Spatial Thinking and Movements in Geometry: GeoGebra with a focus on building animated scenarios

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i2p016-031

Keywords:

Spatial Abilities, Movements in GeoGebra, Plane and Spatial Geometry

Abstract

Animated Scenarios are constructions created in GeoGebra with mathematical elements and movement, constituting an animated scene. Movement is fundamental to the construction of Animated Sceneries, it is also essential to spatial thinking and spatial abilities. This theoretical essay aims to discuss the potential of building Animated Scenarios in GeoGebra in/for the recognition of flat and spatial geometric objects, articulated with the movements associated with spatial thinking. For this, the House Animated Scenario are considered. Thus, we identified that movements performed during this construction allow rotating and modifying the shape of objects and that these movements are related to spatial abilities. Furthermore, the use of these movements in construction contributes to the recognition of important characteristics that distinguish flat and spatial objects.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Maria Ivete Basniak, Universidade Estadual do Paraná

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professora Associada do Colegiado de Matemática na Universidade Estadual do Paraná (Unespar) campus União da Vitória e Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PRPGEM) da Unespar

References

Bortolossi, H. (2020). Movimentos, Pensamentos e GeoGebra: alguns aspectos neurocientíficos no ensino e aprendizagem da Matemática In: Basniak, M. e Rubio-Pizzorno, S. (Org.) Perspectivas teórico-metodológicas em pesquisas que envolvem tecnologia na Educação Matemática: o GeoGebra em foco (96-117). São Paulo, Brasil: Editora Pimenta Cultural.

Brasil. (2018) Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Ministério da Educação, Brasília.

Bueno, A. C. & Basniak, M. I. (2020). Construcción de escenarios en GeoGebra en la movilización de conocimientos matemáticos por alumnos con altas habilidades/superdotados. Revista Paradigma. XLI, (Extra 2), (252-276). 10.37618/PARADIGMA.1011-2251.0.p252-276.id895

Lima, A. F. & Almeida J. J. P. (2015). Do sensível às ideias: uma proposta de ensino de geometria, dos aspectos empíricos aos dedutivos. Revista Principia. (28) (111-120)

Machado, E.; Bortolossi, H. J.; Almeida Junior, R. (2019). Explorando Geometria 2D e 3D na Escola Básica com o Software Gratuito GeoGebra para Smartphones e Tablets. 1 ed. Sociedade Brasileira de Matemática, Rio de Janeiro.

Meneghetti, F. K. (2011). O que é um Ensaio-Teórico? RAC. Curitiba. 15 (2) (320-332). https://doi.org/10.1590/S1415-65552011000200010

Sinha, P. (2009). Pawan Sinha em como o cérebro aprende a ver. Palestra TED, http://bit.ly/32AGv7c

Tversky, B. (2019). Mind in Motion: How Action Shapes Thought. Basic Books.

Downloads

Published

2024-11-18

How to Cite

Koftun, C. M. ., & Basniak, M. I. (2024). Spatial Thinking and Movements in Geometry: GeoGebra with a focus on building animated scenarios. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 13(2), 016–031. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i2p016-031