“CORNER OF THOUGHT”: A NORMATIVE ACT?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i1p391-407

Keywords:

Little Corner of thought, Child education, Experiences, Children, Deconstruction.

Abstract

This work comes from a currently underway research approved by the Federal University of Mato Grosso (UFMT). The objective is to bring children's narratives about their experiences on the “little corner of thought” in a public daycare center in the state of Mato Grosso. The research is inserted in the field of Education in relation to the philosophy of difference. It dialogues with authors such as Jacques Derrida / Nietzsche, Deleuze, Kohan, Corazza and others. The methodological itineraries used participant-observation and the listening to narratives, evoked by children in the context of a “scene-happening” (cenacontecimento) in the day care center environment. The scene results from exercises of experimenting possibilities, of the “corner” as a normative act, dimensioned in the creative and autonomous thinking of children in kindergarten. In this sense, we present in the text other ways of thinking childhoods, in a deconstructive movement, as well as in a Deridian way, affirming childhoods which operate in their own logic and show themselves to us in a way in which their acts in this institution reverberate, as well as their “artistry” (artistagens), becomings and experiences.

Author Biographies

Eliane Maria de Jesus, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Professora efetiva na Educação Básica, atuando principalmente na Educação Infantil.  E-mail: free.eliane@gmail.com.

 

 

Silas Borges Monteiro, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professor Associado da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), atuando nos Programa de Pós-Graduação em Educação; Psicologia e Filosofia. Email: silasmonteiro@me.com.


References

ABRAMOWICZ, Anete. Introdução. In: ABRAMOWICZ, Anete; TEBET, Gabriela Guarnieri de Campos (Org.). Infância e pós-estruturalismo. São Paulo: Porto de Idéias, 2017. p. 15-26.

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho: os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: GARCIA, Alexandra; OLIVEIRA, Inês Barbosa de (Org.). Nilda Alves: praticante pensante de cotidianos. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 133-151.

ANDRÉ, Marli E. D. A. A pesquisa no cotidiano escolar. In: FAZENDA, Ivani (Org.).

Metodologia da pesquisa educacional. 5 ed. São Paulo: Cortez, 1999. p. 35-46. ARENDT, Hannah. A vida do espírito. 4. ed. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000. BARROS, Manoel de. Poesia Completa. São Paulo: Leya, 2010.

BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas I: Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987.

CANGUILHEM, Georges. O normal e o patológico. 6. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

CARVALHO, Alexandre Filordi de; LEITE, César Donizetti Pereira. Inventividade nas imagens errantes: micropolítica estética e devir-infância. In: RODRIGUES, Allan de Carvalho; BERLE, Simone; KOHAN, Walter Omar (Org.). Filosofia e educação em errância: inventar escola, infâncias do pensar. Rio de Janeiro: NEFI, 2018. p. 397-410.

CORAZZA, Sandra Mara. Infância e educação: Era uma vez - quer que conte outra vez? Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

CORAZZA, Sandra Mara. O docente da diferença. Periferia, Rio de Janeiro: EdUERJ, v.1, n. 1, p. 91-110, jan./jun. 2009.

CORAZZA, Sandra Mara; TADEU, Tomaz. Manifesto por um pensamento da diferença em educação. In: Composições. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. p. 9-17.

COUTO, Mia. O menino que escrevia versos. In: COUTO, Mia. O Fio das Missangas:

contos. São Paulo. Companhia das Letras, 2009. p. 131-134. DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. vol. 4. São Paulo: Editora 34, 1997.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.

DERRIDA, Jacques. Anne Dufourmantelle convida Jacques Derrida a falar da Hospitalidade. São Paulo: Escuta, 2003.

DERRIDA, Jacques. Esporas: os estilos de Nietzsche. Rio de Janeiro: NAU, 2013. DERRIDA, Jacques. Salvo o nome. Campinas, SP: Papirus, 1995.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Possíveis tessituras entre currículo e didática: sobre redes de conhecimentos, experiências e problematizações. In: ALMEIDA, Maria Isabel de. et al. (org.). Didática e Práticas de Ensino na Realidade Escolar Contemporânea: constatações, análises e preposições. Campinas: Junqueira&Marin Editores, 2012. E-book. (XVI Endipe). Disponível em: http://endipe.pro.br/ebooks-2012/0012s.pdf. Acesso em: 10 set. 2019. p. 130- 145.

FROÉS, Leonardo. A infância como autoficção, em Graciliano e seus contemporâneos. Caderno de Leituras n. 85, publicado pelas Edições Chão da Feira, em dezembro de 2018, série Infância. Disponível em: https://chaodafeira.com/catalogo/caderno85/. Acesso em: 02 jan. 2018.

GALLO, Sílvio. Infância e poder: algumas interrogações à escola. In: KOHAN, Walter Omar (Org.). Devir-criança da filosofia: infância da educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010. p. 109-121.

KOHAN, Walter Omar. Infância, estrangeiridade e ignorância: ensaios de Filosofia e Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

KOHAN, Walter Omar. Prefácio. In: ABRAMOWICZ, Anete; TEBET, Gabriela Guarnieri de Campos (Org.). Infância e pós-estruturalismo. São Paulo: Porto de Idéias, 2017. p. 11-14.

LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana. Danças, piruetas e mascaradas. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

MARTON, Scarlett [editora responsável]. Dicionário Nietzsche. São Paulo: Edições Loyola, 2016.

MONTEIRO, Silas Borges. Quando a pedagogia forma professores. Uma investigação otobiográfica. Cuiabá: EdUFMT, 2013.

MONTEIRO, Silas Borges; BIATO, Emília Carvalho Leitão. Uma avaliação crítica acerca do método e suas noções. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v.17, n.34, p.255-271, maio./ago. 2008.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Genealogia da Moral, uma polêmica. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Aurora: reflexões sobre os preconceitos morais. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

OLSSON, Liselott. Movimento e experimentação na aprendizagem de crianças pequenas. In: ABRAMOWICZ, Anete; TEBET, Gabriela Guarnieri de Campos (Org.). Infância e pós- estruturalismo. São Paulo: Porto de Idéias, 2017. p. 29-80.

POLI, Cris. Pais responsáveis educam juntos. São Paulo: Mundo Cristão, 2011. PORTOCARRERO, Vera. Instituição escolar e normalização em Foucault e Canguilhem.

Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 29, n. 1, p. 169-185, jan./jun. 2004.

SANTIAGO, Silviano. Glossário de Derrida. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1976. Trabalho realizado pelo Departamento de Letras da PUC/RJ, supervisão geral de Silviano Santiago.

SKLIAR, Carlos. Desobedecer a linguagem: Educar. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

SKLIAR, Carlos. Escrever e ler para ressuscitar os vivos: notas para pensar o gesto da leitura e da escrita. In: KOHAN, Walter Omar (Org.). Devir-criança da filosofia: infância da educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010. p. 17-25.

TADEU, Tomaz; CORAZZA, Sandra; ZORDAN, Paola. Linhas de escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

Published

2020-03-31

Issue

Section

Artigos