THE ARCHEOLOGY OF CURRICULAR INTEGRATION: HISTORICAL BACKGROUND OF PROFESSIONAL EDUCATION AND ITS INTERFACE WITH THE INTEGRATED CURRICULUM

Authors

  • Xênia Diógenes Benfatti Universidade de Fortaleza
  • Grace Troccoli Vitorino Universidade de Fortaleza
  • Meirecele Calíope Leitinho Universidade Federal do Ceará e Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i3p751-767

Keywords:

High school. Professional Education. History. Integrated curriculum.

Abstract

In the last decades, the difficulties and conceptual misunderstandings emphasized the fragile identity of Professional Tuition in Basic Education. Thus, the purpose of this paper is reassemble its history and relate it to integrated curriculum, which was developed as part of a PhD research entitled “The Curriculum of the Integrated High School: from intention to accomplishment”, concluded in November 2011. The research conducted for this study was characterized as qualitative and methodologically assumed the aspect of bibliographic, whose defined theoretical categories were: the history of Professional Education; the High School and its connection with education for Work and the integrated curriculum in Professional Education. The research problem was taken up by the question: How does the conception of integrated curriculum emerge in the Brazilian Professional Education? The results indicate that the profile and nuances contained in the history of Professional Education are a significant archaeological support for understanding and analysis of conceptual and structural identity observed in schools today that integrate High School to Professional Education. In conclusion it can be inferred that the resistance, change and conflicts are intrinsically related aspects to the historical past of the Brazilian Professional Education; therefore there is no possibility to analyze the present without relating it to its history.

Author Biographies

Xênia Diógenes Benfatti, Universidade de Fortaleza

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará ; professora e pesquisadora da Universidade de Fortaleza nas áreas de avaliação, currículo e formação de professores.

Grace Troccoli Vitorino, Universidade de Fortaleza

Doutora em Educação pela UFC, professora e pesquisadora da Universidade de Fortaleza

Meirecele Calíope Leitinho, Universidade Federal do Ceará e Universidade Estadual do Ceará

Pós Doutora pela Universidade de Brasília, professora e pesquisadora da UECe e UFC

References

ABRAMOVAY, Miriam; CASTRO, Mary Garcia. Ensino Médio: múltiplas vozes. Brasília: Ministério da Educação, 2003.

BOGDAN, Roberto C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Conselho Federal de Educação. Parecer Nº 76, de 21 de janeiro de 1975. Fixa Diretrizes para Educação Básica. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 23 jan. 1975. Seção 1, n. 170, p. 24-50.

BRASIL. Decreto n. 2.208, de 17 de abril de 1997. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 18 abr. 1997. Seção 1, n. 274, p. 7760-7761.

BRASIL. Decreto No 5.154, de 23 de julho de 2004. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 26 jul. 2004. Seção 1, n. 142, p. 18.

BRASIL. Lei Nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Poder Legislativo, Brasília, DF, 27 dez. 1961, Seção 1. p. 11.429.

BRASIL. Lei Nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Poder Legislativo, Brasília, DF, 12 ago. 1971, Seção 1. p. 6377.

BRASIL. Lei Nº 7.044, de 18 de outubro de 1982. Altera dispositivos da Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971, referentes a profissionalização do ensino de 2º grau. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Legislativo, Brasília, DF, 19 out. 1982. p.19539.

BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Legislativo, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Seção 1, n. 248, p. 27833-27841.

CIAVATTA, Maria. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. (Orgs.). Ensino Médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. p. 83-105.

CUNHA, Luiz Antônio. O ensino de ofícios artesanais e manufaturas no Brasil escravocata. São Paulo: UNESP, 2000.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marize. (Orgs.). Ensino Médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991.

KUENZER, Acacia. Ensino Médio e Profissional: as políticas do estado neoliberal. São Paulo: Cortez, 1997.

KUENZER, Acacia. Ensino Médio: construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. São Paulo: Cortez, 2007.

MANFREDI, Silvia Maria. Educação Profissional no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.

Published

2018-10-08

Issue

Section

Artigos