The multimodality of reading poetry and its creative writing in the classroom
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i1e69113Keywords:
Creative writing, Poem, MultimodalityAbstract
The didactic sequence presented in this article sought to expose students to as many poems as possible, emphasizing from the beginning the perspective of textual production, with the general objectives of stimulating appreciation for the textual genre of poem, developing the student's aesthetic sensitivity, and improving the ability to write original poetry. The texts discussed ranged from sonnets to slams, in order not to restrict the debate to aspects of written language, nor to aspects of a single tradition. The sequence was aimed at 9th grade classes in Elementary School and 2nd grade in High School, so that each teacher adapted it to the particular demands of the respective stage. In detail, creative writing guidelines were given to students so that they could write their own poems with awareness and more autonomy in relation to the plurality of subjects, forms, and modalities. The methodology used was the didactic sequence of Dolz, J.; Noverraz, M.; Schneuwly, B., (2004, p. 96). As a theoretical framework, we approached studies by Antonio Candido (2004), regarding the importance of literature for human beings; Angela Paiva Dionisio (2007) (2011), when addressing relevant aspects of multimodality in the classroom; and both Luiz Antonio de Assis Brasil (2015) and María Teresa Andruetto (2012), in the approach to creative writing; Neide Luzia de Rezende (2018), regarding the importance of reading and writing, Angela Kleiman (2009), Alba Maria Perfeito (2002) and Adriana Pastorello Buim Arena (2009) and Guilherme Rocha Duran (2009), on the understanding of the associations of author and reader and the interactionist perspective. At the end of the process, it was observed that the most participatory students in the delivery of authorial poems occurred in Elementary School, as well as in orality in dialogue with the texts of the classes.
Downloads
Metrics
References
ANDRUETTO, María Teresa. Por uma literatura sem adjetivos. 1º. ed. São Paulo: Pulo do gato, 2012.
ARENA, Adriana Pastorello Buim. Leitor-autor: o sujeito construtor de sentido. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, n. 26, 2009, p. 19-28. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/125 . Acesso em 12 de abril de 2025.
BATINI, Federico; LUPERINI, Valerio; CEI, Eleonora; IZZO, Diego; TOTI, Giulia. The Association Between Reading and Emotional Development: A Systematic Review. Journal of Education and Training Studies, v. 9, n. 1, p. 12-48, dez. 2020. Disponível em: https://redfame.com/journal/index.php/jets/article/view/5053/5306/. Acesso em: 03 de novembro de 2024.
BRASIL, Luiz Antonio de Assis. A escrita criativa e a universidade. Letras de Hoje, v. 50, n. 5, 2015.
CANDIDO, Antonio. O direito à Literatura. Vários escritos. 4. ed., Editora Todavia. São Paulo, 2004.
CARDOSO, Renata. Visual, auditivo e cinestésico: conheça os diferentes estilos de aprendizagem. Desafios da educação, 15 de março de 2023. Disponível em: https://desafiosdaeducacao.com.br/conheca-estilos-aprendizagem/. Acesso em: 03 de novembro de 2024.
DIONISIO, Angela Paiva. Gêneros Textuais e Multimodalidade. In: KARWOSKI, Alcir. Mário; GAYDECZKA, Beatriz.; BRITO, Karim Siebeneicher (Org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.
DIONÍSIO, Angela Paiva. Multimodalidade discursiva na atividade oral e escrita (atividades). In: MARCUSCHI, Luís Antônio; DIONISIO, Angela Paiva. (orgs.). Fala e Escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
DOLZ, Joaquim.; NOVERRAZ, Michèle; Schneuwly, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros Orais e escritos na escola. Trad. e org. Rojo, R.; Cordeiro, G. S. São Paulo: Mercado das Letras, 2004.
DURAN, Guilherme Rocha. As concepções de leitura e a produção do sentido no texto. Revista Prolíngua, v. 2, n. 2, jul./dez. 2009.
FRANCHETTI, Paulo. Ensinar literatura para quê? Revista Desenredos, Ano I, n. 3, nov./dez. 2009.
KLEIMAN, Angela. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. 12. ed. Editora Pontes. Campinas, 2009.
KOSCIANSKI DA SILVEIRA, Rosilene de Fátima; DEBUS, Eliane Santana Dias; FRAGA DEAZEVEDO, Fernando José. A poesia: estratégias para experimentar e fruir em sala de aula. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 26, n. 2, ago. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.17058/rea.v26i2.11601 . Acesso em: 11 de abr. 2025.
PAZ, Octavio. O arco e a lira. Tradução de Olga Savary. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.
PERFEITO, Alba Maria. Leitura: êxitos e insucessos. SIGNUM: Estud. Ling., Londrina, n. 5, p. 239-254, dez. 2002.
PINHEIRO, Helder. Poesia na sala de aula. São Paulo: Parábola, 2018.
PINHEIRO, Helder. Leitura de uma “Canção”, de Cecilia Meireles. In: PINHEIRO, Helder. Leitura de Poemas e algumas reflexões metodológicas. Campina Grande: EDUFCG, 2024. p. 37-46.
REZENDE, Neide Luiza de. Leitura e escrita literárias no âmbito escolar: situação e perspectivas. Estudos Avançados, v. 32, n. 93, p. 93-105, 2018.
RIBEIRO, João Manuel de Oliveira. A poesia no primeiro ciclo do ensino básico: das orientações curriculares às decisões docentes. 173 f. Dissertação (Mestrado em Supervisão Pedagógica e Formação de Formadores) – Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade de Coimbra, Coimbra, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The ESPecialist

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.