GeoGebra, a facilitator for teaching functions
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i3p169-186Keywords:
GeoGebra Classroom, Study of Functions, Trigonometric Functions, Didactic sequenceAbstract
This work presents a report of experiences that occurred during the implementation of a didactic sequence aimed at reviewing the functions content using digital technologies as a teaching tool in face-to-face and online classrooms. In addition to the researchers, 5 classes of students enrolled in Calculus 1, offered by the Institute of Science, Engineering and Technology (ICET) on the Mucuri Campus of UFVJM, also participated in this study. Briefly, the didactic sequence consists on presenting some basic resources of the GeoGebra.org platform in a Computer Laboratory, describing its main tools and functionalities. Students make use of these basic resources associated with problems related to the content of functions, proposed by the teacher. After applying the didactic sequence, students completed a self-evaluation questionnaire describing and analyzing the content and learningship achieved.
Downloads
Metrics
References
BNCC. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br>. Acesso em: 26 fev. 2024.
CHURCHILL, Daniel. Towards a useful classification of learning objects. Educational Technology, Research and Development, p. 479-497, 2007.
DA SILVA, J. M. Uso de Videoaulas como Ferramenta para o Ensino de Cálculo. Journal Internacional de Estudos em Educação Matemática. No Prelo. 2024.
DA SILVA, J. M., JARDIM, D. F., CARIUS, A. C. O Ensino e o Aprendizado de conceitos de Cálculo usando modelos matemáticos e ferramentas tecnológicas. Revista de Ensino de Engenharia. v. 35, n. 2, p. 70-80. 2016.
GEOGEBRA. About GeoGebra. Disponível em: <https://www.GeoGebra.org/about>. Acesso em: 27 fev. 2024.
GUIMARÃES, Y. A. F.; GIORDAN, M. Instrumento para construção e validação de sequências didáticas em um curso a distância de formação continuada de professores, 2011.
GIRALDO, V., CAETANO, P., MATTOS, F. Recursos Computacionais no Ensino de Matemática. Coleção PROFMAT. Rio de Janeiro. SBM. 2013.
MORY, Edna Holland. Feedback Research Revisited. In: MORY, Edna Holland. Handbook of Research for Educational Communications and Technology. [S.l.]: Association for Educational Communications and Technology, 2004.
NEPOMUCENA, T. V., SILVA, A. C., JARDIM, D. F. and SILVA. J. M. A study about teaching quadratic functions using mathematical models and free software. Journal of Physics. Conference Series (Print), v. 936: p. 012069, 2017.
NÓBREGA, J. C. C.; DANTAS, S. C. Uma Proposta de Atividade com Feedbacks Automáticos no GeoGebra. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 34, p. 1-21, 10 abr. 2021.
OLGADO, Maicon Diego da Silva; TREVISAN, Andreia Cristina Rodrigues; TREVISAN, Eberson Paulo. O USO DE TECNOLOGIAS NO ENSINO DE MATEMÁTICA: uma investigação a partir da formação de professores. Eventos Pedagógicos, v. 15, n. 1, p. 121-142, 2024.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Editora da Unicamp, 2009.
PEREIRA, L. R., GOMES, M. G., PINHEIRO, N. N. G., SILVA, J. M. JARDIM, D. F. J. e BRITO, A. F. Usando o GeoGebra para o ensino de sólidos de revolução. Revista Ciência e Natura, Santa Maria, v.39 n.3, 2017.
PEREIRA, A. F; VAZ, H. V. C. O GeoGebra no Estudo de Funções Trigonométricas a partir da Análise Gráfica. Revista do Instituto GeoGebra de São Paulo, v. 11, n. 2, 2022.
REIS, I. M. R.; SANTOS, J. M. GeoGebra Classroom, em período de confinamento, no ensino e aprendizagem das propriedades dos quadriláteros. Revista do Instituto GeoGebra de São Paulo, v. 11, n. 1, 2022.
SENA, R. B. S. SEQUÊNCIA DIDÁTICA para o Ensino de Metodologia Científica em curso Técnico de Administração Integrado ao Nível Médio. Programa de Pós Graduação em Educação Profissional e Tecnológica. Instituto Federal Baiano. 2021.
SOUZA, J. B. Sequências didáticas com realidade aumentada como auxílio para desenvolver a habilidade de visualização espacial. PROFMAT. UFVJM, 2020.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Tradução Ernani F. da F. Rosa. Porta Alegre: Editora ARTMED, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.