Visual Metaphor as a Bridge between, through and beyond Knowledge

a Transdisciplinary and Complex Didactic Proposal

Authors

  • Maurício Viana de Araújo Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5713-2667
  • Fineza Jorge Kiala Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i2e73763

Keywords:

Metaphor, Transdisciplinarity, Complexity, Critical Reading, Articulation of knowledge

Abstract

In This article, we present a didatic proposal based on Isvan Banyai's work "Zoom." Using visual metaphor, we developed critical reading, reflection, and digital production strategies for high school Portuguese classes. We assume that metaphor is a cognitive device that can foster students' articulation of knowledge. The activity is anchored in Basarab Nicolescu's transdisciplinarity (1999, 2011, 2013) and Edgar Morin's complexity (2000, 2003). Through the analysis of image sequences and the construction of visual metaphors, we propose developing a critical, reflective perspective that is open to multiple interpretations.

Author Biographies

Maurício Viana de Araújo, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, Brasil.

Doutor em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem da PUC/SP.

Pós-doutorando no Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem da PUC/SP.

Professor Associado do Instituto de Letras e Linguística da Universidade Federal de Uberlândia

Fineza Jorge Kiala, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

Fineza Jorge Kiala é angolana e licenciada em Letras, atualmente mestranda em Linguística Aplicada e estudos da Linguagem (2024–2026), na PUCSP. Desenvolve estudos voltados à formação de professores, à complexidade de Edgar Morin e à transdisciplinaridade de Basarab Nicolescu, buscando compreender as interconexões entre saberes e a construção de práticas educativas integradoras. Seu percurso acadêmico reflete o compromisso com uma educação crítica, reflexiva e sensível à diversidade de perspectivas e contextos.

References

BANYAI, Istvan. Zoom. Tradução de Gilda Aquino. Rio de Janeiro: Brinque Book, 1995.

BEATO, M. S. et al. A review of studies supporting metaphorical embodiment. Behavioral Sciences, v. 14, n. 1, p. 44, 2025. Disponível em: https://www.mdpi.com/2076-328X/14/1/44. Acesso em: 07 jun. 2025.

CABRAL, E.F.L.; CARNEIRO, K.B.; CARNEIRO, T.K.G. O pensamento Complexo de Edgar Morin e suas contribuições ao campo da educação: uma análise da prática desenvolvida na Escola da Ponte à luz da Teoria da Complexidade. Olhares & Trilhas. v. 23, n. 3, p. 1128–1142, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.3.60816. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/60816. Acesso em: 20 jun. 2025.

CARENINI, G. et al. Towards a Fully Interpretable and More Scalable RSA Model for Metaphor Understanding. arXiv:2404.02983v1 [cs.CL], 2024. https://doi.org/10.48550/arXiv.2404.02983. Disponível em: https://arxiv.org/abs/2404.02983. Acesso em 17 out. 2025.

CHENG, X. et al. The role of consciousness in Chinese nominal metaphor processing: Evidence from breaking continuous flash suppression. Frontiers in Psychology, v. 15, 2024. DOI: 10.3389/fpsyg.2024.1298764.

FREIRE, Maxmina Maria. Design educacional Complexo e Atitude Transdisciplinar: reflexões sobre uma tessitura pertinente. Rev. EntreLinguas, Araraquara, v. 10, n. esp. 1, e024006, 2024. eISSN: 2447-3529. DOI: https://doi.org/10.29051/el.v10iesp.1.19365

HICKE, A.; KRISTENSEN-MCLACHLAN, H. Science is Exploration: Computational Frontiers for Conceptual Metaphor Theory. Language and Cognition, v. 16, n. 1, p. 1–29, 2024.

JAPIASSU, Hilton. O Sonho Transdisciplinar. Desafios, Palmas, v.3, n.1, p. 3 – 9. 2016

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press, 1980.

LEFFA, Vilson J. et al (org.). Tecnologias e ensino de línguas: uma década de pesquisa em linguística aplicada. 1. ed. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2020.

McGREGOR, S.L.T. Transdisciplinary Teacher Education. Educ. Sci, n. 12, p. 3 – 12, 2022.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya ; revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2000.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução de Eloá Jacobina. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

NICOLESCU, Basarab. Tradução de Lucia Pereira de Souza. O manifesto da transdisciplinaridade. Tradução de Lucia Pereira de Souza. São Paulo: Triom, 1999.

NICOLESCU, Basarab. The need for transdisciplinary in higher education. Conferência no The international Higher Education Congress “New Trends and Issues”. Instabul, Turquia, 2011.

NICOLESCU, Basard. The Need for Transdisciplinarity in Higher Education in a Globalized World. In: NICOLESCU, Basard.; ERTAS, Atila. Transdisciplinary Theory & Practice, theATLAS Publishing: EUA, 2013.

SILVA, S. da; ANDRADE C.C de; FUSINATO P.A. A Literatura Infanto-juvenil como recurso para o desenvolvimento do Pensamento Holístico em Ciências. Revista Valore, Volta Redonda, n. 3 (Edição Especial), p. 73-84, 2018

SILVA, Maria de Fátima Gomes da; SANTANA, Iolanda Mendonça de; NASCIMENTO, Jayne Millena Ferreira Rodrigues do. Transdisciplinaridade nas práticas docentes da Educação Básica: a percepção de professoras do Ensino Fundamental. Revista Pedagógica, v. 23, p. 1 – 22, 2021. DOI http://dx.doi.org/10.22196/rp.v22i0.6424. Acesso em: 05 jun. 2025.

ZHANG, L.; PATEL, A. Extending extended conceptual metaphor theory: Cross-modal and multilevel metaphor processing. Cognitive Linguistics, v. 36, n. 2, p. 211 – 235, 2025.

Published

2025-12-18

How to Cite

Araújo, M. V. de, & Kiala, F. J. (2025). Visual Metaphor as a Bridge between, through and beyond Knowledge: a Transdisciplinary and Complex Didactic Proposal. The ESPecialist, 46(2), 123–142. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i2e73763