Virtual Reality, Literature and Education: Immersive Narratives for Children and Young Adults

Authors

  • Roberta Gerling Moro Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Edgar Roberto Kirchof Universidade Luterana do Brasil

Keywords:

Literature for Children and Young Adults, Cinematic Virtual Reality, Diegetic Cues, Digital Narrative, Immersive Environments

Abstract

In this article, we discuss the potential of Virtual Reality (VR) technologies for the creation and adaptation of stories aimed at children and young adult, focusing on the specificities of their usage protocols. We begin by introducing narratives in VR and their connection to the field of children and young adult literature. Subsequently, 360º videos targeted at children and young people are presented, along with the reading and engagement protocols that arise from their peculiarities. Starting from the field of Cinematic Virtual Reality (CVR), we discuss about the main challenges posed by this medium for the enjoyment of immersive works, based on the analysis of the work Invasion!, produced by the Baobab studio. Thus, we conclude that both the production and reception of narratives in Virtual Reality presuppose the management of the viewer’s vision and attentional focus, considering the reading protocols already learned and naturalized through other media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberta Gerling Moro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Informática na Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação (PPGIE) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2023). Mestra em Educação (2018) e licenciada em Artes Visuais pela Universidade Luterana do Brasil (2015). Integra o o Núcleo de Estudos e Pesquisa em Cultura Escrita Digital (NEPCED/UFMG) desde 2017. Atualmente atua como professora de Artes do Município de Osório/RS, além de dedicar ao estudo da realidade virtual e a arte, cultura digital, arte digital e literatura digital infantil. Paralelamente às atividades de pesquisa, desenvolve trabalhos artísticos voltados para o ambiente virtual. Tem experiência em docência no ensino superior em EAD, tendo realizado oficinas voluntárias em escolas para turmas do ensino fundamental voltadas para a aprendizagem do desenho e pintura digital para dispositivos móveis e, também, em ações de extensão para a formação de professores e uso de tecnologias digitais. Realizou estágio de pesquisa no Departamento de Mídias e Estudos Culturais na Universidade de Bonn com bolsa DAAD/Alemanha, de setembro de 2021 a março de 2022.

Edgar Roberto Kirchof, Universidade Luterana do Brasil

Possui graduação em Letras (Português/Alemão) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1995), graduação em Teologia pela Escola Superior de Teologia (1998), mestrado em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1997) e doutorado em Lingüística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2001), tendo realizado um Pós-Doutorado em Estética e Biossemiótica na Universidade de Kassel, Alemanha (2005). É bolsista produtividade pelo CNPq, membro do CA de Ciências Humanas e Sociais da FAPERGS e editor da Revista Textura. Atualmente é professor adjunto da Universidade Luterana do Brasil, atuando, como docente e pesquisador, no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU) e como docente no Curso de Letras. Seus principais temas de pesquisa são as relações entre a Literatura, a Cultura Digital e a questão das Diferenças, com foco na Literatura infanto-juvenil. Atua nas seguintes áreas: Teoria da Literatura, Semiótica, Estudos Culturais e Educação.

References

BINDMAN, Samantha et al. Am I a Bunny? The Impact of High and Low Immersion Platforms and Viewers’ Perceptions of Role on Presence, Narrative Engagement, and Empathy during an Animated 360° Video. Proceedings of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems - CHI ’18. In: THE 2018 CHI CONFERENCE. Montreal QC, Canada: ACM Press, 2018. Disponível em: http://dl.acm.org/citation.cfm?doid=3173574.3174031. Acesso em: 10 abr. 2020.

BOLTER, Jay David; ENGBERG, Maria; MACINTYRE, Blair. Reality Media: Augmented and Virtual Reality. Cambridge, MA: MIT Press, 2021.

CHARNAY, Thierry. Les désastreuses aventures pédagogiques des schémas narratifs. Revista de Literatura Comparada Infantil y Juvenil. Investigación en Educación 4, p. 102-114, 2019. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7717163. Acesso em: 19 out. 2023.

CHARTIER, Roger. Do livro à leitura. In: CHARTIER, Roger (org). Práticas da leitura. Tradução de Cristiane Nascimento. Introdução de Alcir Pécora. 5ª ed. São Paulo: Estação Liberdade, 2011. p. 77-106.

COOVER, Robert. Cave Writing: Noves aventures a Mot-Town Diumenge 19, 12.00h. Palestra apresentada no KOSMOPOLIS. Festa Internacional de la Literatura del 14 al 19 de setembre de 2004 Barcelona – CCCB. Disponível em: http://www.cccb.org/rcs_gene/robert_coover.pdf. Acesso em: 06 mai. 2023.

DOOLEY, Kath. Cinematic Virtual Reality: A Critical Study of 21st Century Approaches and Practices. California: Palgrave Macmillan, 2021.

GENETTE, Gerard. Figuras III. Tradução de Carlos Manzano. Barcelona: Editorial Lúmen, 1989.

HENRIKSON, Rorik. et al. Multi-Device Storyboards for Cinematic Narratives in VR. Proceedings of the 29th Annual Symposium on User Interface Software and Technology - UIST ’16. In: The 29th Annual Symposium. Tokyo, Japan: ACM Press, 2016. Disponível em: http://dl.acm.org/citation.cfm?doid=2984511.2984539. Acesso em: 5 mar. 2020.

HUTCHEON, Linda. A Theory of Adaptation. New York; London: Routledge, 2006.

INVASION! Eric Darnell. Estados Unidos: Baobab Studio, 2016. Digital/Online (6 minutos).

KURWINKEL, Tobias. Picturebooks and Movies. In: KÜMMERLING-MEIBAUER, Bettina. The Routledge Companion to Picturebooks. Nova York; Londres: Routlegde, 2018, p. 325-335.

LARIVAILLE, Paul. L’analyse (morpho) logique du récit. Poétique, n. 19, p. 128, set. 1974.

LARIVAILLE, Paul; GENOT, Gerard. Style narratif, Rhétorique, Tradition sur le Novellino. Revue Romane, v. 19, n. 2, 1984.

MATEER, John. Directing for Cinematic Virtual Reality: How the Traditional Film Director’s Craft Applies to Immersive Environments and Notions of Presence. Journal of Media Practice, v. 18, n. 1, p. 14-25, 2017. DOI: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14682753.2017.1305838. Acesso em: 30 abr. 2019.

MURRAY, Janet H. Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace. New York: The Free Press, 2016.

NICOLAE, Dana Florentina. Spectators’ Experience of 2D Film versus Virtual Reality Cinematic Film. International Journal on Stereo & Immersive Media, v. 2, n. 1, p. 78 87, 2018. Disponível em: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/stereo/article/view/6633/4015. Acesso em: 16 mar. 2020.

NIELSEN, Lasse et al. Missing the Point: An Exploration of How to Guide Users’ Attention during Cinematic Virtual Reality. Proceedings of the 22nd ACM Conference on Virtual Reality Software and Technology. Anais [...] In: VRST ’16: 22TH ACM SYMPOSIUM ON VIRTUAL REALITY SOFTWARE AND TECHNOLOGY. Munich Germany: ACM, 2 nov. 2016. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/10.1145/2993369.2993405. Acesso em: 18 fev. 2022.

PENG, Cheng; XIAOTONG, Liang. Analysis of Artistic Language in the Virtual Reality Design. Proceedings of the International Conference on Video and Image Processing. Anais [...] In: ICVIP 2017: INTERNATIONAL CONFERENCE ON VIDEO AND IMAGE PROCESSING. Singapore: ACM, 27 dez. 2017. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/10.1145/3177404.3177446. Acesso em: 16 mar. 2020.

TELLES, Luís Fernando Prado. A narrativa que vende: a narrativa como mercadoria e como propaganda. Letras, Santa Maria, v. 26, n. 53, p. 13-43, jul./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.5902/2176148525075. Acesso em: 06 mai. 2023.

THOMPSON, John B. Book Wars: The Digital Revolution in Publishing. Medford: Polity Press, 2021.

TYDECKS, Johanna. Picturebooks and Adaptations of World Literature. In: KÜMMERLING-MEIBAUER, Bettina. The Routledge Companion to Picturebooks. Nova York; Londres: Routlegde, 2018. p. 485-494.

Published

2024-08-14

How to Cite

Gerling Moro, R., & Kirchof, E. R. (2024). Virtual Reality, Literature and Education: Immersive Narratives for Children and Young Adults . Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 19(3). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/64043

Issue

Section

Articles