<strong>THE EVALUATION OF READING COMPREHENSION: RELATIONS BETWEEN THE THEORETICAL PRINCIPLES AND EDUCATIONAL PRACTICE</strong>

Authors

  • Jassen Felipe Silva Centro Acadêmico do Agreste no Núcleo de Formação Docente – UFPE
  • Renata Araújo Jatobá de Oliveira Faculdades Integradas de Vitória de Santo Antão – PE

Keywords:

Learning evaluation - Portuguese language evaluation - reading evaluation

Abstract

This article presents results relating to a qualitative-indiciary study (SUASSUNA, 2007; GINZBURG, 1998) in the ground of assessment of reading comprehension, which aimed to analyse the evaluative practice developed by Recife´s prefecture teachers and their conceptions about the reading development for the critical reader constitution. Based on studies of the significant theorists who based conscious, intentional and systematic teaching evaluation of learning (LUCKESI, 1999; PERRENOUD, 1999; SILVA, 2003), we reflected the assessment of learning in portuguese language and, finally, we treated the evaluation of reading (LEAL, 2003; SUASSUNA, 2006; BESERRA, 2006). The interview, observation and analysis have been used as methodological procedure of the evaluative material used by two teachers of 1th and 2nd years / 2nd cycle, from a reference municipal school in Recife. Data analysis showed that possibly, as the practice of teachers are based on the development of different strategies of reading and assessment of reading, it helps the formation of the critical reader.

Author Biographies

Jassen Felipe Silva, Centro Acadêmico do Agreste no Núcleo de Formação Docente – UFPE

Pedagogo pela Fafire, Mestre e Doutor em Educação pelo Núcleo de Pesquisa de Formação de Professores e Prática Pedagógica da UFPE. Professor Adjunto do Centro Acadêmico do Agreste no Núcleo de Formação Docente – UFPE e Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação da UFPE.

Renata Araújo Jatobá de Oliveira, Faculdades Integradas de Vitória de Santo Antão – PE

Mestre em Educação pelo Núcleo de Didática de Conteúdos Específicos – Linguagem – do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pernambuco. Professora da PCR (Prefeitura da Cidade do Recife). Membro da Rede de Pesquisadores da Secretaria de Educação, Esporte e Lazer, PCR. Técnica Pedagógica da Secretária de Educação do Estado de Pernambuco. Professora e Coordenadora do Curso de Pedagogia da FAINTVISA – Faculdade Integrada de Vitória de Santo Antão.

Issue

Section

Artigos