Maturing as a teacher, researcher and collaborator with GeoGebra

Authors

  • William Vieira Gonçalves Universidade do Estado do Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i2p221-238

Keywords:

GeoGebra Course, Collaborative Learning, Mathematics Teaching

Abstract

In this text, I describe my trajectory as a teacher, researcher and teacher trainer, against the backdrop of my perspectives as a GeoGebra user and member of a community that seeks to learn collaboratively. My main objective is to share experiences and different academic productions, encouraging mathematics teachers to seek greater involvement with GeoGebra and continuing education similar to the GeoGebra Course.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

DANTAS, S. C. Uma perspectiva para design e construção de videoaulas. In: XIII Encontro Paranaense de Educação Matemática (EPREM), 2015, Ponta Grossa. XIII Encontro Paranaense de Educação Matemática (anais), 2015.

DANTAS, S. C. FERREIRA, G. F. PAULO, J. P. A. Uma noção de interação colaborativa elabora à luz do Modelo dos Campos Semânticos e da Teoria da Atividade. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, Pr. v.5, n.8, p.213-236, jan.-jun. 2016.

GONÇALVES, W. V. [UNESP]. O transitar entre a Matemática do Matemático, a Matemática da Escola e a Matemática do GeoGebra: Um estudo de como professores de Matemática lidam com as possibilidades e limitações do GeoGebra, 2016. 240 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência). Universidade Estadual Paulista (UNESP). 2016.

GRAVINA, M. A. Os ambientes de geometria dinâmica e o pensamento hipotético-dedutivo. 2001. 255f. Tese (Doutorado em Educação) Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2001.

LÉVY, P. Cibercultura. 1ª ed. São Paulo: Ed. 34, 1999.

LINS, R. C. Matemática, monstros, significados e educação matemática. In: BICUDO, M. A. V.; BORBA, M. D. C. Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004. Cap. 5, p. 92-120.

LINS, R. C. The production of meaning for Algebra: a perspective based on a Theoreticall Model of Semantic Fields. In: SUTHERLAND, R. et al. Perspectives on School Algebra. Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 2001. p. 37-60.

LINS, R. C. O modelo dos campos semânticos: Estabelecimentos e notas de teorizações. In. ANGELO, C. L. et al. (Orgs). Modelo dos Campos Semânticos e Educação Matemática: 20 anos de história. São Paulo: Midiograf, 2012. p. 11-30.

Published

2023-09-28

How to Cite

Gonçalves, W. V. (2023). Maturing as a teacher, researcher and collaborator with GeoGebra. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 12(2), 221–238. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i2p221-238