo, I. M. de ., & Tanzi Neto, A. (2025). Body-affective dimensions for the school context: theatrical play for social transformation. The ESPecialist, 46(1), 516–536. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e68628

Issue

Section

The affective turn in Applied Linguistics