MARKET TOTALITARIANISM AND NEOLIBERAL RATIONALITY IN BRAZILIAN EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i1p221-235Keywords:
Market totalitarianism, Neoliberal rationality, State of exception, Educational reforms, Business education.Abstract
In this essay, we approach the subject of education and chose the Brazilian educational reforms of the last three decades as object of investigation to understand the foundations and intentionality that direct them. The question that guided our analysis was: How could we interpret the recent educational reforms from the concepts of market totalitarianism, neoliberal rationality and state of exception? Concepts referenced in Dardot and Laval, Benjamin, and Agamben. We aimed at characterizing the market totalitarianism and to show how this economic-political form affects public services and the functioning of the State itself; and to interpret some of the recent Brazilian educational reforms, referenced by the concept of neoliberal rationality. As a result, we argue that educational reforms actually approach business logic, and what presents itself as a progress leads to regression; therefore, to the economic and cultural exclusion of all society.References
AGAMBEN, Giorgio. Estado de exceção. Homo Sacer II. Tradução Iraci D. Poleti. São Paulo: Boitempo Editorial, 2004a.
AGAMBEN, Giorgio. Homo Sacer: o poder soberano e a vida nua I. Belo Horizonte: UFMG, 2004b.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. Obras escolhidas, vol. 1. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Tradução Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2005. p. 222-234.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo - ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Editora Boitempo, 2016.
FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1085-1114, out./dez. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302014143817
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.