A little bit of my history with GeoGebra and some examples of activities

Authors

  • Jorge Cássio Costa Nóbriga FAJESU e UnB

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i2p110-132

Keywords:

GeoGebra, Mathematical Activities, automatic Feedbacks

Abstract

This text presents some moments in the academic history of a professor/researcher who has been working with Mathematics educational software for over 20 years. In addition, it exposes some examples of good mathematical activities produced in GeoGebra that can be used at different levels of education. Basically, the text is separated into sections that show some important facts during academic formation and how some theories were appropriated and used in research and production activities. Finally, the final considerations are presented with some suggestions for ways of using the activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARAÚJO, L. C. L. DE; NÓBRIGA, J. C. C. Aprendendo matemática com o Geogebra. São Paulo: Exato, 2010.

ARCAVI, A.; HADAS, N. Computer Mediated Learning: An Example of an Approach. International Journal of Computers for Mathematical Learning, v. 5, n. 1, p. 25–45, abr. 2000.

BELLEMAIN, F; CORREIA, E.M. Geometria Dinâmica: fundamentos epistemológicos. EGraFIA 2004, 2004.

BELLEMAIN, F. Geometria Dinâmica: diferentes implementações, papel da manipulação direta e usos na aprendizagem. International Conference on Graphics Engineering for Arts and Design. Anais...: 4.São Paulo: USP, 2001

BONGIOVANNI, V.; ALMOULOUD, S. A.; CAMPOS, T. M. Descobrindo Cabri-géomètre. SP: FTD, 1997.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é base. Brasíla: MEC, 2018.

CARDOSO, A. C. S. Feedback em contextos de ensino-aprendizagem on-line. Linguagens e Diálogos, v. 2, p. 17–34, 2011.

CARRAHER, D. Aprendizagem de conceitos matemáticos com o auxílio do computador. In: ALENCAR, E. S. (Ed.). Novas contribuições da psicologia aos professores de ensino e aprendizagem. São Paulo: Cortez, 1992. p. 169–201.

COSTA, E. et al. Modelos de Feedback para estudantes em Ambientes Virtuais de Aprendizagem. V Jornada de Atualização em Informática na Educação (JAIE 2016). V Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2016), v. 6, n. 1, p. 1–38, 2016.

DOLCE, O.; POMPEU, J. N. Fundamentos de Matemática Elementar (Geometria plana). São Paulo: Atual. 9, 2013.

GRAVINA, M. A. Geometria Dinâmica: uma nova abordagem para o aprendizado da Geometria. Anais do VII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, v. 1, p. 1–13, 1996.

HOHENWARTER, M. GeoGebra-a software system for dynamic geometry and algebra in the plane. Master’s thesis — Salzburg: University of Salzburg, 2002.

HOHENWARTER, M. GeoGebra - didactic materials and applications for teaching mathematics. PhD—Salzburg: University of Salzburg, 2006.

HOHENWARTER, M.; LAVICZA, Z. Mathematics teacher development with ICT: towards an International GeoGebra Institute. Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics, v. 27, n. 3, p. 49–54, 2007.

ISOTANI, S.; BRANDÃO, L. DE O. Como Usar a Geometria Dinâmica? O Papel do Professor e do Aluno Frente às Novas Tecnologias. Anais do Workshop de Informática na Escola. 2006.

LACERDA, R. DE A. Proposta de um modelo para análise de requisitos de software educativo. Dissertação de mestrado em Educação. Brasília: Universidade de Brasília, dez. 2007.

LACERDA SANTOS, G. Alguns princípios para situações de engenharia de softwares educativos. Revista Inter Ação, v. 34, n. 1, p. 17–36, 2009.

MÜLLER, T. J.; LIEBAN, D. E. Construção de utilitários com o software GeoGebra: uma proposta de divulgação da geometria dinâmica entre professores e alunos. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo. ISSN 2237-9657, v. 1, n. 1, p. 37–50, mar. 2012.

NARCISS, S. Designing and evaluating tutoring feedback strategies for digital learning environments on the basis of the interactive tutoring feedback model. Digital Education Review, v. 23, n. 1, p. 7–26, 2013.

NÓBRIGA, J. C. C. Aprendendo Matemática com o Cabri-Géomètre II: volume 1. 1a ed. Brasília: [s.n.].

NÓBRIGA, J. C. C. et al. GGBook: One interface wich integrates the text and graphic environments in the Geogebra. Anais do ICME 2012. Seul: 2012a

NÓBRIGA, J. C. C. et al. GGBOOK: uma interface que integrará os ambientes de texto e gráfico no GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo. ISSN 2237-9657, v. 1, n. 1, p. 03–12, mar. 2012b.

NÓBRIGA, J. C. C. GGBOOK : uma plataforma que integra o software de geometria dinâmica geogebra com editor de texto e equações a fim de permitir a construção de narrativas matemáticas dinâmicas. 246 f. Tese (Doutorado em Educação)-Universidade De Brasília. Brasília, 2015.

NÓBRIGA, J. C. C. Uma Demonstração Matemática Dinâmica para compreensão da fórmula do volume da esfera. In: Cenários de Pesquisa em Educação Matemática. Jundiaí: [s.n.]. p. 207–228.

NÓBRIGA, J. C. C.; DANTAS, S. C. Uma Proposta de Atividade com Feedbacks Automáticos no GeoGebra. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 34, p. 1–21, 2021.

NÓBRIGA, J. C. C.; FEDERAL, U.; CATARINA, D. S. Demonstrações Matemáticas Dinâmicas Dynamic Math Demonstrations. REVEMAT, p. 1–21, 2019.

NÓBRIGA, J. C. C.; PEREIRA, J. V. Alguns exemplos de atividades matemáticas na plataforma GeoGebra para estudantes dos anos iniciais. In: Experimentações didáticas em educação científica e matemática para Crianças. Brasíla: [s.n.]. p. 118–141.

NÓBRIGA, J. C.; SIPLE, I. Z. Livros Dinâmicos de Matemática
Dynamic Mathematics Books. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo. ISSN 2237-9657, v. 9, n. 2, p. 78–102, 2020.

SALAZAR, J. V. F.; ALMOULOUD, S. A. Registro figural no ambiente de geometria dinâmica. Educ. Matem. Pesq, v. 17, n. 5, p. 919–941, 2015.

SOMMERVILLE, I. Engenharia de Software. 6. ed. [s.l.] Pearson Education, 2003.

Published

2023-09-28

How to Cite

Nóbriga, J. C. C. (2023). A little bit of my history with GeoGebra and some examples of activities. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 12(2), 110–132. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i2p110-132