SCIENCE IN THE SQUARE: A DIALOGUE WITH RESPONSIBILITY AND INNOVATION IN THE RESEARCH

Authors

  • Karine Pinheiro de Souza Pós-doc Universidade de Aveiro
  • Rafael dos Santos da Silva UFC - Universidade Federal do Ceará
  • Pedro Ferraz de Abreu Universidade de Aveiro

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i2p315-340

Keywords:

Responsibility and Innovation in Research. Research Participant. Science in the Square.

Abstract

The text presents the results of the analysis of the experience called Science in the Square, held in the State of Ceará, in the first half of 2017. The present work was based on the following question: - what are the challenges for the implementation of the Responsibility and Innovation in Research (RRI)? In search of answers, it was established as a general objective, to explore the action ‘Science in the Square’, from the approach RRI. The methodology contributed to elaborate a descriptive field study, through participant observation, semi-structured questionnaire and word cloud to identify initial perceptions regarding the theme. It was concluded that it is necessary to rethink new curricular approaches to disseminate knowledge, with RRI being an important instrument to overcome invisibilization, to overturn curricular asymmetries and to promote engagement through participatory dialogues.

Author Biographies

Karine Pinheiro de Souza, Pós-doc Universidade de Aveiro

Doutora em Ciências da Educação, especialidade em Tecnologia Educativa - Universidade do Minho/Portugal. Mestra em Políticas Públicas e Planejamento - UECE, Especialização em Informática Educativa-UFRGS, graduação em Letras pela Universidade Estadual do Ceará. Foi professora substituta da Universidade Federal do Ceará - UFC. Coordenou o Projeto Agentes Digitais(UFCVirtual), objeto de estudo no doutorado, foi pesquisadora visitante no Knowledge Media Institute (KMi) - Open University - Reino Unido. Foi orientadora da Célula de Formação de Professores na Secretaria de Educação do Estado do Ceará - SEDUC - CE. Tem experiência formação de professores em projetos interdisciplinares. Atua no desenvolvimento de pesquisas nos temas: inclusão digital, gestão de ambientes virtuais, desing instrucional, cenários ubíquos Com vinculo nos grupos de pesquisa: Processos Educacionais, B-learning e inclusão digital ( UEGRS) e Colearn ( KMI/Open University/UK). Com premiação na área de TIC, com o projeto RiverWalk Brasil, parceria com Universidade de Michigan, Edital Economia Criativa na categoria Formação para competências criativas - Ministério da Cultura.

Rafael dos Santos da Silva, UFC - Universidade Federal do Ceará

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Pedro Ferraz de Abreu, Universidade de Aveiro

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Published

2018-07-01

Issue

Section

Dossiê Temático: "Pesquisa e Inovação Responsáveis na Educação"