The chronicles of Luis Fernando Verissimo as a strategy for teaching reading
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e69098Keywords:
Chronicle, Humor, Critical reader, Luis Fernando VerissimoAbstract
This study presents the humorous chronicles of Luis Fernando Verissimo as a relevant element in the process of training critical readers in EJA. It proposes a reading and reflection work, aiming to contribute to mitigating the gaps in the reading competence of this audience, suggesting an expanded sequence with humorous chronicles. Theoretically, the reflections are based on the conceptions of Freire (1992), Solé (1998), Koch and Elias (2008), Soares (2009) and Geraldi (2012) on reading practice; Candido (1992) and Sá (1992), on the chronicle textual genre; Possenti (2021), Freud (2017) and Propp (1992) on humor and comedy; and Cosson (2007) on the teaching of literature. In short, this study aims to: understand thecurrent educational scenario in relation to reading practices; develop strategies to face challenges in fluency and comprehension of texts; verify the potential of Luís Fernando Veríssimo's humorous texts for the formation of critical readers in EJA. Methodologically, the study presents an expanded sequence based on reflection and teaching of reading strategies. The proposal is flexible and suggests possibilities in the context of reading and writing practices in basic education.
Downloads
Metrics
References
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.
CANDIDO, Antônio [et al.]. A vida ao rés do chão. In: A crônica: o gênero, sua ficção e suas transformações no Brasil. São Paulo: Editora da UNICAMP, 1992.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2007.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 27. ed. São Paulo: Cortez, 1992.
FREUD, Sigmund. [1905]. O Chiste e sua relação com o inconsciente. In: FREUD, Sigmund. Obras Completas, v. 7. Tradução de Fernando Costa Mattos e Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula. São Paulo: Anglo, 2012.
KLEIMAN, Ângela. Oficina de leitura: teoria e prática. 10 ed. São Paulo: Pontes, 2004a.
KLEIMAN, Ângela. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. 9. ed. São Paulo: Pontes, 2004b.
KOCH, Ingedore Villaça, ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2008.
POSSENTI, Sírio. Humor, língua e discurso. Cotia, São Paulo: Margem da Palavra, 2021.
PROPP, Vladmir. Comicidade e riso. Tradução de Aurora Fordoni Bernardini e Homero Freitas de Andrade. São Paulo: Ed. Ática, 1992.
SÁ, Jorge de. A crônica. São Paulo: Ática, 1992.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3 ed. Belo horizonte: Autêntica Editora, 2009.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Penso, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The ESPecialist

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.