Booktoks and fiction reading in the digital society
perspectives for critical language education
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e69010Keywords:
Language Education, Teacher Education, Dialogism, TikTok, LiteraciesAbstract
Considering the “Booktok” phenomenon – TikTok media profiles intended to discuss and/or recommend books –, we expand our discussion of sociocultural events that show interrelationships between practices in the writing society and the digital society. Supported by the digital ethnographic approach and adopting a qualitative perspective, we examined and compared three profiles of Brazilian booktokers: @leticia_biblio; @livraneios and @biapaludetto. Our research shows that – to promote printed books – the three influencers benefited from the speed of engagement that the media's algorithms offer thus consolidating the confluence between the digital and analogue universes. In view of this, adopting a dialogical and critical approach to linguistic education, we propose to reflect upon the contributions of such results to teacher education, considering that our data indicate that there is still a significant interest, among a portion of the young Brazilians, in fiction texts.
Downloads
Metrics
References
ALVES, K. D. C.; CHAVES, A. S. O gênero discursivo publipost: uma análise do discurso digital na rede social Instagram. Revista Philologus, v.26, n.78, 2020, p.2332-2344.Disponível em: https://www.revistaphilologus.org.br/index.php/rph/article/view/245/267. Acesso em: 30 ago, 2023.
AZZARI, E. F.; NASCIMENTO, I. T. V. Letramentos, narrativa transmídia e multimodalidade: percursos entre o tipográfico e o digital. Olh@res - Revista eletrônica do departamento de educação da UNIFESP, v. 10, p. 1-18, 2022.
BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro e João, 2017.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.
BAKHTIN, M. Teoria do romance I: a estilística. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2015.
CIBORGA, Coletiva. Etnografia digital: um guia para iniciantes nos estudos da linguagem em ambientes digitais. 2022, p. 24-36.
DEZUANNI, M. TikTok’s Peer Pedagogies - Learning about books through #booktokvideos. The 22ndAnnual Conference of the Association of Internet Researchers. Queensland: [s.n.], 2021. Disponível em: https://spir.aoir.org/ojs/index.php/spir/article/view/11901. Acesso em: 09 nov. 2021.
FESTINO, G. C. Os avanços tecnológicos: o fim da literatura? In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R. F.(org.) Letramentos em terra de Paulo Freire. Campinas: Pontes Editores, 2ª Edição, 2015, p. 89-99.
FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. Educar com a mídia. Novos diálogos sobre educação. 2006.
KARHAWI, I. Influenciadores digitais: conceitos e práticas em discussão. Comunicare, v.17, edição especial. São Paulo: Casper Líbero, 2017, p. 46-61.
KOMESU, F.; ARROYO, R. W. Letramentos digitais e o estudo de links numa rede social. In: ARAÚJO, J.; LEFFA, V. Redes sociais e ensino de línguas: o que temos de aprender. São Paulo: Parábola, 2016, p. 171-182.
MANZATO, G.; AZZARI, E. F. Leitura e escrita amadora em meio digital um estudo sobre publicações de 'literatura feminina' no Wattpad. Revista brasileira de Iniciação Científica, v. 8, p. 1-20, 2021.
MONTE MÓR, W. Sociedade da escrita e sociedade digital: línguas e linguagens em revisão. In: Takaki, N.; Monte Mor, W. (orgs.). Construções de Sentido e Letramento Digital Crítico na Área de Línguas/Linguagens. Campinas: Ed. Pontes, 2017, p 267-286.
PAIVA, S.; SOUZA, M. Booktube como instrumento de disseminação da informação para a geração digital. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 13, n. esp. São Paulo: [s.n.], 2017, p. 978-1003. Disponível em: file:///C:/Users/arthz/AppData/Local/Temp/794-3392-1-PB-1.pdf. Acesso em 09 nov. 2021.
PIRES, C. de O; ROSADO, V. de A.; CONCEIÇÃO, D. S.; RODRIGUES, E. F. A influência dos booktubers na divulgação e comercialização de livros no mercado literário. Portal de Conferências da Semana do Conhecimento, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 1–14, 2023. Disponível em: https://semanadoconhecimento.guarulhos.sp.gov.br/index.php/SDC/article/view/85. Acesso em: 9 abr. 2025.
POLICARPO, L.; AZEVEDO, L. F.; MATOS, S. R. O uso da rede social Tik Tok: uma estratégia interativa para o despertar da leitura. Research, Society and Development, v. 10, n. 13. Cuiabá: [s.n.], 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/21119/18842. Acesso em: 20 abr. 2023.
RECUERO, R. Mídia social, plataforma digital, site de rede social ou rede social? Não é tudo a mesma coisa? Medium.com, 09 jul 2019. Disponível em: https://medium.com/@raquelrecuero/m%C3%ADdia-social plataforma-digital-site-de-rede-social-ou-rede-social-não-é-tudo-a-mesma-coisa-d7b54591a9ec. Acesso em 05 mar. 2022.
ROJO, R.; MOURA, E. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola, 2019.
SYDOW, L. 2020: What Happened in Mobile and How to Succeed in 2021. Data.ai: 2020. Disponível em: https://www.data.ai/en/insights/market-data/2020-mobile-recap-how-to-succeed-in-2021/. Acesso em: 20 abr. 2023.
TEIXEIRA, C. S.; COSTA, A. A. Movimento Booktubers: práticas emergentes de mediação de leitura/Booktubers movement: emerging practices of reading mediation. Texto Livre, v. 9, n. 2, p. 13-31, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16724. Acesso em: 20 abr. 2023.
TODOROV, T. A literatura em perigo. Tradução de Caio Meira. Rio de Janeiro: Difel, 2009.
NIELSEN BOOKSCAN. Painel do Varejo de Livros no Brasil: Resultados 2022 X 2021. Sindicato Nacional dos Editores de Livros. 2022. Disponível em: https://snel.org.br/wp/wp-content/uploads/2023/01/SNEL_13_2022_-_13T_2022.pdf. Acesso em 26 fev. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The ESPecialist

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.