Experiences of work orientations with GeoGebra

Authors

  • Aroldo Eduardo Athias Rodrigues Universidade Federal do Oeste do Pará

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i2p022-043

Keywords:

GeoGebra, guidance], course conclusion assignments

Abstract

This text aims to present some productions involving GeoGebra that were the result of work guided by the author. Thus, throughout the various sections, five course conclusion assignments developed under the guidance of the author are presented and, at the end, a teaching experience is described that involved the production of activities with GeoGebra within the scope of a discipline of the Professional Master's Degree in Mathematics on National Network – Profmat – which took place during the emergency remote teaching period. As a result of these experiences, the importance of guaranteeing the autonomy and protagonism of students in the teaching-learning process and of proposing work with GeoGebra that follow this direction is revealed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARAGÃO, Fabrícia Pinho. Poliedros de Kepler-Poinsot: explorando poliedros regulares não convexos com o Geogebra. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação (Licenciatura Integrada em Matemática e Física) – Universidade Federal do Oeste do Pará. Santarém, 2022.

FERREIRA, Antonio Cerino Dias. O processo de construção dos poliedros de Arquimedes: uma visão dinâmica a partir do GeoGebra. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação (Licenciatura Integrada em Matemática e Física) – Universidade Federal do Oeste do Pará. Santarém, 2019.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

LAGES, Brenno da Rocha. Uma Simplificação do Problema de Apolônio em Construções Dinâmicas. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação (Licenciatura Integrada em Matemática e Física) – Universidade Federal do Oeste do Pará. Santarém, 2022.

MACHADO, Ana Maria Netto. A relação entre a autoria e a orientação no processo de elaboração de teses e dissertações. In: BIANCHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria Netto (org.). A Bússola do Escrever. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 60-81.

MARTINS, Isabel Cristina Tavares. Ensino de Trigonometria: uma proposta de atividades online na plataforma Geogebra. 60 f. Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação (Licenciatura Integrada em Matemática e Física) – Universidade Federal do Oeste do Pará. Santarém, 2021.

SANTOS, Brenda Larissa Ruela. Batalha dos Polígonos e Teorema de Pick: uma proposta de atividade para o ensino de geometria. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação (Licenciatura Integrada em Matemática e Física) – Universidade Federal do Oeste do Pará. Santarém, 2021.

Published

2023-09-28

How to Cite

Athias Rodrigues, A. E. (2023). Experiences of work orientations with GeoGebra. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 12(2), 022–043. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i2p022-043