TEACHING STRATEGIES FROM THE STUDENTS’ POINT OF VIEW: REFLECTIONS ABOUT LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i3p664-692Keywords:
Pedagogical Practices. Learning. Teaching. Diagnostic Study. Under Graduation.Abstract
The present study aims to investigate the pedagogical practices of the university teacher, from the students point of view of the. For that purpose, we developed a study envolving 103 students coming from three different courses, which come from two distinct areas: exact (Mathematics degree - 25 students - and Production Engineering - 36 students) and social (Administration - 42 students). The methodology used was based on the paradigms of the descriptive research and consisted of: (a) a questionnaire applied collectively (with the students answering individually) and (b) an interview, with semi-directed characteristics. This was applied to approximately 14% out of the all participants, carried out between one week and 15 days after the questionnaire. The results of the research indicate that students, regardless of the area in which their course is inserted and even in an intuitive way, can be clear about good pedagogical practices, listing them and evaluating them with clarity and discernment. The study concludes that the university teacher, regardless of his level of qualification, needs to be best prepared, mainly in didactic subjects, in order to be able to perform this fuction well.
References
AUSUBEL, David. Algumas limitações psicológicas e educacionais da aprendizagem por descoberta. In: NELSON, L. N. O ensino: textos escolhidos. Trad. de Joshuah de Bragança Soares. São Paulo: Saraiva, 1980.
______. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Trad. Lígia Teopisto. Lisboa: Paralelo Editora, 2000.
________. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Trad. Lígia Teopisto. Lisboa: Paralelo Editora, 2003.
FONSECA, Josefa Sônia. A interferência do modelo de gestão no projeto pedagógico de uma instituição de Ensino Superior: Um estudo de caso. Tese de Doutoramento, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2007.
HERZBERG, Frederick. One More Time: how do you motive employees? Boston (MA): Harvard Classics Series, 1968.
MASETTO, Marcos Tarciso. Competência Pedagógica do Professor Universitário. São Paulo: Summus, 2003.
McGREGOR, Douglas. The Profissional Manager. New York: McGraw-Hill, 1960.
______. El Lado Humano de las Organizaciones. Madrid: McGraw-Hill, 1994.
MAXWELL, John C. Seja o Líder Que Todos Querem Ter. 1ª ed. São Paulo: Sepal, 2002.
MINICUCCI, Agostinho. Psicologia Aplicada à Administração. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1995.
NOVOA, António. Formação de Professores e Trabalho Pedagógico. Lisboa: EDUCA, 2002.
______. Professores Imagens do Futuro Presente. Lisboa: EDUCA, 2009.
RUDIO, Franz V. Introdução ao Projeto de Pesquisa Científica. Petrópolis: Vozes, 32. ed, 2001.
TARDIF, Maurice. Formação dos Professores e Contextos Sociais. Porto: Rés , 2008.
______. O Trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.