Using GeoGebra 3D to reinterpret the facade of the Oscar Niemeyer Museum

Authors

  • Rudimar Luiz Nós UTFPR - Universidade Tecnológica Federal do Paraná https://orcid.org/0000-0002-9219-0811
  • Katiane Souza de Oliveira Colégio Estadual Rocha Pombo
  • Olga Harumi Saito UTFPR - Universidade Tecnológica Federal do Paran

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i2p113-129

Keywords:

Parabola, Hyperbola, Prisms

Abstract

This work presents a rereading of the Oscar Niemeyer Museum's facade built in GeoGebra 3D. In the reinterpretation, we used conic sections, such as the parabola and the hyperbola, to create the prismoid that represents the part of the facade that has the shape of an eye and prisms to describe the base of the eye and the primary structure. With the construction, we aim to relate geometry and art and apply spatial and analytical geometry concepts with digital technology. In this way, the work aligns with the specific competencies and skills of the Curriculum Reference for Secondary Education in Paraná. We conclude that GeoGebra 3D is an excellent tool for constructing three-dimensional reinterpretations and can be used by geometry teachers at all levels of education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rudimar Luiz Nós, UTFPR - Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Lattes: http://lattes.cnpq.br/4377393528295346

Katiane Souza de Oliveira, Colégio Estadual Rocha Pombo

CV Lattes:

http://lattes.cnpq.br/0456174900223250

Olga Harumi Saito, UTFPR - Universidade Tecnológica Federal do Paran

CV Lattes:

http://lattes.cnpq.br/4924034629819476

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB/CNE, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 11 out. 2023.

CELERE. Construção do Museu Oscar Niemeyer (MON): história, detalhes arquitetônicos e curiosidades. São Paulo: Celere, 2021. Disponível em: https://celere-ce.com.br/grandes-obras-da-engenharia/museu-oscar-niemeyer/. Acesso em: 01 dez. 2023.

DANIEL, B. Aprendendo geometria por meio de releituras de obras de artes. 36 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) – Universidade Regional de Blumenau. Blumenau, 2021.

GEOGEBRA. Baixar aplicativos GeoGebra. [S.l.]: GeoGebra, 2023. Disponível em: https://www.geogebra.org/download?lang=pt. Acesso em: 11 out. 2023.

NÓS, R. L. et al. Usando o GeoGebra para explorar lugares geométricos e construções tridimensionais. I Encontro Nacional do Mestrado Profmat, IMPA, 2023.

OLIVEIRA, K. S. de. Investigando problemas aritméticos, algébricos e geométricos com o GeoGebra e o GNU Octave. 124 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Curitiba, 2023.

PARANÁ, G. do. História do museu Oscar Niemeyer. Curitiba: Museu Oscar Niemeyer – Governo do Paraná, 2023. Disponível em: https://www.museuoscarniemeyer.org.br/sobre/historia. Acesso em: 11 out. 2023.

PARANÁ. Currículo da Rede Estadual Paranaense (CREP). Curitiba: SEED, 2021a. Disponível em: https://professor.escoladigital.pr.gov.br/crep. Acesso em: 11 out. 2023.

PARANÁ. Referencial Curricular para o Ensino Médio do Paraná. Curitiba: SEED, 2021b. Disponível em: https://www.educacao.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2021-08/referencial_curricular_novoem_11082021.pdf. Acesso em: 11 out. 2023.

SÁNCHEZ, S. M. Torre Eiffel real. Disponível em: https://www.geogebra.org/m/h9m2gXhp. Acesso em: 11 out. 2023.

SEGURA, C. S. C. Releitura de obras de arte pelo viés da geometria analítica: uma proposta interdisciplinar para o ensino de matemática. 112 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT) – Universidade Estadual de Londrina. Londrina, 2013.

Published

2024-07-08

How to Cite

Nós, R. L., Oliveira, K. S. de, & Saito, O. H. (2024). Using GeoGebra 3D to reinterpret the facade of the Oscar Niemeyer Museum . Revista Do Instituto GeoGebra Internacional De São Paulo, 13(2), 113–129. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i2p113-129

Issue

Section

Proposals for Action