GeoGebra

a bibliometric study from the Web of Science Platform

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2022.v11i1p022-036

Keywords:

GeoGebra, Bibliometrics, Mathematics and Teaching

Abstract

Each day, teaching and research techniques advance to expand the teaching of mathematics. For the effective applicability of the new concepts of mathematics, the applicability of GeoGebra becomes more required in order to propose new research and teaching techniques. In this sense, this work aims to show through a bibliometric study the theme GeoGebra for the promotion of teaching and research in mathematical science so that society as a whole can have a document that expands the discussions related to the expansion of the knowledge so necessary to every day in the areas of education. The computational data collection platform used for this bibliometric study was the Web of Science (WoS), enabling the verification of relevant works as well as the spread of scientific works internationally, giving it greater visibility and the importance of research. Therefore, it was noticed that for the GeoGebra theme there was a greater number of publications of more technical works in the form of scientific articles, thus limiting other sources of access for the wide discussion of the insertion of the applicability of the GeoGebra mathematical technique.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marcos Paulo Mesquita da Cruz, Universidade Federal do Ceará

Mestre em Economia Rural (UFC), Bacharel em Ciências Contábeis (UECE) e em Engenharia Metalúrgica (UFC).

Everton Nogueira Silva, Universidade Federal do Ceará

Doutor em Desenvolvimento e Meio Ambiente, Mestre em Economia Rural e Engenheiro Agrônomo (UFC).

Ivan de Oliveira Holanda Filho, Centro Universitário Ateneu

Pós-Graduação em Ensino de Matemática (UNIATENEU), Licenciado em Matemática (UECE).

Lorena Maria Gomes Bastos, Instituto Brasileiro de Formação

Especialista em Gestão Pública (UNICHRISTUS), Graduada em Administração de Empresas (UNI7) e Pós-Graduanda em Administração de Recursos Humanos no Setor Público pelo Instituto Brasileiro de Formação (IBF).

References

ARAÚJO, C.A. Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Revista Em Questão, Porto Alegre, vol.12, nº 1, p.11-32, 2006.

CAPES. Web of Science lança nova versão de base de dados. Brasília, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, 2012. Acesso em 01 de maio de 2020. Disponível em: http://www.capes.gov.br/servicos/

COSTA, T.; LOPES, S.; FERNÁNDES-LLIMÓS, F.; AMANTE, M. J.; LOPES, P. F.

A Bibliometria e a Avaliação da Produção Científica: indicadores e ferramentas. Actas

do Congresso Nacional de Bibliotecários, Arquivistas e Documentalistas, n. 11, out.

NASEER, M. M.; MAHMOOD, K. Use of bibliometrics in LIS research. LIBRES: Library of Information Science Research Eletronic Journal, v. 19, n.2, p. 1-11, sept. 2009.

OKUBO, Y. Bibliometric indicators and analysis of research systems: methods and examples. OCDE/GD, Paris, 1997.

REY-MARTÍ, A.; RIBEIRO SORIANO, D; PALACIOS – MARQUÉS, D. A bibliometric analysis of social entrepreneurship. Journal of Business Research, v.69, n.5, p. 1651-1655, 2016.

SAMBUICHI, R.H.S; OLIVEIRA, M.A.C de; SILVA, A.P.M da; LUEDEMANN, G. A sustentabilidade ambiental da agropecuária brasileira: impactos, políticas públicas e desafios. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA), Rio de Janeiro, 2012.

VANS, S.A de; STUMPFI, I.R.C. Procedimentos e ferramentas aplicados aos estudos bibliométricos. Inf. & Soc. Est., v. 20, n.2, p.67-75, 2010.

WANG, B. et al. An overview of climate change vulnerability: A Bibliometric Analysis based on Web of Science Database. Natural Hazards, v. 74, n.3, p. 1649-1666, 2014.

Published

2022-06-07

How to Cite

Cruz, M. P. M. da, Silva, E. N., Holanda Filho, I. de O., & Bastos, L. M. G. (2022). GeoGebra: a bibliometric study from the Web of Science Platform. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 11(1), 022–036. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2022.v11i1p022-036

Issue

Section

Artigos