Edgar Morin and the epistemology of complexity
DOI:
https://doi.org/10.23925/2318-7115.2025v46i2e74510Keywords:
Complexity, Transdisciplinarity, Education, Teaching DevelopmentAbstract
This article highlights Edgar Morin’s (1994, 2000) Epistemology of Complexity as an urgent need for contemporary education. This epistemology aims to reorganize thought and relink knowledge that has been fragmented by dualistic and traditional logic. Complexity is capable of linking separate information and understanding that isolated knowledge is mutilated. It is crucial for addressing the challenges of complex systems such as education. Complexity introduces the reform of thought and the need for an open rationality, nourished by cognitive operators (such as the dialogic and autoeco-organization). This enables "thinking well" – in a contextualized and reflective manner – for ethical action. The is knowing and knowing is living (Maturana; Varela, 1995) are central to this new perspective. The Epistemology of Complexity and transdisciplinarity (Moraes, 2021) offer a methodology for the education of human wholeness, which embraces experience and aims at the regeneration of humanism and the development of solidarity and understanding, with the objective of Teaching to Live (Morin, 2015).
References
ALMEIDA, Maria C. de Complexidade, do casulo à borboleta. In: (org.) Castro, G.; Carvalho, E. de A.; ALMEIDA, Maria C. de Ensaios de complexidade. Natal: EDUFRN, 1997.
ALMEIDA, Maria C. de Ciências da Complexidade e Educação: razão apaixonada e politização do pensamento. Natal: EDUFRN, 2012.
BATESON, Gregory. Una unidad sagrada: pasos ulteriores hacia una ecología de la mente. Barcelona: Gedisa, 1992.
BUNGE, Mario. Física e filosofia. São Paulo: Perspectiva, 2000.
BUNGE, Mario. Epistemología. México: Siglo Veintiuno, 1980.
COLOM, Antoní J. A (des)construção do conhecimento pedagógico: novas perspectivas para a educação. Porto Alegre: Artmed, 2004.
GLASERSFELD, Ernst von. Introdução ao construtivismo radical. In: P. Watzlawick (Org.). A realidade inventada. Campinas, SP: Editorial Psy, 1994.
JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
LE MOIGNE, Jean-Louis. Inteligência da complexidade. In: O pensamento complexo: Edgar Morin e a crise da modernidade. PENA-VEGA A.; NASCIMENTO, E. P. (Orgs.). Rio de Janeiro: Garamond, 1999.
LE MOGNÉ, Jean Louis; MORIN, Edgar. Inteligência da complexidade: Epistemologia e pragmática. Lisboa: Instituto Piaget, 2009.
MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento. Campinas/SP.: Editorial Psy, 1995.
MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. De máquinas e seres vivos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
MORAES, Maria Cândida. Ecologia dos Saberes: Complexidade, transdisciplinaridade e educação. São Paulo: Antakarana/ProLiber, 2008.
MORAES, Maria Cândida. Paradigma Educacional Ecossistêmico: por uma nova ecologia da aprendizagem humana. Rio de Janeiro: Editora WAK, 2021.
MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Sintra: Publicações Europa-América, 1994.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa: Instituto Piaget, 1995.
MORIN, Edgar. Epistemologia da complexidade. In: (org.) SCHNITMAN, D. F. Novos paradigmas e cultura e subjetividade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
MORIN, Edgar. Et al. O problema epistemológico da Complexidade. Sintra/Portugal: Publicações Europa-América, 1996.
MORIN, Edgar. A noção de sujeito. In: SCHNITMAN, D. F. (org.). Novos paradigmas, cultura e subjetividade. Porto Alegre: Artes Médicas. 1996.
MORIN, Edgar. Os Sete Saberes necessários à Educação do Futuro. São Paulo: Cortez/UNESCO, 2000.
MORIN, Edgar; KERN, Anne Brigitte. Terra Pátria. Lisboa: Instituto Piaget, 2001
MORIN, Edgar. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Porto Alegre: Editora Sulina, 2015.
MORIN, Edgar. História(s) de vida. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. 2023.
PELLANDA, Nize M. C. Escrevendo na água: quase uma autobiografia. Cabo Frio/RJ: Helvetia Editions, 2022.
SCHNITMAN, Dora F. (org.). Novos paradigmas, cultura e subjetividade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The ESPecialist

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.
Esta obra está licenciada com uma Licença