GeoGebra as auxiliary software in the teaching and learning process of quadratic functions
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i1p061-0089Keywords:
GeoGebra & STEAM, Quadratic Function, Meaningful LearningAbstract
This paper aims to analyse the use of GeoGebra in the context of STEAM education as an auxiliary tool for the study of Quadratic Functions, with the aim of promoting comprehensible and meaningful learning of mathematical concepts in an active and interactive way. We opted for an exploratory case study, essentially qualitative in nature. The experiment involved a 9th grade class of 120 students from the Unidade T3 Secondary School. In the context of using GeoGebra in a classroom with precarious conditions and devoid of technology, it was found that the innovative actions provoked participatory and collaborative interaction, showing an instigating and significant interest in the students in the construction of mathematical knowledge. GeoGebra led us to realise that it is possible to improve the teaching and learning of Quadratic Functions by combining theory and practice in different real-life situations. The focus of this article is therefore on presenting the results of the work carried out as part of the above-mentioned experiment.
Key-words: GeoGebra & STEAM, Quadratic Function, Meaningful Learning.
Downloads
Metrics
References
BITTAR, M. A Escolha do Software Educacional e a Proposta Didática do Professor: estudo de alguns exemplos em matemática. In: BELINE, Willian; COSTA, Nielce Meneguelo Lobo da (Org.). Educação Matemática, Tecnologia e Formação de Professores: algumas reflexões. Campo Mourão, PR: Editora de Fecilcam, 2010.
COSTA, M. R. D. S. C., AMÂNCIO, A. G. L. A., BRITO, C. D. S. B., CIPRIANO, J. D. R. C., CLEMENTE, E. T. M. C. C., RORIZ, J. W. R. C. C., ... & SOUZA, W. L. B. S. (2021). ESTRATÉGIAS DE APRENDIZAGEM PARA EVITAR A EVASÃO ESCOLAR PÓS PANDEMIA. Anais do Seminário de Atualização de Práticas Docentes, 3(2), 84-88.
DA SILVA, Ana Paula Freire. A IMPORTÂNCIA DA AFETIVIDADE NO PROCESSO DE ENSINOAPRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL: UM ESTUDO NA ESCOLA MUNICIPAL DE ENSINO FUNDAMENTAL PROFESSORA MARIA DO SOCORRO MAIA, 2021.
DEMO, Pedro. Tecnologias na educação: ensinando e aprendendo com as TIC, 2008; DOS SANTOS, J. M.; SILVEIRA, A. LAVICZA, Z. Abordagem STEAM e GeoGebra - Aprendizagem e ensino das Ciências na formação de professores de Cabo Verde. Sensos-e, v. 9, n. 2, 2022, DOI 10.34630.
ERICKSON, F. Qualitative methods in research on teaching. In M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (pp. 119-161), 1986.
MONTEIRO, CLAUDINO LUÍS TAVARES; DA SILVA, ADELINO GOMES, GeoGebra como ferramenta facilitadora na resolução de problemas envolvendo função quadrática, 2023.
MORAN, José Manuel, MASSETTO, Marcos T., BEHRENS Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediações pedagógicas. Campinas, SP. Papirus, 2012.
[NCTM] National Council of Teachers of Mathematics. Princípios para a ação: Assegurar a todos o sucesso em Matemática. Lisboa: Associação de Professores de Matemática. 2017. (Obra original em inglês publicada em 2014).
PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. MCB University Press, 2001.
SILVEIRA, A. P. R. O GeoGebra na formação e aprendizagem de transformações geométricas isométricas no plano euclidiano. 2015. Tese de Doutorado. Universidade de Aveiro (Portugal).
SILVEIRA, A. P. R. Relatório final de atividades Projeto “GeoGebra & STEAM: Implicações para a melhoria da Educação Matemática em Moçambique”. Pós-doutoramento em Educação Matemática. 2023. inED-ESE. Instituto Politécnico do Porto.
SOUZA, J. A.; CIRILO, E. M.; SILVA, N. D.; RICCI, M. F. C. M. & RODRIGUES, M. F. A importância das Tecnologias de Comunicação e Informação (TIC) como ferramenta pedagógica na educação infantil e nas séries iniciais do Ensino Fundamental. Revista Mosaico. 2017.
UDZIWI, Revista de Educação da Universidade Pedagógica, Centro de Estudos de Políticas Educativas (CEPE) da Universidade Pedagógica de Moçambique (UP), 2016.
VIEIRA, Rosângela Souza. O papel das tecnologias da informação e comunicação na educação: um estudo sobre a percepção do professor/aluno. Formoso - BA: Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), 2011. v. 10.
YIN, R. K. Estudo de Caso. Planeamento e métodos. 3ª Edição. São Paulo: Bookman, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.