The chronicles of Luis Fernando Verissimo as a strategy for teaching reading

Authors

  • Graciella Costa Marim Recla Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil.
  • Lucas dos Passos e Silva Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e69098

Keywords:

Chronicle, Humor, Critical reader, Luis Fernando Verissimo

Abstract

This study presents the humorous chronicles of Luis Fernando Verissimo as a relevant element in the process of training critical readers in EJA. It proposes a reading and reflection work, aiming to contribute to mitigating the gaps in the reading competence of this audience, suggesting an expanded sequence with humorous chronicles. Theoretically, the reflections are based on the conceptions of Freire (1992), Solé (1998), Koch and Elias (2008), Soares (2009) and Geraldi (2012) on reading practice; Candido (1992) and Sá (1992), on the chronicle textual genre; Possenti (2021), Freud (2017) and Propp (1992) on humor and comedy; and Cosson (2007) on the teaching of literature. In short, this study aims to: understand thecurrent educational scenario in relation to reading practices; develop strategies to face challenges in fluency and comprehension of texts; verify the potential of Luís Fernando Veríssimo's humorous texts for the formation of critical readers in EJA. Methodologically, the study presents an expanded sequence based on reflection and teaching of reading strategies. The proposal is flexible and suggests possibilities in the context of reading and writing practices in basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Graciella Costa Marim Recla, Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil.

Mestra em Língua Portuguesa pelo PROFLETRAS - UFRN/ IFES (Campus Vitória). Possui graduação em Letras - Português/Inglês pela Faculdade de Aracruz (2007). É especialista em Letras: Português e Literatura Brasileira, pela Faculdades Integradas de Jacarepaguá (2008). Atualmente é professora efetiva do Governo do Espírito Santo, na Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio João Neiva, atuando como professora de Língua Portuguesa e Redação.

Lucas dos Passos e Silva, Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil.

Possui graduação em Letras-Português pela Universidade Federal do Espírito Santo (2010), mestrado em Letras pela Universidade Federal do Espírito Santo (2012) e doutorado em Letras pela Universidade Federal do Espírito Santo (2016). Atualmente é professor de Língua Portuguesa, Literatura e Latim e professor permanente do Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) do Instituto Federal do Espírito Santo - campus Vitória. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Brasileira, atuando principalmente nos seguintes temas: Paulo Leminski, poesia brasileira (moderna e contemporânea), estudo do texto poético, humor e literatura de testemunho.

References

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

CANDIDO, Antônio [et al.]. A vida ao rés do chão. In: A crônica: o gênero, sua ficção e suas transformações no Brasil. São Paulo: Editora da UNICAMP, 1992.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2007.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 27. ed. São Paulo: Cortez, 1992.

FREUD, Sigmund. [1905]. O Chiste e sua relação com o inconsciente. In: FREUD, Sigmund. Obras Completas, v. 7. Tradução de Fernando Costa Mattos e Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula. São Paulo: Anglo, 2012.

KLEIMAN, Ângela. Oficina de leitura: teoria e prática. 10 ed. São Paulo: Pontes, 2004a.

KLEIMAN, Ângela. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. 9. ed. São Paulo: Pontes, 2004b.

KOCH, Ingedore Villaça, ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2008.

POSSENTI, Sírio. Humor, língua e discurso. Cotia, São Paulo: Margem da Palavra, 2021.

PROPP, Vladmir. Comicidade e riso. Tradução de Aurora Fordoni Bernardini e Homero Freitas de Andrade. São Paulo: Ed. Ática, 1992.

SÁ, Jorge de. A crônica. São Paulo: Ática, 1992.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3 ed. Belo horizonte: Autêntica Editora, 2009.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Penso, 1998.

Published

2025-05-19

How to Cite

Recla, G. C. M., & Silva, L. dos P. e. (2025). The chronicles of Luis Fernando Verissimo as a strategy for teaching reading. The ESPecialist, 46(1), 345–365. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e69098

Issue

Section

Dossier Language teaching and everyday practices