Fabrice Hadjadj, leitor de autores italianos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2236-9937.2022v28p309-327

Keywords:

Fabrice Hadjadj, Dante Alighieri, Lorenzo da Ponte, Don Giovanni, Paradise

Abstract

The aim of this article is to show how the philosopher and essayist Fabrice Hadjadj develops the theological concept of Paradise in correlation with two Italian authors, namely Dante Alighieri and Lorenzo da Ponte. In the first case, Dante provides clues to the understanding of a notion of Paradise that goes beyond the criticisms of Friedrich Nietzsche. In the second, the author explores the concept of “redemption”, present in the opera “Don Giovanni”.

After exposing the philosopher's interpretation in each case, we find that the reading of Dante promotes, for Hadjadj, a displacement of paradise from the outside to the interior and that Don Giovanni explains, according to Hadjadj, the redemptive dynamics of Paradise, as the invitation to maximum happiness is not the result of a personal achievement or the fulfillment of a moral precept, but a gift that comes from Above. Finally, we verify the transdisciplinary character of Hadjadj's reading of Da Ponte and Dante, considering them as authors whose works express deep realities that need to be unveiled and that can involve and help those who read the text contemporaneously.

Author Biographies

João Pedro da Luz Neto, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Mestre em Filosofia pela UFPR. Doutorando em Filosofia pela UFPR. E-mail: jpluzneto@gmail.com

Bernardo Guadalupe dos Santos Lins Brandão, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Contato: bgslbrandao@gmail.com

References

ALIGHIERI, D. Tutte le opere. Roma: Grandi Tascabili Economici Newton, 1993.

ALIGHIERI, D. A divina comédia: inferno. Tradução: Italo Eugenio Mauro. São Paulo: Editora 34, 2005.

BÍBLIA. Bíblia de Jerusalém. São Paulo: Paulus, 2002.

DA PONTE, L. Libreto bilíngue em português e italiano da ópera Don Giovanni, com música de Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) e libreto de Lorenzo da Ponte (1749-1838). Tradução: Irineu Franco Perpetuo. [s.l.] Montagem do Theatro São Pedro, 2017.

HADJADJ, F. O paraíso à porta: ensaio sobre uma alegria que desconcerta. São Paulo: É Realizações, 2015.

HADJADJ, F. A Profundidade dos Sexos. São Paulo: É Realizações, 2017.

HODGES, S. Lorenzo Da Ponte: The Life and Times of Mozart’s Librettist. Madison (Wisconsin): The University of Wisconsin Press, 2002.

JANUÁRIO, S. A. R. Do amor humano ao amor divino: correspondências entre “Dão-Lalalão (o devente)” e A divina comédia. Dissertação—Belo Horizonte: Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, 2011.

NIETZSCHE, F. Genealogia da Moral. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

Published

2022-12-22

How to Cite

Luz Neto, J. P. da, & Brandão, B. G. dos S. L. (2022). Fabrice Hadjadj, leitor de autores italianos. TEOLITERARIA - Revista De Literaturas E Teologias, 12(28), 309–327. https://doi.org/10.23925/2236-9937.2022v28p309-327