Poetic theotopies from the profound Brazil:

the mystagogy of the pitanga heifer in “Sequência”, by João Guimarães Rosa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2236-9937.2021v24p296-324

Keywords:

Sequência, Red Heifer, Mystagogy and Literature, Guimarães Rosa and the Judaism

Abstract

In the sliding and intermittent territory of theotopies, a utopian encounter between symbolic landscapes, sacred words and demiurgic poetry could open up long lines of mutual fertilization between literature and theology. This is what appears in the hypothesis that guides this interpretative essay of the short story “Sequência” (1962), by João Guimarães Rosa (1908-1967). We start from the hermeneutic assumption that this narrative takes place between the convergence of cultural practices from different religious traditions, especially from Judaism and Christianity, in order to draw possible lines of interpretation, regarding the relations of human beings with their deities and the beyond, but also with the other entities of Nature. The path of religious signs is metaphorically mirrored, through palimpsests, under another path — henceforth towards and into the hinterland, the very country and its conflicting cultural landscapes. Across these concomitants and overlapping paths, the reader is led far beyond the writing, grabbed away to the urgent need to decide upon the course of the very undecidability of signs, the very unspeakability of phenomena such as life and death, that subtle matter from which, like a sphinx, the irrefutable Mystery of existence arises, framed by the figure of a mystagogic “pitanga heifer”.

Author Biographies

Josemar de Campos Maciel, Universidade Católica Dom Bosco

Graduado em Filosofia pelas Faculdades Unidas Católicas do Mato Grosso (1987); em Teologia pela Pontificia Universidade Gregoriana de Roma (1991); mestre em Psicologia pela Universidade Católica Dom Bosco (1999); mestre em Teologia Sistemática pela Pontificia Universidade Gregoriana de Roma (1993) e doutor em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2004). Atualmente, professor na Universidade Católica Dom Bosco: Mestrado em Desenvolvimento Local, Programa Master em Desenvolvimento Territorial Sustentável (Master STEDE) Erasmus Mundus/Erasmus Plus e Licenciatura em Filosofia. Estágio pós-doutoral concluido (Estudos Culturais, EACH-USP) com o projeto "Hospitalidade e Desenvolvimento: Por uma pequena conversação".

Marcelo Marinho, Universidade Federal da Integração Latino-Americana Programa de Pós-Graduação em Literatura Comparada

Licenciado em Letras Modernas (Língua e Civilização Francesas), assim como em Literatura Geral e Comparada (Literatura Latino-Americana), com mestrado e doutorado em Literatura Geral e Comparada, sempre pela Sorbonne-Nouvelle (Université de Paris III), sob orientação de Daniel-Henri Pageaux. Professor Visitante na Universidade Eotvos Loránd de Budapeste (2002-2004) e na Université du Québec à Montréal (2005-2006). É professor associado e docente pesquisador do Programa de Mestrado em Literatura Comparada da Universidade Federal da Integração Latino-Americana. Biógrafo, fotógrafo e tradutor.

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Published

2021-11-01

How to Cite

Maciel, J. de C., & Marinho, M. (2021). Poetic theotopies from the profound Brazil:: the mystagogy of the pitanga heifer in “Sequência”, by João Guimarães Rosa. TEOLITERARIA - Revista De Literaturas E Teologias, 11(24), 296–324. https://doi.org/10.23925/2236-9937.2021v24p296-324