Complexity and transdisciplinarity

possible paths for today’s teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i2e73711

Keywords:

Complexity, Transdisciplinarity, Language Learning

Abstract

This study presents an alternative approach to addressing the challenges of the contemporary classroom. It proposes a model for an English language lesson, initially developed for language learning classes, but with potential applicability in other subjects and regular educational contexts. The main objective is to foster a construction of knowledge that is pertinent (MORIN, 2005), meaningful, and relevant for both students and teachers. The proposed lesson model is grounded in the epistemology of complexity (MORIN, 2005) and transdisciplinarity (NICOLESCU, 2011). This framework is positioned as an alternative route to the traditional, Cartesian, and "banking" (FREIRE, 2020) perspectives on knowledge construction. The article establishes a dialogue between these theoretical references and their practical articulation in the design and detailing of the proposed lesson, emphasizing the urgency of the reform of the thinking (MORIN, 2015b) as essential for meeting the demands of the current world.

References

BANYAI, I. Zoom. Brinque Book, Rio de Janeiro, 1995.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Homologada em 14 de dezembro de 2018. disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/ . Acesso em 04 jun. 2025.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases na educação. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm . Acesso em 28 mai.2025

DEWEY, J. Experiência e educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2023.

FREIRE, M.M. Linguística aplicada, complexidade e transdisciplinaridade: tecendo redes de sentido e articulando saberes. Revista Educação e Linguagem. vol. 3. n.1. pag.245-261. 2020

FREIRE, M. M.; PETRAGLIA, I. Complexidade: paradigma ou epistemologia? Thomas Kuhn e Edgar Morin para além da terminologia, refletindo sobre contribuições educacionais. Revista Diálogo Educacional, [S. l.], v. 23, n. 78, p. 979–995, 2023. DOI: 10.7213/1981-416X.23.078.DS01. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/30303 . Acesso em: 20 jun. 2025.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 73. ed. - Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2020.

FREIRE, M.M.; LEFFA, V. A auto-heteroecoformação tecnológica. In: Moita Lopes, L. P. (org.) Linguística aplicada na modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. 1. ed. – São Paulo: Parábola Editorial, 2013. p.59-78.

MAPFOR disponível em:

https://dadoseducacionais.c3sl.ufpr.br/mapfor-brasil/consultar/demanda_formacao_docente/inscritos_vagas_ingressantes . Acesso em 19 jun. 2025.

MORAES. M.C. Ecologia dos saberes: complexidade, transdisciplinaridade e educação: novos fundamentos para iluminar novas práticas educacionais. - São Paulo: Atakarana/WHH, 2008.

MORAES, M.C.; Navas, J.M.B. (orgs.). Complexidade e transdisciplinaridade em educação: teoria e prática docente. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2010.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand: Brasil, 2000.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. rev. - São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2011.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. - Porto Alegre: Sulina, 2015.

MORIN, E. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Porto Alegre: Sulina, 2015b

NICOLESCU. B. Um novo tipo de conhecimento: transdisciplinaridade. In: SOMMERMAN, A.; MELLO, M.F.; BARROS, V.M. (orgs.), Educação e Transdisciplinaridade. Brasília: Unesco, 2000.

NICOLESCU, B. Transdisciplinarity: the hidden third, between the subject and the object. Social Studies Journal. Vol.1 n.1. Dispponível em: https://www.researchgate.net/publication/269520771_Transdisciplinarity_the_hidden_third_between_the_subject_and_the_object#fullTextFileContent . Acesso em 03 mai. 2025

NICOLESCU, B. The Need for Transdisciplinarity in Higher Education in a Globalized World. Transdisciplinary Journal of Engineering & Science, v. 3, 1 Jan. 2012.

Published

2025-12-18

How to Cite

Barros, T. M. (2025). Complexity and transdisciplinarity: possible paths for today’s teaching . The ESPecialist, 46(2), 107–122. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i2e73711