Tempora mutantur, et nos mutamur in illis

a Brazilian Franciscan tile between continents, confessions and temporalities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2236-9937.2022v28p219-248

Keywords:

Christian confessions, modern temporality, acceleration of time, tto van Veen, Franciscan tile panels in Brazil

Abstract

The basically identical thirty-seven tile panels in the cloister of San Francisco in Olinda, Pernambuco, and in the convent of San Francisco in Salvador, Bahia, composed of inscriptiones and picturae of emblems from the book (1607) by the Flemish artist Otto van Veen (1556–1629), articulate an understanding of time based on the neo-estoism of the Flemish philosopher Justus Lipsius (1547-1606). However, the motto of the panel Tempora mutantur, et nos mutamur in illis (Times change and we change with them) cites a temporal vision articulated for the first time by the Lutheran pastor Caspar Huberinus (1500-1553) and finalized, exchanging nosque for et nos, by the Latinist and Protestant physician Matthias Borbonius (1566-1629). Thus, the panels document a dispute about the current temporality, between a classical (fatum stoicum) and medieval or a modern understanding, read by us from the Hartmut Rosa´s theoretical approach called acceleration of time. We conclude that the theme of temporality, precisely because of its change in process, was in the 16th (Lipsius), 17th (van Veen) and 18th (panels) centuries a subject that divided the confessions by their distinct emphases on tradition (the past guides the present) and on the word that challenges the status quo (the present opens up to a distinct future).

Author Biographies

Helmut Renders, Universidade Metodista de São PauloPrograma de Pós-Graduação em Ciências da ReligiãoGraduação em Teologia

Doutor em Ciências da Religião (2006) pela Umesp. Professor do PPG em Ciências da Religião e do curso de teologia bacharel da Umesp. Contanto: helmut.renders@metodista.br

Jonadab Domingues de Alemeida, Universidade Metodista de São Paulo

Doutorando em Ciências da Religião Umesp. Professor titular do curso bacharel da mesma universidade. Contato: Jonadab.almeida@metodista.br

References

ANGENIS, Luiz Fernando Conde; MAINKA, Peter Johann. Presença franciscana e supremacia jesuítica no campo da História e da História da Educação na época colonial – um diagnóstico na pesquisa historiográfica a partir da análise dos CBHE da SBHE. Revista Brasileira de História da Educação, v. 19, p. 1-24, 16 jun. 2019. DOI: 0.4025/rbhe.v19.2019.e061e-ISSN:2238-0094.

BRÁZDIL, Rudolf. KOTYZA, Oldřich. History of weather and climate in the Czech lands – volume III: Daily Weather Records in the Czech Lands in the Sixteenth Century II. Masaryk University Brno 1999. Disponível em: < https://www.researchgate.net/profile/Oldrich-Kotyza-2/publication/39750725_History_of_Weather_and_Climate_in_the_Czech_Lands_III_Daily_Wea-ther_Records_in_the_Czech_Lands_in_the_Sixteenth_Century_II/links/54ed68600cf27fbfd7724d73/History-of-Weather-and-Climate-in-the-Czech-Lands-III-Daily-Weather-Records-in-the-Czech-Lands-in-the-Sixteenth-Century-II.pdf >. Acesso em: 1 ago 2021.

CARDOSO, Marcelo Amato. “Os cem olhos do pavão: Representações da ave na Idade Média e suas origens simbólicas”. In: Medievalista, Lisboa, Portugal. v. 29, 2021. DOI: 10.4000/medievalista.3908.

CARVALHO, Ana Maria Albani de. “A Paisagem em Pedro Weingärtner (1853 - 1929): algu-mas hipóteses de trabalho”. In: Revista 19&20, Rio de Janeiro, v. 3, n. 3, jul. 2008. Disponível em: < http://www.dezenovevinte.net/artistas/pw_amac_paisagem.htm >. Acesso em: 12 jan. 2022.

CERQUEIRA, Fátima Nader Simões. Memória e persuasão na pintura de Adriana Varejão, 2009. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Artes. Vitpi-ra, ES: 2009. 176f.

GERARDS-NELISSEN, Inemie. “Otto van Veen's Emblemata Horatiana”. In: Simiolus: Nether-lands Quarterly for the History of Art, v. 5, n. 1/2, p. 20-63, 1971. DOI:10.2307/3780366

ENENKEL, Krl A. E. “The Transmission of Knowledge via Pictorial Figurations: Vaenius’ Em-blemata Horatiana (1607) as a Manual of Ethics”. In: Ibidem. The Invention of the Emblem Book and the Transmission of Knowledge, ca. 1510–1610. Leiden, Bélgica: Brill, 2019. p. 365-438. (Coletâneas: Brill's Studies in Intellectual History / Brill's Studies on Art, Art History, and Intellectual History v. 295/36). DOI: 10.1163/9789004387256_008.

FOCHESATTO, Cyanna Missaglia. “As paisagens de Pedro Weingärtner durante o processo de colonização da região Sul do Brasil (Século XIX e XX)”. In: Revista Expedições: Teoría e His-toriografía, Goiania, GO, v. 6, n. 1, p. 198-2012, jan. – jul. 2015.

HUBERINUS, Caspar. Postille Deudsch. Frankfurt / Oder: [s.e.] Impresso por Johann Eich-horn,1554. Disponível em: < https://www.digitale-sammlungen.de/en/view/bsb11099471 >. Acesso em: 2 ago. 2021

Huberinus, Caspar: Postilla Deudsch: Vber alle Sontagliche vnd der Fürnembsten Fest Euangelien, Durchs gantze Jar. Wittemberg: Impressão por Peter Seitz, 1561. DOI: https://mdz-nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:12-bsb11099471-3

PAULITSCH, Vivian S. “As influências na obra de Pedro Weingärtner (1853-1929)”. In: Revis-ta 19&20, Rio de Janeiro, v. 3, n. 3, jul. 2008. Disponível em: <http://www.dezenovevinte.net/artistas/pw_vp_influencias.htm>. Acesso em: 12 jan. 2022.

PIFANO, Raquel Quinet. “A arte de copiar: gravura, pintura e artista colonial”. Arte & Ensaio, Rio de Janeiro, v.17, p. 24–33, 2008. Disponível em: < https://www.ppgav.eba.ufrj.br/wp-content/uploads/2012/01/ae17_raquel_pifano.pdf >. Acesso em: 3 mar. 2022.

ROSA, Hartmut & SCHEUERMAN, William E. (eds). High-speed society: social acceleration, power and modernity. State College, PA: Pennsylvania University Press, 2012.

ROSA, Hartmut & TREJO-MATHYS, Jonathan. Social acceleration: a new theory of moderni-ty, 2013.

ROSA, Hartmut. Aceleração: a transformação das estruturas temporais da modernidade. São Paulo: Editora da Unesp, 2019.

ROSA, Hartmut. Alienation and acceleration: towards a critical theory of late-modern tempo-rality. Natchitoches, LA: NSU Press, 2010.

ROSA, Hartmut. Beschleunigung und Endfremdung: Entwurf einer kritischen Theorie spätmoderner Zeitlichkeit. Berlin: Suhrkamp, 2013.

ROSA, Hartmut. Beschleunigung: die Veränderungen der Zeitstrukturen in der Moderne. Ber-lin: Suhrkamp Verlag, 2005.

ROSA, Hartmut. Resonance: A Sociology of Our Relationship to the World. Boston, USA, Cambridge e Oxford, GBR: Polity, 2019.

ROSA, Hartmut. Resonanz. Eine Soziologie der Weltbeziehung. Berlin: Suhrkamp Verlag, 2017 (Resonância: uma sociologia da relação como o mundo).

SIMÕES, J. M. dos Santos. Azulejaria Portuguesa no Brasil (1500-1822). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1965.

VEEN, Otto van. Q. Horati Flacci Emblemata. Imaginibus in aes incisis notisque illustrata, studio Othonis Vaenii Batavolugdunensis […] Auctoris aere et cura. Antuérpia, Bélgica: Impresso por Henrico y Cornelio Verdussen, 1607. Disponível em: < https://books.google.com.br/books?id=_58uYBpegaIC&printsec=frontcover&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false >. Acesso em: 12 jan. 3033.

VEEN, Otto van. Theatro moral de la vida humana en cien emblemas: con el Enchiridion de Epicteto, y la Tabla de Cebes, philosofo platonico. Antuérpia, Bélgica: Impresso por Henrico y Cornelio Verdussen, 1701. Disponível em: < https://libsysdigi.library.uiuc.edu/OCA/Books2010-02/theatromoraldela00vee/theatromoraldela00vee.pdf >. Acesso em: 20 jul. 2021.

WESTSTEIJN, Thijs. “Otto Vaenius' Emblemata Horatiana and the azulejos in the monastery of São Francisco in Salvador de Bahia”. In: De Zeventiende Eeuw: Cultuur in de Nederlanden in Interdisciplinair Perspectief, v. 21, p. 125–145 (2005).

Published

2022-12-22

How to Cite

Renders, H., & Alemeida, J. D. de. (2022). Tempora mutantur, et nos mutamur in illis: a Brazilian Franciscan tile between continents, confessions and temporalities . TEOLITERARIA - Revista De Literaturas E Teologias, 12(28), 219–248. https://doi.org/10.23925/2236-9937.2022v28p219-248