The Brincadas Project and Complex Educational Design

Decolonial Weavings of Play, Dialogue, and Teacher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i2e74169

Keywords:

Teacher education, Complexity, Transdisciplinarity, Brincadas Project, Engaged Multiliteracies

Abstract

This article pays tribute to and engages in dialogue with the complex and transdisciplinary praxis proposed by Maximina Maria Freire, relating it to critical and decolonial teacher education in contemporary contexts. Drawing on the contributions of Complexity Theory (Morin, 2000; Nicolescu, 2014), the complex hermeneutic-phenomenological approach (Freire, 2010, 2012), collaborative practices of Vygotskian play (Vygotsky, 1994), and Engaged Multiliteracies (Liberali, 2022), the study discusses how teacher auto-hetero-eco-formation can operate as a central axis for a complex educational design that is sensitive to sociocultural diversity. The article presents reflections originating from the Brincadas Project, with special focus on the Brincada do Idadismo(Ageism Brincada), understood as collaborative, critically oriented formative practices that integrate theory and practice within a formative framework aimed at social justice and the transformation of teaching practices. The analysis indicates that a form of education grounded in dialogue, complexity, and transdisciplinarity promotes the recognition of interdependence among knowledge, affect, and context, revealing itself as a powerful path toward a more humane, inclusive, and transformative education.

References

ACOSTA, Alberto. El Buen Vivir: Sumak Kawsay, una oportunidad para imaginar otros mundos. Barcelona: Icaria, 2013.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação infantil e ensino fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

ESPINOSA, Baruch. Ética. Tradução de Tomaz Tadeu. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

FREIRE, Paulo. A pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1970.

FREIRE, Maximina Maria. A abordagem hermenêutico-fenomenológica como orientação de pesquisa. A pesquisa qualitativa sob múltiplos olhares: estabelecendo interlocuções em Linguística Aplicada. Publicação do GPeAHF, Grupo de Pesquisa sobre a Abordagem Hermenêutico-Fenomenológica. São Paulo, SP, 2010.

FREIRE, Maximina Maria. Da aparência à essência: a abordagem hermenêutico- fenomenológica como orientação qualitativa de pesquisa. In: ROJAS, J.; MELLO, S.L. (orgs.). Educação, pesquisa e prática docente em diferentes contextos. Campo Grande: Life Editora, 2012.

FREIRE, Maximina. Maria.; LEFFA, Vilson J. A auto-heteroecoformação tecnológica. In: MOITA LOPES, L.P. (Org.). Linguística aplicada na modernidade recente. São Paulo: Parábola, 2013. p. 59-78.

FREIRE, Maximina Maria.; SÁ, Cristiane Freire de. Design educacional complexo: uma proposta para o desenho de cursos complexos. In: LEFFA, V.J.; FIALHO, V.R.; BEVILÁQUA, A.F.; COSTA, A.R. (Orgs.). Tecnologias e ensino de línguas: uma década de pesquisa em linguística aplicada. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2020. p.88-1

FREIRE, Maximina Maria. Transmedia storytelling: from convergence to transliteracy. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v. 36, p. 2020360309, 2020.

NEW LONDON GROUP. The Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. Harvard Educational Review, v. 66, n. 1, 2000 [1996], p. 60-92.

HOOKS, B. Ensinando a Transgredir: a educação como prática de liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2020.

KRENAK, Ailton. Caminhos para a cultura do Bem Viver. Cultura do bem viver Org, 2020.

LIBERALI, Fernanda Coelho. Construir o inédito viável em meio à crise do coronavírus – lições que aprendemos, vivemos e propomos. In: LIBERALI, Fernanda Coelho; FUGA, Valdite Pereira; DIEGUES, Ulysses Camargo Correa; PEREIRA, Marcia Carvalho (Eds.). Educação em tempos de pandemia: brincando com um mundo possível. Campinas: Pontes Editores, 2020.

LIBERALI, Fernanda Coelho. Multiletramento engajado para a prática do bem viver. Linguagem em Discurso, Florianópolis, v.22, n.1, p.125-45, jan./abr., 2022.

MAGALHÃES, M. C. C. A linguagem na formação de professores reflexivos e críticos. In: MAGALHÃES, M. C. C. (org.). A formação do professor como profissional crítico: linguagem e reflexão. Campinas: Mercado das Letras, 2004, p. 45-62.

MILLER, I. K. de. Formação de professores de línguas: da eficiência a reflexão crítica e ética. In: MOITA LOPES, L. P. da. (org.). Linguística aplicada na modernidade recente: fes- tschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola Editorial, 2013, p. 99-122.

MODESTO-SARRA, Luciana Kool; DIEGUES, Ulysses C.C.; TISO, Marina. O Projeto Brincadas e a ruptura da necroeducação: criando o inédito viável. In: Liberali, F.C., Carrijo, V.L.S. (Eds.), Pedagogias insurgentes para romper com a necroeducação. Pontes Editores. 2024, p. 113–131.

MORAES, M. C. Ecologia dos saberes. Complexidade, transdisciplinaridade e educação. Novos fundamentos para iluminar novas práticas educacionais. São Paulo: Willis Harman House/Antakarana, 2008.

MORAES, M. C. Da epistemologia da complexidade à docência transdisciplinar In: TRANSDISCIPLINARIDADE e educação do futuro / Florence Dravet, Florent Pasquier, Javier Collado, Gustavo de Castro, organizadores -- Brasília: Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade ; Universidade Católica de Brasília, 2019.

MORIN, E. Os sete saberes necessários para a educação do futuro. Brasília, DF: Unesco. 2000.

MORIN, E. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Porto Alegre: Editora Sulina, 2015.

HOLZMAN, Lois. Vygotsky at work and play. New York: Routedge, 2009.

NICOLESCU, B. Transdisciplinariedad: Pasado, presente y futuro. In: ESPINOSA, A. C.; GALVANI, P. (coord.). Transdisciplinariedad y formación universitaria: teorías y prácticas emergentes. Puerto Vallarta: CEUArkos, 2014.

SANTOS, B. de S. Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Trilce, 2010.

Sawaia, B. B. (2009). Psicologia e desigualdade social: uma reflexão sobre liberdade e transformação social. Psicologia & Sociedade, 21(3), 364-372.

STETSENKO, A. The transformative mind: expanding Vygotsky's approach to development and education. Cambridge University Press: New York, 2016.

VYGOTSKY, L. (1934). The problem of the environment. In: Van der Veer, René; Valsiner, Jaan (Eds.). The Vygotsky reader. Oxford: Blackwell, 1994.

VYGOTSKY, L. (1934). A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

2025-12-18

How to Cite

Modesto-Sarra, L. K. (2025). The Brincadas Project and Complex Educational Design: Decolonial Weavings of Play, Dialogue, and Teacher Education. The ESPecialist, 46(2), 162–182. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i2e74169