Rhetorical actions of master’s students in the disciplinary culture of law in introduction sections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e69003

Keywords:

Introduction section, Rhetorical organization, Master's dissertation, Disciplinary culture

Abstract

Our aim here is to analyze the rhetorical organization of the Introduction section of master's dissertations of the disciplinary culture of the area of Law, with the purpose of describing how master's students in this field of study act rhetorically when producing their Introduction sections. To this end, we start from the conception that genres are communicative events with common purposes and, therefore, enable the understanding of the rhetorical actions of researchers, in the process of writing academic texts, within a discursive community (Swales, 1990; Bhatia, 2013 [1993]). A discursive community, conceived by Miller (2009) as a rhetorical community, has the power of acculturation, since members of a community tend to present apparently common values, which enables the understanding of the rhetorical organization of a genre (Swales, 1990). A community is constituted by a particular culture that represents it, which is why studies on disciplinary culture, especially those by Hyland (2004), are important to this research. Based on the analysis of the data, which began with the observation of the rhetorical organization of dissertation introductions from different postgraduate programs in Law, with a score of 6, we found that academics in the area of Law use a diverse set of rhetorical steps to write the introductions of their dissertations, which suggests that the introduction is a complex section in which several rhetorical strategies are used to achieve certain purposes. This set is composed of 10 rhetorical steps, focusing on the following aspects: objectives, research topic, methodology, theory, thematic structure, research questions, results and hypotheses.

Metrics

No metrics found.

Author Biography

Lafity dos Santos Alves, Instituto Dom Barreto, Teresina, PI, Brasil.

Doutora em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da UFPI. Membro do Núcleo de Pesquisa CATAPHORA. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Linguística Textual e Gêneros do discurso. Atualmente, é professora de Leitura, Análise linguística e Produção de texto do Instituto Dom Barreto.

References

ALVES FILHO, F. Como mestrandos agem retoricamente quando precisam justificar suas pesquisas. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 18, n. 1, p. 131-158, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398201812071.

AMNUAI, W; WANNARUK, A. A move-based analysis of the conclusion sections of research articles published in international and thai journals. 3L: Language, Linguistics and Literature, The Southeast Asian Journal of English Language Studies, v. 19, n. 2, p. 53-63, 2013. Disponível em: https://www.proquest.com/openview/7e06d929cf430ccce7af596947e8ddd5/1?pq-origsite=gscholar&cbl=4413477. Acesso em: 26 out. 2024.

ARAÚJO, A. Práticas discursivas em conclusões de teses de doutorado. Linguagem em (Dis)curso, v. 6, n. 3, p. 447-462, 2006. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/345. Acesso em: 26 out. 2024.

BECHER, T.; TROWLER, P. Academic Tribes and Territories: intellectual enquiry and the cultures of disciplines. Buckingham: Open University Press/SRHE, 2001.

BEZERRA, B. G. Gêneros no contexto brasileiro: questões (meta)teóricas e conceituais. São Paulo: Parábola, 2017.

BERNARDINO, C. G.; VALENTIM, D. L. O gênero artigo acadêmico e a cultura disciplinar da área do Direito: as primícias de uma análise sociorretórica. RevLet – Revista Virtual de Letras, Jataí (GO), v. 8, n. 2, p. 122-141, ago./dez. 2016. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/51936. Acesso em: 28 out. 2024.

BERNARDINO, C.; ABREU, N. A unidade retórica de Metodologia em artigos empíricos da cultura disciplinar da área de Psicologia: uma investigação sociorretórica. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 18, p. 887-918, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398201812954.

BEZERRA, B.; SILVA, I.; LÊDO, A. Escrita acadêmica e organização retórica da introdução de artigos científicos em duas áreas disciplinares. Investigações, v. 34, n. 2, p. 1-29, 2021. DOI: https://doi.org/10.51359/2175-294x.2021.247148.

BHATIA, V. K. Analysing Genre: language use in professional settings. Routledge: New York, 2013 [1993].

BHATIA, V.K. Critical genre analysis: investigating interdiscursive performance in professional practice. Routledge: New York, 2017.

BUNTON, D. The structure of PhD conclusion chapters. English for Specific Purposes, v. 4, p. 207-224, 2005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jeap.2005.03.004.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Documento de área 2019. Área de avaliação: Direito. Brasília, DF, 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/direito-pdf. Acesso em: 10 mar. 2023.

CAVALCANTE, S. Análise retórica da seção considerações finais do gênero dissertação de mestrado das áreas de letras e matemática. 2022. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Estadual do Piauí, Teresina, 2022.

CLARK, B. R. Academic Culture. Working paper, n. 42, New Haven, CN: Yale University Higher Education Research Group, p. 3 – 34, 1980.

CRESWELL, J.; CLARK, V. Plano. Pesquisa de métodos mistos. 2. Ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Tradução de Izabel Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001 [1992].

FIGUEIREDO, D.; BONINI, A. Práticas discursivas e ensino do texto acadêmico: concepções de alunos de mestrado sobre a escrita. Linguagem em (Dis) curso, v. 6, n. 3, p. 413-446, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-4017-06-03-04.

FREITAS, T.; BERNARDINO, C.; PACHECO, J. O Artigo acadêmico na cultura disciplinar da área de História: um olhar sociorretórico para as seções de Considerações Finais e de Referência. Revista Linguagem em Foco, v. 12, n. 1, p. 55-71, 2020. DOI: https://doi.org/10.46230/2674-8266-12-3115.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2021.

HYLAND, K. Engagement and Disciplinarity: the other side of evaluation. In: DEL LUNGO, G. Academic Discourse: new insights into Evaluation. Amsterdam: Peter Lang. p. 13-30, 2004.

LIMA DE OLIVEIRA, J. Estratégias retóricas de projetos de pesquisa de doutorados. 2022. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Centro de Ciências Humanas e Letras, Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2022.

MILLER, C. Gênero como ação social. In: DIONÍSIO, A. P.; HOFFNAGEL, J. (orgs.) Gênero textual, agência e tecnologia. São Paulo: Editora Parábola, 2009, p. 21 - 41.

MONTEIRO, B.; ALVES FILHO, F. Organização retórica da seção metodologia do gênero projeto de pesquisa: uma análise de projetos na área de Linguística. Linguagem em Foco, v. 10, n. 1, p. 13-26, 2018. Disponível em: https://paginas.uepa.br/index.php/cocar/https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/1185. Acesso em: 10 out. 2022.

MORENO, A.; SWALES, J. Strengthening move analysis methodology towards bridging the function-form gap. English For Specifics Purposes, v. 50, p. 40-63, 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.esp.2017.11.006.

MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola, 2010.

OLIVEIRA, F. A organização retórica da seção de considerações finais do gênero monografia em comunidades disciplinares distintas. 2016. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Centro de Ciências Humanas e Letras, Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2016.

OLIVEIRA-E-PAIVA, V. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.

PAIVA, F. Uma análise sociorretórica de conclusões de dissertações de mestrado escritas por pesquisadores da cultura (inter)disciplinar em História e Letras. Revista Porto das Letras, v. 5, n. 2, p. 136-161, 2019. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/6584. Acesso em: 26 out. 2024.

PAIVA, F.; DUARTE, A. Uma organização retórica da seção de metodologia em artigos acadêmicos escritos por estudantes do curso de letras na perspectiva dos estudos linguísticos. Form@re, v. 6, n. 1, p. 102-123, 2018. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/parfor/article/view/7061. Acesso em: 26 out. 2024.

PINHEIRO PORTO, A. J.; MELO, B. O. R. Organização retórica da seção considerações finais em monografias de Letras. Letras em Revista, [S.l.], v. 11, n. 01, jun. 2020. ISSN 2318-1788. Disponível em: https://ojs.uespi.br/index.php/ler/article/view/239. Acesso em: 06 dez. 2021.

RITTI-DIAS, F.; BEZERRA, B. Análise retórica de introduções de artigos científicos da área da saúde pública. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, v 12, n 1, p. 163-182, 2013. DOI: https://doi.org/10.26512/rhla.v12i1.1238.

ROCHA, C.; SOUSA, C. Como mestrandos escrevem as seções de considerações finais nas áreas de linguística e políticas públicas. Entrepalavras, v. 13, n. 12, p. 25-46, 2023. DOI: http://dx.doi.org/10.22168/2237-6321-22651.

SILVA, A.; BERNARDINO, C.; VALENTIM, D. A construção sociorretórica da seção de Introdução em artigos acadêmicos de Linguística Aplicada. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 59, n. 1, p. 686–714, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8655611. Acesso em: 26 out. 2024.

SILVA, T.; PACHECO, J. A configuração retórica da seção de introdução em artigos acadêmicos da área de educação física. Revista de Letras, v. 21, n. 32, p. 1-20, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.3895/rl.v20n31.8666.

SOUSA, L. C. Organização retórica da seção de metodologia de monografias produzidas no curso de enfermagem. 2018. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação) – Coordenação de Letras Vernáculas, Universidade Federal do Piauí, 2018.

SOUSA, A. P.; BERNARDINO, C. G. A Cultura Disciplinar Jurídica e a Produção de Artigos Acadêmicos. Revista Letra Magna, v. 18, n. 31, p. 13–38, 2022. DOI: https://doi.org/10.47734/lm.v18i31.2132.

SWALES, J. M. Aspects of article introductions. Birmingham, UK: The University of Aston, Language Studies Unit, 1981.

SWALES, J. Genre Analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

SWALES, John M. Research genres: explorations and applications. Cambridge University Press, 2004.

SWALES, J. M. Reflections on the concept of discourse community. Asp, Bordeaux, v. 69, p. 7-19, 2016. DOI: https://doi.org/10.4000/asp.4774.

YANG, R.; ALLISON, D. Research articles in applied linguistics: moving from results to conclusions. English for Specific Purposes, 22, p. 365-385, 2003. DOI: https://doi.org/10.1016/S0889-4906(02)00026-1.

Published

2025-03-12

How to Cite

Rocha, C. E. M. da, & Alves, L. dos S. (2025). Rhetorical actions of master’s students in the disciplinary culture of law in introduction sections. The ESPecialist, 46(1), 1–24. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e69003