Zapatista Art and Political Aesthetics: The First CompArte for Humanity Festival

Authors

  • Alexander Maximilian Hilsenbeck Filho Fundação Cásper Líbero

DOI:

https://doi.org/10.23925/ls.v21i39.35879

Keywords:

Zapatismo, art, autonomy, EZLN.

Abstract

We address in a preliminary fashion the relationship between art and politics in Zapatismo, asking what the role of art is in the movement’s project of political transformation. The paper focuses mainly on the First CompArte for Humanity Festival, an event in which for the first time Zapatista communities shared their artwork with militants and art workers from different parts of the world. Our hypothesis is that a Zapatista political aesthetic is being developed that is capable of building bridges of struggle for diverse forms of recognition.

Author Biography

Alexander Maximilian Hilsenbeck Filho, Fundação Cásper Líbero

Doutor em Ciência Política pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Entre outras coisas está como Professor de Ciência Política e Cultura Brasileira na Faculdade de Comunicação Social Cásper Líbero (FCL), São Paulo-SP, Brasil. Integrante do Grupo de Pesquisa Comunicação, Política e Sociedade do Espetáculo da Cásper Líbero, bem como do Grupo de Trabalho ACySE do Conselho Latino Americano de Ciências Sociais (CLACSO).

Published

2017-12-31

How to Cite

Hilsenbeck Filho, A. M. (2017). Zapatista Art and Political Aesthetics: The First CompArte for Humanity Festival. Lutas Sociais, 21(39), 77–92. https://doi.org/10.23925/ls.v21i39.35879