Booktoks and fiction reading in the digital society

perspectives for critical language education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e69010

Keywords:

Language Education, Teacher Education, Dialogism, TikTok, Literacies

Abstract

Considering the “Booktok” phenomenon – TikTok media profiles intended to discuss and/or recommend books –, we expand our discussion of sociocultural events that show interrelationships between practices in the writing society and the digital society. Supported by the digital ethnographic approach and adopting a qualitative perspective, we examined and compared three profiles of Brazilian booktokers: @leticia_biblio; @livraneios and @biapaludetto.  Our research shows that – to promote printed books – the three influencers benefited from the speed of engagement that the media's algorithms offer thus consolidating the confluence between the digital and analogue universes.  In view of this, adopting a dialogical and critical approach to linguistic education, we propose to reflect upon the contributions of such results to teacher education, considering that our data indicate that there is still a significant interest, among a portion of the young Brazilians, in fiction texts.

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Author Biographies

Eliane Fernandes Azzari, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Doutora e Mestra em Linguística Aplicada pelo IEL/Unicamp. Realizou estágio pós-doutoral na FFLCH/USP. É professora e pesquisadora permanente do PPG em Educação e da Faculdade de Letras da PUC-Campinas.  Seus interesses de pesquisa recaem sobre a formação de professores e as práticas pedagógicas e a  interfaces entre a educação, as linguagens e as tecnologias digitais, sob perspectiva dialógica, crítica e dos estudos dos Letramentos.

Arthur Henrique Rodrigues Zullo , Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Arthur Henrique Rodrigues Zullo é bacharel em Letras: Port/Ingl pela PUC-Campinas. Atualmente, cursa a licenciatura em Letras na mesma universidade. Desenvolveu pesquisa de Iniciação Científica financiada por bolsa FAPIC/Reitoria entre 2022 e 2023, com foco em linguagens, letramentos e tecnologias digitais.

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Published

2025-05-19

How to Cite

Azzari, E. F., & Zullo , A. H. R. . (2025). Booktoks and fiction reading in the digital society: perspectives for critical language education. The ESPecialist, 46(1), 326–344. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e69010

Issue

Section

Dossier Language teaching and everyday practices