Poems on Instagram

verbivocovisual reading in high school classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e69107

Keywords:

Reading, Poem, Reader Reception, Verbivocovisual, Didactic Sequence

Abstract

This article seeks to work on the reading of poems in the Instagram social network environment and their reception by readers in high school classes. For this, we consider the notion of the poem as an icon (Pignatari, 1979) in its verbivocovisual dimension, since, in addition to verbal language, poems are born and constituted over time for vocal performance, bringing a textual body that transcends symbolic representation. Considering the experimentation of digital literature, we tried to work with the students on how reading poems on the web is part of a literary tradition that conceives of the poem as a presentification of the word, with the use of images, sounds, the exploration of different media and the work with verse that produces a new language, which is nevertheless still the language of everyday life. We also approached the concept of digital scenography proposed by Maingueneau (2017) to analyze the dimensions of the poem in its configurations for the web. The methodology used was qualitative research with participant observation (Gil, 2021). To this end, a didactic sequence (Dolz, 2004) was carried out that worked on the reading of poems by Sérgio Vaz, João Doederlein and Luca Brandão, which use Instagram as a support. The sequence of activities was developed with third grade high school students from two state schools, since young people are increasingly reading poems published on social networks, interacting in unique ways with the authors. In this sense, we hope to reflect on how the conditions of communication on the internet have reinvented ways of reading poems, taking into account the different dispositions that the text can present on Instagram.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ANTUNES, Arnaldo. As coisas. 2. ed. São Paulo: Iluminuras, 1993.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

COMPAGNON, Antoine. Literatura para quê? Tradução Cleonice P. Mourão. Belo

Horizonte: Editora UFMG, 2009.

CAMPOS, A. de; PIGNATARI, D. CAMPOS, H. de. Teoria da Poesia Concreta. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1975.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.

DOEDERLEIN, João. Instapoetas: conheça brasilienses que viralizam com versos nas redes. Entrevista concedida a Felipe Moraes. Metrópoles, São Paulo, 2018. Disponível em: Instapoetas: conheça brasilienses que viralizam com versos nas redes | Metrópoles Acesso em: 13 jan. 2025.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. São Paulo: Mercado de Letras, 2004.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2021.

JOUVE, Vincent. Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.

KOCH, Ingedore G. Villaça. O texto e a construção dos sentidos. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2008.

MAINGUENEAU, Dominique. Gêneros do discurso e web: existem os gêneros web?. Revista da ABRALIN, [S. l.], v. 15, n. 3, 2017. Disponível em: https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1274. Acesso em: 13 set. 2024.

MEDVIÉDEV, P. N. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. São Paulo: Contexto, 2019.

MÜLLER JR, Adalberto. A metalinguagem na poesia brasileira comtemporânea. Revista Cerrados, nº 5, p. 13-23, 1996. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/cerrados Acesso em: 10 de janeiro de 2025.

OLSON, David. O Mundo do Papel — As Implicações Conceituais e Cognitivas da Leitura e da Escrita. Coleção Múltiplas Escritas. São Paulo: Ática, 1997.

PIGNATARI, Décio. O que é comunicação poética. São Paulo: Ateliê, 2005.

PIGNATARI, Décio. Semiótica e Literatura. São Paulo: Cortez e Moraes, 1979.

PINHEIRO, Helder. Poesia na sala de aula. São Paulo: Parábola, 2018.

SALGUEIRO, Wilberth. O verbo, e o voco, no visual: dois exemplos de poesia-zen (Pedro Xisto e Arnaldo Antunes). O Eixo e a Roda, v. 13, p. 159-170, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/o_eixo_ea_roda/article/view/27973/21781 Acesso em: 13 set. 2024.

VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.

Published

2025-05-19

How to Cite

Garcia, S. de S. C., Rosário, F. G. da R., & Passos, L. da S. (2025). Poems on Instagram: verbivocovisual reading in high school classes. The ESPecialist, 46(1), 241–262. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e69107

Issue

Section

Dossier Language teaching and everyday practices