(RE)CONSTRUCTION OF CURRICULUM IN ACTION: FACILITATING AND RESTRICTING ELEMENTS OF TEACHER AUTONOMY

Authors

  • Daniela Schiabel Universidade Federal de Alfenas
  • Helena Maria dos Santos Felício Universidade Federal de Alfenas

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i3p831-856

Keywords:

Curriculum. Teacher autonomy. Curriculum in action.

Abstract

This paper analyzes how teacher’s autonomy is configured in the process of (re)construction of the school curriculum, in Elementary School I, of a Municipal School in the hinterland of Minas Gerais. The study is based on the conception of curriculum as a project and on the understanding of the active teacher role that is set in possibility and/or autonomy, that the teacher has to transform the prescribed curriculum into moments of knowledge construction and more significant learning to him/herself and to the students. This work is supported by qualitative research assumptions focused on content analyzes. Documentary analysis, participant observation in pedagogic meetings and semi-structured interviews were used as instruments for the information collection. From data interpretation, categorization and analyses it was possible to verify that the Brazilian legislation assures teacher participation and autonomy in the (re)construction process of the curriculum in the school routine. However, attempts to curtail this autonomy were noted, mainly when the official curriculum is assumed without proper contextualization. It was also verified that teachers exercise the autonomy at the moment of the curriculum in action, taking into account the students’ learning process. Thus, it is concluded that the exercise of autonomy in the (re)construction of the curriculum in school daily life is formed in a game of strength and power between legal, administrative and pedagogical spheres, in which teachers project their own possibilities of professional autonomy.

Author Biographies

Daniela Schiabel, Universidade Federal de Alfenas

Professora de Carreira na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS-MG), além de lecionar no curso de Pedagia. Desenvolve atividades de ensino, investigação e extensão na área do Currículo e Formação de Professores. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Alfenas-MG (2017). Na linha de pesquisa: Cultura, práticas e processos na educação, com ênfase em pesquisas na área do currículo, contemplado principalmente, o currículo em ação e a autonomia docente. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Alfenas (2014). Atuo como pesquisadora no grupo de pesquisa: Contextos Educacionais e produção do conhecimento (UNIFAL-MG). Além de realizar pesquisas no âmbito do protocolo internacional firmado entre a Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG) e a Universidade do Minho em Portugal (UMINHO).

 

Helena Maria dos Santos Felício, Universidade Federal de Alfenas

Professora Associada da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG). Diretora do Instituto de Ciências Humanas e Letras. Professora e pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Educação (UNIFAL-MG) na linha de "Cultura, práticas e processos educacionais", além de lecionar e pesquisar nos cursos de licenciaturas. Desenvolve atividades de ensino, investigação e extensão na área de Desenvolvimento Curricular e Formação de Professores. Desenvolveu no ano letivo 2013-2014 estudos de pós-doutoramento no Instituto de Educação da Universidade do Minho (Portugal). Possui Doutorado (2008) e Mestrado (2004) em Educação: Currículo, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É graduada em Pedagogia (1999) pela Universidade do Vale do Paraíba Professora. É pesquisadora nos grupos "Contextos Educacionais e Produção do Conhecimento", na UNIFAL-MG;"Currículo: Questões Atuais", na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, e no Centro de Investigação em Estudos da Criança, na Universidade do Minho.

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Published

2018-10-08

Issue

Section

Artigos