Study of the quadrilaterals as geometric concepts with GeoGebra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i3p037-053

Keywords:

quadrilaterals, concept learning, GeoGebra

Abstract

In this article, the construction process of several quadrilaterals with GeoGebra is studied, analysing, then, the elements of the concepts (name, essential attributes, non-essential attributes, positive examples, negative examples and rule) corresponding to these quadrilaterals. Specifically, using the dynamic geometric environment GeoGebra, two constructions of the square, the parallelogram and the kite are explored, followed by the analysis of the elements of these concepts. In terms of the construction of the quadrilaterals and the analysis of the construction, it should be noted that GeoGebra proved to be a tool with high potential for the construction of the different quadrilaterals and the analysis of these constructions verified that the main elements of the respective concepts were applied, especially the essential attributes, which are used in the composition of the rule, non-essential attributes, and positive examples. Given such potential, it is considered that GeoGebra is a very suitable tool to explore the construction of quadrilaterals and promote the learning of concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

José António Fernandes, Universidade do Minho

Departamento de Estudos Integrados de Literacia, Didáctica e Supervisão

References

Crowley, M. L. (1987). The van Hiele Model of the Development of Geometric Thought. In Mary M. Lindquist, & Albert P. Shulte (Eds.), Learnig and Teaching Geometry, K-12 (1987 Yearbook, pp. 1-16). Reston, VA: NCTM.

Dias, & A. Osório (Eds.), VI Conferência Internacional de TIC na Educação: Challenges 2009 (pp. 873-885). Braga: Centro de Competência da Universidade do Minho.

Fernandes, J. A. (2022). Operar com números positivos no GeoGebra: implicações didáticas. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, 11(2), 72-91.

Fernandes, J. A., & Viseu, F. (2006). Implicações das novas tecnologias para o currículo de matemática. In A. F. Moreira, J. A. Pacheco, S. Cardoso, & A. C. Silva (Orgs.), Actas do VII Colóquio sobre questões curriculares – III colóquio luso-brasileiro. Globalização e (des)igualdades: os desafios curriculares (pp. 993-1007). Braga: Centro de Investigação em Educação da Universidade Minho.

Fernandes, J. A., Alves, M. P., Viseu, F. & Lacaz, T. M. (2006). Tecnologias de informação e comunicação no currículo de matemática do ensino secundário após a reforma curricular de 1986. Revista de Estudos Curriculares, 4(2), 291-329.

Joyce, B., & Weil, M. (1996). Models of teaching. Boston: Allyn and Bacon.

Junqueira, M. (1996). Exploração de construções geométricas em ambientes computacionais dinâmicos. Quadrante, 5(1), 61-108.

MEC (2018). Base Nacional Comum Curricular ─ Educação é a Base. Brasília: Ministério da Educação.

Ministério da Educação (2018). Aprendizagens Essenciais de Matemática: Ensino Secundário. Lisboa: Autor.

Ministério da Educação (2021). Aprendizagens Essenciais de Matemática: Ensino Básico. Lisboa: Autor.

Moreira, M. A., & Buchweitz, B. (1993). Novas estratégias de ensino e aprendizagem: os mapas conceptuais e o Vê epistemológico. Lisboa: Plátano Edições Técnicas.

Novak, J. D., & Gowin, D. B. (1996). Aprender a aprender. Lisboa: Plátano Edições Técnicas.

Skemp, R. R. (1993). The psychology of learning mathematics. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.

Viseu, F., Fernandes, J. A., Fernandes, M. C., Faria, M. S., & Duarte, P. (2009). Os mapas de conceitos na aprendizagem de Estatística por alunos do 10.º ano do ensino profissional. In P.

Published

2023-11-28

How to Cite

Fernandes, J. A. (2023). Study of the quadrilaterals as geometric concepts with GeoGebra. Revista Do Instituto GeoGebra Internacional De São Paulo, 12(3), 037–053. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i3p037-053