Decoloniality in the ELT

(mis)encounters between reading axis of the CCNC and of the CEFR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e68987

Keywords:

Decolonial Perspectives, English Language Teaching, Reading Axis, Commun European Framework of Reference for Languages, Common Core National Curriculum

Abstract

This paper is a clipping from Cruz's master's research (2024), developed in the Graduate Program in Languages at the Federal University of Amazonas, linked to the area of Applied Linguistics, from a critical and intercultural perspective. As a guiding question for this work, we propose the following question: in what ways does the Common European Framework of Reference for Languages (Conselho da Europa, 2001) impact/influence the curricular guidelines for English language teaching in Brazil and, in particular, in Amazonas? Starting from an analysis from a critical decolonial perspective (Quijano, 1992, 2000; Walsh; Oliveria; Candau, 2018), to answer the proposed question, we used bibliographic and documentary research to draw up a brief overview of the topic suggested in this article. The results show that the descriptors of the Reading Axis, for the English Language area, outlined by the Common Core National Curriculum (Brasil, 2018) are proposed in line with the proposals drawn up by the Common European Framework of Reference for Languages, which reveals the powerful influence of Eurocentric conceptions on language teaching in Brazil and, specifically, in Amazonas, the focus of this research. Thus, there is an urgent need to rethink the national curriculum guidelines and their regional developments, taking into account the specificities of each location and proposals that value decolonial epistemologies and perspectives.

Metrics

No metrics found.

References

BALLESTRIN, L. M. A. Modernidade/Colonialidade sem “Imperialidade”? O elo perdido do giro decolonial. Dados, v. 60, n. 2, p. 505-540, 2017.

BRASIL. (Ministério da Educação). Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 16 jun. 2022.

BRASIL. Lei 9.394 de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf . Acesso em: 28 set. 2022.

CANI, J. B.; SANTIAGO, M. E. V. O papel do quadro comum europeu de referência para idiomas: aprendizagem, ensino e avaliação (QCER) na internacionalização das IES: uma análise sob a perspectiva do Letramento Crítico e dos Multiletramentos. Trabalhos em linguística aplicada, v. 57, p. 1164-1188, 2018.

CONSELHO DA EUROPA. Quadro Europeu Comum de Referência para as línguas: aprendizagem, ensino e avaliação. Lisboa: Edições ASA, 2001. Disponível em: http://www.asa.pt/produtos/produto.php?id_produto=661536 .

CRUZ, A. G. O reflexo do Quadro Europeu Comum de Referência – QECR no ensino de língua inglesa, em Humaitá-AM: um olhar crítico sob a perspectiva decolonial, 2024. 203f. (Dissertação de Mestrado submetida ao Programa de Pós-Graduação em Letras) – Faculdade de Letras, Universidade Federal do Amazonas, Manaus/AM: UFAM, 2024.

FANON, F. Pele Negra, Máscaras Brancas. São Paulo. UBU, 2020.

LANDER, E. A colonialidade do saber, eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

MALDONADO-TORRES, N. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Iesco-Pensar-Siglo del Hombre Editores, 2007. p. 127-167.

QUEIROZ, L. Decolonialidade e concepções de língua: uma crítica linguística e educacional. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020.

QUIJANO, A. Colonialidad y modernidad/racionalidad, Perú Indígena, vol. 13 n. 29, Lima, 1992.

QUIJANO, A. "Colonialidad del poder y clasificación social". Journal of world-systems research, v. 11, n. 2, p. 342-386, 2000.

RAJAGOPALAN, K. O professor de línguas e a suma importância do seu entrosamento na política linguística do seu país. In: CORREA, D. A. (Org.). Política linguística e ensino de língua. Campinas, SP: Pontes Editores, p. 73-82, 2014.

SCAGLION, L. F. Políticas Nacionais sobre o ensino da língua inglesa no Brasil: o que dizem os documentos sobre a sua inserção nos currículos escolares. 2019. 152 p. Dissertação (mestrado) - Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Marília, SP. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/181688 . Acesso em: 01 out. 2022.

WALSH, C.; DE OLIVEIRA, L. F.; CANDAU, V. M. Colonialidade e pedagogia decolonial: Para pensar uma educação outra. Arquivos de Análise de Políticas Educacionais, v. 26, p. 83-83, 2018.

VERONELLI, G. A. Sobre a colonialidade da linguagem. Revista X. v. 16, n. 1, p. 80-1000, 2021.

Published

2025-03-12

How to Cite

Cruz, A. da G., & Teixeira, W. B. (2025). Decoloniality in the ELT: (mis)encounters between reading axis of the CCNC and of the CEFR. The ESPecialist, 46(1), 88–103. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e68987