Password game in GeoGebra and its exploratory activities in combinatorics
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2021.v10i2p040-059Keywords:
GeoGebra, Digital Game, Mathematics teaching, Combinatory AnalysisAbstract
This article presents a step-by-step version of the password game algorithm and the resolution of a didactic sequence of combinatorics problems obtained through this game. The combinatorial contents that are worked on are: simple permutation, simple combination, arrangement, chaotic permutation, without using formulas, using the GeoGebra graphic resource and problem solving. Suggested for teachers who teach mathematics in the final years of Elementary School, High School or in Mathematics Degree. This article is the product of a research work developed, as the basis of an extension course at UNIRIO Games & Mathematics, which provides continuing education for teachers who teach mathematics.
Downloads
Metrics
References
Árvore das possibilidades. Disponível em: https://www.geogebra.org/m/ev3skaue. Acesso em: 01 abril 2021.
Atividade 1. Disponível em: https://www.geogebra.org/m/g3agwnxn. Acesso em: 01 abril 2021.
Atividade 2. Disponível em: https://www.geogebra.org/m/qpx9btue. Acesso em: 01 abril 2021.
Atividade 3. Disponível em: https://www.geogebra.org/m/ercnhdee. Acesso em: 01 abril 2021.
BATANERO, C.; GODINO, J. D.; NAVARRO-PELAYO, V. Razonamiento Combinatorio. Madrid: Editorial Síntesis, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 01 abril 2021.
CASTELLS, M. A galáxia da Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25 ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1996.
GeoGebra. Disponível em: https://www.geogebra.org/?lang=pt. Acesso em: 01 abril 2021.
HOMA, A. I. R.; GROENWALD, C. L. O. Jogos didáticos e tecnologias digitais: uma integração possível no planejamento didático do professor de Matemática. Revista do Instituto Geogebra Internacional de São Paulo, v.9i3, p. 030-045, 2020.
Jogo da Senha. Disponível em: https://www.geogebra.org/m/rjyuwp2j. Acesso em: 01 abril 2021.
Jogos&Matemática. Disponível em: https://jogosematematica.wordpress.com/. Acesso em: 01 abril 2021.
LOPES, J. M.; REZENDE, J. C. Um Novo Jogo para o Estudo do Raciocínio Combinatório e do Cálculo de Probabilidade. Bolema, v.23, p. 657-682, agosto 2010.
MARTARELLI, L. DA C. T.; SILVA, U. D. DA. Compreendendo critérios de validação de problemas de contagem utilizados por professores da Educação Básica. Ensino em Re-Vista, v. 27, n. Especial, p. 1542-1564, 28 set. 2020.
MODESTO, Roberta Duarte de Lima. O Lúdico como processo de influência na aprendizagem da Educação Física Infantil. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2009.
MORGADO, A. C.; CARVALHO, J. B. P.; CARVALHO, P. C. P.; FERNANDEZ, P. Análise Combinatória e Probabilidade: com as soluções dos exercícios. 9 ed. Rio de Janeiro: Editora SBM, 2006.
OLIVEIRA, Sandra Alves. O lúdico como motivação nas aulas de Matemática. Jornal Mundo Jovem, edição nº 377. 2007.
PROGRAMAÇÃO do jogo da senha no GeoGebra: um relato de experiência. Palestrantes: Brendow Pena; Fernando Grigorio; Luzia Tonon Martarelli; Ubyrajara Tajima. Rio de Janeiro. Jogos&Matemática, 2020. 1 vídeo (131 min). Transmitido ao vivo em 04 de junho de 2020 pelo canal Jogos&Matemática. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=eYVvPS9DBR0&t=1012s. Acesso em: 01 abril 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.