GeoGebra & STEAM as a strategy for meaningful learning of exponential functions.

Authors

  • Fernando Andre Cumbe Colegio Kitabu

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i1p035-060

Keywords:

GeoGebra & STEAM, Exponential Function, Meaningful learning

Abstract

In the Mozambican educational context, teaching is theoretical and quite traditional, which opens up space for discussion of the need to rethink educational policies and their implementation. Schools are invited to streamline teaching, relating theory to practice as a way of helping students solve everyday problems, valuing interdisciplinarity. It is in this logic that, following participation in the “GeoGebra & STEAM” Training Workshop, an experience was implemented in a 11th Class, at Colégio Kitabu, to study the Transformations of Exponential Functions based on the GeoGebra Software and in the context of STEAM Education. The descriptive and exploratory case study carried out is fundamentally qualitative in nature. Within the scope of this work, the work carried out and the results achieved in this experience will be reported.

Key-words: GeoGebra & STEAM; Exponential Function; Meaningful learning

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BORDEAUX, A. L.; ANTUNES, C.; RUBINSTEIN, C. Multicurso Ensino Médio: Matemática, segunda série. 3. ed. Rio de Janeiro: Fundação Roberto Marinho, 2008.

DELORS, Jacques at all. Educação, um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. 3ª Ed; Lisboa – 1997.

GIL, Antônio Carlos, Como elaborar projetos de pesquisa, 4a ed. - São Paulo: Atlas, 2002.

JONASSEN, D. H. Computadores, Ferramentas Cognitivas. Desenvolver o pensamento crítico nas escolas. Porto: Porto Editora. ISBN: 978-972-0-34173-0, 2000.

LIMA, E. L, CARVALHO, P.C. e MORGADO, A. C. A Matemática do Ensino Médio. V.1, SBM, Rio de Janeiro-2001.

MARCONI, Marina de A., LAKATOS Eva M. Fundamentos de metodologia científica 5a. ed. São Paulo: Atlas 2003.

MEDH & INDE. Plano Curricular do Ensino Secundário. Maputo, Junho de 2022.

NEVES, Maria A. F e SILVA, Jorge Nuno “Matemática 11ª Classe”. Plural editores, Maputo-2010.

RICHARDSON, Roberto J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo. Atlas, 1999.

SILVEIRA, A. P. R. (2015). O GeoGebra na formação e aprendizagem de transformações geométricas isométricas no plano euclidiano. [Tese de Doutoramento, Universidade de Aveiro]. Repositório Institucional da Universidade de Aveiro.

YIN, R. K (2005). Estudo de caso. Planeamento e Métodos (3ª Edição). São Paulo: BOOKMAN. ISBN: 0-7619-2553-8, 2005.

Published

2024-03-31

How to Cite

Cumbe, F. A. (2024). GeoGebra & STEAM as a strategy for meaningful learning of exponential functions. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 13(1), 35–60. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i1p035-060