Challenges in teaching and learning, and in teacher education in Vale do Paraíba, Brazil.

Autores

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2020v41i3a8

Palavras-chave:

Teaching-learning English, English for Specific Purposes, English for aviation, English teacher education

Resumo

The Paraíba Valley, located in the east of São Paulo state, is an outstanding hub of technological-industrial development in Brazil, also known for being the birthplace of the Brazilian aeronautical industry. It is also a region where relevant teaching and research centers are located, focused on aviation in general, and the aviation industry in particular. It is well known that English is the lingua franca in aviation and it is used internationally, in radio communications between pilots and air traffic controllers, as well as by flight attendants, aircraft mechanics, and several other professionals working in the field of aviation, whether civil or military. Teaching and learning the English language have therefore become essential for professionals working in the aviation market and it must be at the core of both beginning and continuing education centers of professionals in this area. Thus, this article has two objectives that complement each other: to set forth considerations about the presence of ESP in the area of aviation in general, and, more specifically, in air traffic control instruction in Vale do Paraiba; the second, linked to the first objective, is to emphasize the importance of English teacher education in order to bring their expertise up to the level of English for Specific Purposes, in this case, aviation.

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Biografia do Autor

Márcia Costa Chini, Unitau - PPG-LA

Possui graduação em Letras pela Faculdade São Bernardo (1987) e graduação em Pedagogia pela Universidade Nove de Julho (1990) . Concluiu o curso de especialização em Língua Inglesa pela Universidade de Taubaté (1998). Mestra em Linguística Aplicada - Área de Concentração: Língua Materna e Línguas Estrangeiras - pela Universidade de Taubaté (2014). Professora da Inglês da Escola de Especialistas de Aeronáutica há 15 anos. Implantou em 2009 o curso de inglês com enfoque em aviação para atender às necessidades da especialidade Controle de Tráfego Aéreo.

Silvia Matravolgyi Damião, Universidade de Taubaté - PPG-LA

Graduada em Letras pela Universidade Estadual de Campinas, com mestrado (1994) e doutorado (2006) em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Aposentada como Professor Associado do Departamento de Humanidades do Instituto Tecnológico de Aeronáutica - ITA, atualmente atua como colaboradora do Programa de Mestrado em Linguística Aplicada da Unitau. Nos cursos de graduação em engenharia do ITA, ministrou aulas de línguas para fins específicos (inglês); Tecnologia e Sociedade; Tecnologia Social, Educação e Cidadania; e Tópicos de Tecnologia Social. Participou ativamente na implantação do C-Lab do ITA, Programa de Extensão Universitária pautado no modelo D-Lab/MIT. Tem experiência nas áreas de formação de professores de línguas; ensino-aprendizagem de línguas; desenho de curso; tecnologia e educação; e de projetos de tecnologia social.

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Publicado

2020-10-26

Como Citar

Chini, M. C., & Damião, S. M. (2020). Challenges in teaching and learning, and in teacher education in Vale do Paraíba, Brazil. The Especialist, 41(3). https://doi.org/10.23925/2318-7115.2020v41i3a8

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