MINIMAL CURRICULUM OF MATHEMATICS PROPOSED BY SEEDUC / RJ: SCORES ABOUT THE PROCESS OF PREPARATION AND INSTITUTION
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i1p82-102Keywords:
Minimal Curriculum. Mathematics Education. Mathematics Curricula.Abstract
This article intends to point to some of the specificities that permeated the process of elaboration and establishment of Mathematics Minimal Curriculum, at the high school level, proposed by the State Secretary of Education of Rio de Janeiro ( SEEDUC / RJ) in 2011. It is noteworthy that before a multiplicity of curricular materialities, the focus of this change occurred through a new curriculum, impacting a network with one million students and twelve thousand math teachers.Educational curricula tacitly express the ideas and societal perspectives on human affairs and other policies of the period in which they are produced. Curricula may contain the entire historical legacy and personal touch of their creators. Keeping this in mind, the analysis of math curricula is more complex than looking at a sequence of linearly arranged content. It is, above all, understanding that the curricula was created to sustain a body of ideas of the time. The first concern is the rejection of the previous curriculum, which resulted in a new conception of the material. The process reflected the lack of dialogue between the various social segments and professionals in the field. Governmental interests overtook educational objectives, resulting in public policy actions that were far from democratic. There was an obvious lack of clear ideas in contrast to the acting body of laws. The Minimal Curriculum negated the educational dialectic and the rhetoric of academic mathematics as well as educational discipline.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. MEC/Brasil. 2000.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF. 1997.
GOODSON, Ivor. Currículo: teoria e história. 12 ed. Petrópolis:Vozes, 2012.
LIAO, Tarliz. A Elaboração e Instituição do Currículo Mínimo de Matemática no Rio de Janeiro. 174 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo – (UFES). Vitória 2014.
LOPES, Alice. Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias do currículo São Paulo: Cortez, 2011.
LUDKE, M. ANDRÉ, M.E.D. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo. EPU. 1986.
PIRES, C.M.C. Currículos de Matemática: da organização linear à ideia de rede. São Paulo: FTD, 2000.
RIO DE JANEIRO (Estado). Secretaria da Educação do Estado do Rio de Janeiro.. 1º bimestre. AVALIAÇÃO DIAGNÓSTICA. Língua Portuguesa e Matemática. Caderno C 1101. 2º ANO DO ENSINO MÉDIO, Rio de Janeiro: SEEDUC/RJ, 2013.
RIO DE JANEIRO (Estado). Secretaria da Educação do Estado do Rio de Janeiro. RESOLUÇÃO 4669 de 2011.. Cartilha por Bonificação de Resultados. Rio de Janeiro: SEEDUC/RJ, 2011.
RIO DE JANEIRO (Estado). Secretaria da Educação do Estado do Rio de Janeiro Reorientação Curricular. Matemática. Volume IV. 2006. Rio de Janeiro: SEEDUC/RJ, 2006. Disponível em: <http://www.conexaoprofessor.rj.gov.br/downloads/matematica_EM_v4.pdf>. Acesso em 01 jan. 2014.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2 ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.