Feedback Corretivo por Pares: Estratégias de Salvamento de Face nas Sessões Orais de Teletandem

Autores

  • Suzi Marques Spatti CAVALARI Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil. Departamento de Letras Modernas
  • Ana Carolina FRESCHI Faculdade de Tecnologia do Estado de São Paulo, Catanduva, São Paulo, Brasil. Gestão da Tecnologia da Informação
  • Sidnei Antonio PEREIRA FILHO Escola Técnica Estadual do Estado de São Paulo, Lins, São Paulo, Brasil. Linguagens, Códigos e suas Tecnologias

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-7115.2022v43i1a4

Resumo

Este artigo tem como objetivo investigar o feedback oral por pares no contexto do teletandem em relação às teorias de gerenciamento da face (facework). O Teletandem é um modelo de telecolaboração em que dois universitários que falam línguas diferentes se encontram virtualmente para aprenderem um com o outro, oferecendo feedback por meio de recursos de áudio, vídeo e texto. O estudo é de natureza qualitativa e utiliza abordagem da microanálise etnográfica. Os dados utilizados são as gravações de 20 sessões orais de Teletandem armazenadas no MulTeC (ARANHA; LOPES, 2019). Os participantes são três pares de alunos que interagem em português e inglês. Os resultados mostraram que os tipos mais explícitos de reformulações podem ameaçar a face dos aprendizes que, nesses casos, usam diferentes estratégias para salvar a própria face. Por outro lado, as reformulações mais implícitas que não ameaçam a face dos aprendizes podem ser comparadas a algumas estratégias para salvar a face de outras pessoas.

Metrics

Carregando Métricas ...

Referências

AKIYAMA, Y. 2013. Language exchange for professional development: Reflection, reevaluation, and networking in the 21st century. MATSOL Currents, 36.1: 19-23.

AKIYAMA, Y. 2017. Learner beliefs and corrective feedback in telecollaboration: a longitudinal investigation. System, 64: 58-73.

ARANHA, S.; CAVALARI, S. M. S. 2014. A trajetória do projeto Teletandem Brasil: da modalidade Institucional Não-Integrada à Institucional Integrada. The Especialist, 35. 2: 183-201.

ARANHA, S.; CAVALARI, S. M. S. 2015. Institutional Integrated Teletandem: what have we been learning about writing and peer feedback? Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, 31.3: 763-780.

ARANHA, S.; LOPES, Q. B. 2019. Moving from an internal databank to a sharable multimodal corpus: the MulTeC case. The Especialist, 40.1: 1-19.

BENEDETTI, A. M.; GIANINI, F. 2010. O provimento de feedback no processo de ensino-aprendizagem de português/LE em telecolaboração. In: BENEDETTI, A. M.; CONSOLO, D. A.; VIEIRA-ABRAHÃO, M. A. (Orgs.). 2010, Pesquisas em ensino e aprendizagem no Teletandem Brasil: línguas estrangeiras para todos: 297-312. Pontes Editores.

BJØRNDAL, C. 2020. Student teachers’ responses to critical mentor feedback: a study of face-saving strategies in teaching placements. Teaching and Teacher Education. 91: 1-11.

BRAMMERTS, H. 1996. Tandem language learning via the Internet and the International e-mail tandem network. In: LITTLE, D.; BRAMMERTS, H. (Eds.). A guide to language learning in tandem via the internet. CLCS Occasional Paper, 46: 9-21.

BROCCO, A. S. 2009. A gramática em contexto teletandem e em livros didáticos de português como língua estrangeira. Dissertação de Mestrado, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista.

BROWN, P.; LEVINSON, S. C. 1978. Universals in language usage: politeness phenomena. In: GOODY, E. (Ed.). Questions and politeness: strategies in social interaction: 56-310. Cambridge University Press.

BROWN, P.; LEVINSON, S.C. 1987. Politeness: some universals in language usage. Cambridge University Press.

BUCKWALTER, P. 2001. Repair sequences in Spanish L2 dyadic discourse: a descriptive study. The Modern Language Journal, 85.3: 380-397.

CAPPELLINI, M.; ELSTERMANN, A-K.; MONPEAN, A. R. 2020. Reciprocity 2.0: How reciprocity is mediated through different formats of teletandem learners' logs. In: HORGUES; C.; TARDIEU, C. (Orgs.). Language and culture tandem learning in higher education. Routledge.

CAVALARI, S. M. S. 2018. Integrating telecollaborative language learning into Higher Education: a study on teletandem practice. BELT: Brazilian English Language Teaching Journal, 9.2: 417-432.

CAVALARI, S. M. S.; ARANHA, S. 2016. Teletandem: integrating e-learning into the foreign language classroom. Acta Scientiarum: Language and Culture, 38.4: 327-336.

CAVALARI, S. M. S.; FRESCHI, A. C. 2018. A correção de erros e as relações entre avaliação por pares e autoavaliação no ambiente teletandem. Revista do GEL, 15.3: 194-213.

CRAIG, R. T.; TRACY, K.; SPISAK, F. 1986. The discourse of requests: assessment of a politeness approach. Human Communication Research, 12.4: 437–468.

CUPACH, W. R.; METTS, S. 1994. Facework. Thousand Oaks: Sage Publications.

DEBRAS, C.; HORGUES, C.; SCHEUER, S. 2015. The multimodality of corrective feedback in tandem interactions. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 212: 16-22.

DOMENICI, K.; LITTLEJOHN, S. 2006. Facework: bridging theory and practice. Thousand Oaks: Sage.

DOOLY, M.; O’DOWD, R. 2018. Telecollaboration in the foreign language classroom: a review of its origins and its application to language teaching practices. In: DOOLY; M. O'DOWD, R. (Eds.). In this together: teachers’ experiences with transnational, telecollaborative language learning projects. Peter Lang.

ELLIS, R. 2006. Current issues in the teaching of grammar: an SLA perspective. TESOL quarterly, 40.1: 83-107.

ERICKSON, F. 1995. Ethnographic microanalysis. In: MCKAY, S.; HORNBERGER, N. (Eds.). Sociolinguistics and language teaching: 283-306. Cambridge University Press.

FRESCHI, A. C. 2017. A avaliação por pares no teletandem institucional integrado: um estudo de caso sobre o feedback linguístico nas sessões orais em português. Dissertação de Mestrado, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista.

FRESCHI, A. C.; CAVALARI, S. M. S. 2020. Corrective Feedback and Multimodality: Rethinking Categories in Telecollaborative Learning. TESL Canada Journal, 37.2: 154-180.

GARCEZ, P. M. 2017. Microethnography in the Classroom. In: KING, K.; HORNBERGER, N. H. (Eds.). Research Methods in language and education. encyclopedia of language and education: 435-447. Springer.

GOFFMAN, E. 1955. On face-work: an analysis of ritual elements in social interaction. Psychiatry: Journal of Study of Interpersonal processes, 18.3: 213-231.

GOFFMAN, E. 1967. Interaction ritual: essays in face-to-face behavior. Aldine Publishing Company.

LIM, T. S.; BOWERS, J. W. 1991. Facework solidarity, approbation, and tact. Human communication research, 17.3: 415-450.

LOPES, Q. B. 2019. A construção de um corpus multimodal em teletandem. Tese de Doutorado, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista.

LYSTER, R.; RANTA, L. 1997. Corrective feedback and learner uptake: negotiation of form in communicative classrooms. Studies in Second Language Acquisition, 20: 37-66.

LYSTER, R.; SAITO, K.; SATO, M. 2013. Oral corrective feedback in second language classrooms. Language Teaching, 46.1: 1-40.

MACKEY, A.; OLIVER, R.; LEEMAN, J. 2003. Interactional input and the incorporation of feedback: an exploration of NS-NNS and NNS-NNS adult and child dyads. Language Learning, 53: 35–66.

MODIGLIANI, A. 1971. Embarrassment, facework, and eye contact: Testing a theory of embarrassment. Journal of Personality and Social Psychology, 17.1: 15–24.

NASSAJI, H.; KARTCHAVA, E. 2017. The role of corrective feedback: theoretical and pedagogical perspectives. In: NASSAJI, H.; KARTCHAVA, E. (Eds.). Corrective feedback in second language teaching and learning: research, theory, applications, implications: 9-60. Routledge.

PEREIRA FILHO, S. Ongoing. A correção por pares nas sessões orais de teletandem em língua inglesa: um estudo longitudinal. Dissertação de Mestrado, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista.

RANTA, L.; LYSTER, R. 2007. A cognitive approach to improving immersion students’ oral language abilities: The awareness-practice-feedback sequence. In: DEKEYSER, R. (Ed.). Practice in a second language: Perspectives from applied linguistics and cognitive psychology: 141-160. Cambridge.

REDMOND, M. V. 2015. Face and politeness theories. English Technical Reports and White Papers. Iowa State University Digital Repository.

SATO, M. 2015. Density and complexity of oral production in interaction: The interactionist approach and an alternative. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 53.3: 307-329.

SATO, M. 2017. Oral peer corrective feedback: multiple theoretical perspectives. In: NASSAJI, H.; KARTCHAVA, E. (Eds.). Corrective feedback in second language teaching and learning: research, theory, applications, implications: 19-34. Routledge.

SHEEN, Y. 2011. Corrective feedback, individual differences and second language learning. Springer.

SHEEN, Y.; ELLIS, R. 2011. Corrective feedback in language teaching. In: HINKEL, E. (Ed.). Handbook of research in second language teaching and learning: 593–610. Routledge.

SHEHADEH, A. 2001. Self- and other-initiated modified output during task-based interaction. TESOL Quarterly, 35.3: 433-457.

TELLES, J. A. 2006. Projeto Teletandem Brasil: Línguas estrangeiras para todos – ensinando e aprendendo línguas estrangeiras in-tandem via MSN Messenger. Research Project, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Universidade Estadual Paulista.

TELLES, J. A. 2015. Learning foreign languages in teletandem: resources and strategies. Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, 31.3: 603-632.

VASSALLO, M.L. and TELLES, J.A. 2006. Foreign language learning in-tandem: theoretical principles and research perspectives. The Especialist, 27.1: 83-118.

WARE, P. D.; CAÑADO, M. L. P. 2007. Grammar and feedback: turning to language form in telecollaboration. In: O’DOWD, R. (Ed.). Online intercultural exchange: an introduction for foreign language teachers: 107-126. Multilingual Matters.

WARE, P. D.; O’DOWD, R. 2008. Peer feedback on language form in telecollaboration. Language Learning & Technology, 12.1: 43-63.

WIGHAM, C. R.; CHANIER, T. 2015. Interactions between text chat and audio modalities for L2 communication and feedback in the synthetic world SecondLife. Computer Assisted Language Learning, 28.3: 260-283.

Downloads

Publicado

2022-01-26

Como Citar

CAVALARI, S. M. S., FRESCHI, A. C. ., & PEREIRA FILHO, S. A. (2022). Feedback Corretivo por Pares: Estratégias de Salvamento de Face nas Sessões Orais de Teletandem . The Especialist, 43(1). https://doi.org/10.23925/2318-7115.2022v43i1a4