Innovation of pedagogical practice supported by GeoGebra in the context of STEAM Education and improvement of teaching and learning of Chemistry

Authors

  • Aldovanda Estrela Bata Vidade Universidade Pedagógica de Maputo
  • Alcinda António Marcelino Mafuiana Universidade Pedagógica de Maputo

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i1p007-033

Keywords:

GeoGebra and STEAM Education, Pedagogical and Technological Innovation, Teaching and Learning in Chemistry

Abstract

The present study is part of an investigation carried out at the Pedagogical University of Maputo, Faculty of Natural Sciences and Mathematics. The qualitative and quantitative investigation aims to verify whether the use of GeoGebra and its platforms contributes to improving the learning of Chemistry content and the development of a safe and complete conception when using educational technologies. The work consisted in implementation of classroom experiences in a 2nd year class of the Degree in Chemistry Teaching, composed by 26 students. As research instruments, questionnaires were applied and student productions were developed using the GeoGebra and its platforms and worksheets. The results show that the use of GeoGebra allows students to develop a more global conception regarding the use of educational technologies for teaching and learning Chemistry and a more meaningful learning of Chemistry content.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BRITO, G.A.; SILVA, M. Tecnologias de Informação e Comunicação no ensino da Química: uma análise. Research, Society and Development, v. 11, n. 12, 2022. ISSN 2525-3409 | DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i12.34690.

CONTE, E.; MARTINI R. M. F. As tecnologias na Educação. Uma questão somente técnica? Educação & Realidade, v. 40, n. 4, p. 1191-1207, 2015. http://dx.doi.org/10.1590/2175-623646599

DELAMUTA, B. H; ASSAI, N. D.; SANCHEZ Jr, S. L. O ensino de Química e as TDIC: uma revisão sistemática de literatura e uma proposta de webquest para o ensino de Ligações Químicas. Research. Society and Development. v. 9, n. 9, 2020, ISSN 2525-3409, DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i9.6839.

DO CARMO, R. O GeoGebra no ensino de Física: propostas de aplicação para o Ensino do Movimento Harmónico simples. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2017.

DOS SANTOS, J. M.; SILVEIRA, A. LAVICZA, Z. Abordagem STEAM e GeoGebra - Aprendizagem e ensino das Ciências na formação de professores de Cabo Verde. Sensos-e, v. 9, n. 2, 2022, DOI 10.34630.

FERREIRA, M. P.; SUZUKI, R. M.; BONAFE, E, G.; MATSUSHITA, M.; ROBERTO, S. B. Ferramentas Tecnológicas Disponíveis Gratuitamente para Uso no Ensino de Química: Uma Revisão Bibliográfica. Revista Virtual Química, v.1, n.13, 2019.

FERREIRA, T. A.; MAGALHÃES, M. A.; OLIVEIRA, C. A.Concepções de professores de ensino médio sobre o uso didático-pedagógico de aplicativos educacionais digitais para o processo de ensino e aprendizagem de química e suas limitações. Research, Society and Development, v. 9, n.12, 2020, ISSN 2525-3409, DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i12.11156.

LIMA, J. M.; SIPLE, I. Z. GeoGebra grupos e objetos de aprendizagem: um recurso para exploração do raciocínio covariacional em tempos de aulas não presenciais. Boletim online de Educação Matemática. v. 9, n. 18, p. 253-273, 2021.

LOPES, D.E.; ALMEIDA, R. O. Percepções sobre limites e possibilidades para adopção da interdisciplinaridade na formação de professores de ciências. Investigações em ensino de ciências, v. 24, n.2, p. 137-162. 2019. DOI:10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p137.

MEC/INDE; Plano Curricular do Ensino Secundário Geral (PCESG). Documento Orientador. Objetivos, Política, Estrutura, Plano de estudos, Estratégias de Implementação. Maputo, 2007.

MESQUITA, J. M.; MESQUITA, L. S. F. BARROSO, M. C. Softwares educativos aplicados no Ensino de Química: Recursos didáticos potencializadores no processo de aprendizagem. Research, Society and Development, v. 10, n. 11, 2021, ISSN 2525-3409 | DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i11.15278.

[MEPT] MOÇAMBIQUE. Avaliação das competências dos professores uso das Tecnologias de Informação e Comunicação. Movimento Educação para Todos, 2022.

MINEDH. Moçambique. Plano Estratégico da Educação (PEE), 2020-2029. MINEDH. Maputo. 2020.

MOURA J. H.; ROSA, M. I.; MASSENA, E. P. Práticas interdisciplinares na formação inicial de professores de ciências da natureza: contextos distintos, indagações similares. Revista ENSAIO • Pesquisa em Educação em Ciências, v. 23, e22587. DOI| http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172021230107.

NEVES, M. A.; SILVA, J. N. Matemática 11ª classe. Maputo, Plural editores Moçambique, 2020.

OLIVEIRA, L. M. S. R.; MOREIRA, M. B. Da Disciplinaridade para a Interdisciplinaridade: Um Caminho a ser Percorrido pela Academia. REVASF, v.7, n.12, p. 06-20, 2017.

ORTIZ, J. O.; PESSOA W. D.; DORNELES, A. M. Uso de recursos digitais 3D no ensino de química: as potencialidades do GeoGebra. RELACult – Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, v. 04, ed. Especial, 2018.

PESSURO, G. P. Política educacional em Moçambique diante das Tecnologias de Informação e Comunicação. Revista IMPA, v.3, n.1, 2022.

PIMENTEL, Z. S. Sobre a importância da matemática aplicada: análise de conteúdos programáticos nos planos de ensino dos cursos de licenciatura em Ciências da natureza, Biologia e Química. Dissertação (Mestrado em Ciências Química, da Vida e Saúde) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2015.

PIVA, G. M.; DOS SANTOS C.M.; KOHORI, R. K; GIBIN, G.B.O. Uso do smartphone no desenvolvimento de modelos mentais dos alunos no ensino de Química: aplicativos de simulação virtual e realidade aumentada. Rencima, Revista de Ensino de Ciências e Matemática. v. 12, n.1, p.1-24, 2021, https://doi.org/10.26843/rencima.

SALIMO, G.; GOUVEIA, L. B. Contributos para o ensino superior em Moçambique: os desafios da era digital.

SANTANA, J. E. Matemática aplicada à Química. Dissertação. (Dissertação em Matemática em rede nacional). Universidade Federal do Ceará. 2016.

SILVA, K. A.; ALMEIDA, L.M. A percepção da Matemática em livros didáticos de Química. Revista Ensaio. Pesquisa em Educação em Ciências. V. 2. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172019210123.

SILVEIRA A. P. R. O GeoGebra na formação e aprendizagem de Transformações Geométricas Isométricas no plano euclidiano. Tese (Doutorado em Multimédia em Educação) - Universidade de Aveiro. Aveiro, 2015.

SIMBINE, F.; ZAVALA, A.; AXT, M. Análise da integração da literacia digital no ensino secundário em Moçambique. RELVA, Juara, v. 4, n. 2, p. 89-102, 2017.

TIMBANE, S. A.; AXT, M., ALVES. O celular na escola: Vilão ou aliado! Nuevas Ideas en Informática Educativa TISE. 2015.

UNESCO. Moçambique. Revisão de Políticas educacionais-Moçambique. UNESCO. Maputo. 2019.

VIEIRA, H.V. P.;TAMIASSO-MARTINHON, P.; SIMÕES, A. L.; ROCHA A. S.; SOUSA, C. Perspectivas de uso de aplicativos de celular como ferramenta pedagógica para o ensino de Química.

REDEQUIM, Revista debates em ensino de Química.

XAVIER, A. R.; FIALHO, L. M. F.; LIMA, V. F. (2019). Tecnologias digitais e o ensino de Química: o uso de softwares livres como ferramentas metodológicas. Foro de Educación, v. 17, n. 27, p. 289-308, 2019. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.617.

Published

2024-03-31

How to Cite

Vidade, A. E. B., & Mafuiana, A. A. M. (2024). Innovation of pedagogical practice supported by GeoGebra in the context of STEAM Education and improvement of teaching and learning of Chemistry. Revista Do Instituto GeoGebra Internacional De São Paulo, 13(1), 07–33. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i1p007-033