DIGITAL LITERACY AND YOUNG INTERACTION WITH INTELLECTUAL DISABILITIES FROM PERSONAL BLOG
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i1p213-240Keywords:
Digital literacy. Intellectual disability. Blog.Abstract
This article, based on data from of a survey on the behavior of "bloggers" with intellectual disabilities, conducted by the research group READ - Language Writing Revisited from Federal University of Ceará, aims to analyze the influence that the comments of blog readers can have on the digital literacy practices of the authors (people with intellectual disabilities). During the research, 5 individuals with intellectual disabilities were observed during 15 workshops with approximately 50 minutes each. The recordings of the sessions resulted in a review of their behavior after reading the comments from stakeholders of their respective blogs. Along the feeding of their virtual diaries, the individuals were accompanied by a mediator, whose role was to support them in their approaches. At the beginning of the working sessions the bloggers were eager to see the comments received and to answer them. The comments from the readers provide an opportunity for these people with intellectual disabilities realize the impact of their blogs and interact with a diverse public. No doubt these clues about the effect of the use of the blog stimulate digital literacy practices of people with intellectual disabilities.
References
BARRETT, C. More about Weblogs, 1999. Disponível em: <http://www.camworld.com/journal/rants/99/05/11.html>. Acesso em 16 jan. 2014.
BAZERMAN, Charles. Escrita, gênero e interação social. (Org.) Dionisio, A. P.; Hoffnagel, J. C. (Trad.) Hoffnagel, J. C. São Paulo: Cortez, 2007.
BARTON, D.; LEE, C. Linguagem online: textos e práticas digitais. (Trad.) Milton Camargo Mota. São Paulo: Parábola, 2015.
BLOOD, R. Weblogs: a history and perspective. Set/2000. Disponível em: <http://www.rebeccablood.net/essays/weblog_history.html>. Acesso em: 05 nov. 2014.
CRUZ, Mara Lúcia Reis Monteiro da; MASCARO, Cristina Angélica Aquino de C.; NASCIMENTO, Hérica Aguiar do. Plano de desenvolvimento Psicoeducacional individualizado: percurso inicial para elaboração e aplicação. VI Seminário Internacional – As redes educativas e as tecnologias, UERJ. 6 a 9 de jun. 2011.
GEE, James Paul. Social Linguistics and literacies: ideology in discourse. London: The Falmer Press, 1990.
GOODY, Jack. The Logic of Writing and the Organization of Society. Cambridge, Cambridge University Press, 1986.
GOODY, Jack; WATT, Ian. The Consequences of Literacy. Comparative Studies of Society and History, 1963, Vol. 5, No. 3, p. 304–345.
KATO, Mary. No mundo da escrita – uma perspectiva psicolinguística. São Paulo: Ática, 1986.
KLEIMAN, Ângela. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, Ângela. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995, p. 15-61.
KOMESU, Fabiana Cristina. Blogs e as práticas de escrita sobre si na internet, In: MARCUSCHI, Luis Antônio; XAVIER, Antonio Carlos. (Org.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção do sentido, p. 110-119. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004.
KOMESU, Fabiana Cristina. Entre o público e o privado: um jogo enunciativo na constituição do escrevente de blogs da internet. Tese (Doutorado em Linguística), Campinas, Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, 2005.
LECTRICE. Blogging about blogging. 2002, vol. 2004. Disponível em: . Acesso em 10 out. 2015.
Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em 10 out. 2015.
Lei nº 12.796, de 4 de abril de 2013 – altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996), disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12796.htm.
Manual da AAIDD. Disponível em: <https://aaidd.org/docs/default-source/sis-docs/aaiddb-wmanual_june30webpresentation93BD4B145CFC.pdf?sfvrsn=2>. Acesso em 15 out. 2015.
MATIAS, Avanúzia Ferreira. Letramento digital de pessoas com deficiência intelectual durante a ação de blogagem: uma análise das ações e das emoções. Tese (Doutorado em Educação), Fortaleza, Universidade Federal do Ceará – UFC, 2016.
MEIRIEU, Philippe. O cotidiano da escola e da sala de aula: o fazer e o compreender. Porto Alegre: Artmed, 2005.
MILLER, Carolyn. Gênero textual, agência e tecnologia. (Trad.) HOFFNAGEL, J. C. (Org.) DIONISIO, A. P.; HOFFNAGEL, J. C. São Paulo: Parábola, 2012.
MILLER, Carolyn; SHEPHERD, Dawn. Blogging as Social Action: A genre analysis of the weblog. University of Minnesota. Retrieved from the University of Minnesota Digital Conservancy, 2004. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11299/172818>. Acesso em 10 out. 2015.
MYERS. Greg. Discourse of Blogs and Wikis. London/New York, Continuum. 2010.
MYERS. Greg. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação. Jan/Fev/Mar/Abr, nº 25, 2004.
STREET, Brian. Literacy in theory and practice. Cambridge: CUP, 1984.
TFOUNI, Lêda. Letramento e Alfabetização. São Paulo: Cortez, 1999 (Coleção Questões de Nossa Época: v. 47).
WEHMEYER, Michael; BUNTINX, Wil; LACHAPELLE, Yves; LUCKASSON, Ruth; SCHALOCK, Robert; VERDUGO, Miguel. The Intellectual Disability Construct and Its Relation to Human Functioning. In: Intellectual and developmental disabilities. Vol. 46, nº 4: 311–318, 2008. Disponível em: <http://www.aaiddjournals.org/doi/abs/10.1352/1934-9556(2008)46[311:TIDCAI]2.0.CO;2>. Acesso em 12 nov. 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.