THE UNTESTED FEASIBILITY IN THE DEMOCRATIZATION OF THE SCHOOL IN TIME OF DEPRIVATION OF RIGHTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i4p1152-1175

Keywords:

Democratization of the school. Curriculum Practices. Elementary School.

Abstract

Building a public, democratic and quality school has been the goal and struggle of many educators. Throughout history there have been many achievements. But corporatism, developmentalism, and exacerbated capitalism have hampered this process. In the current scenario, in our Nation, we live in a period of loss of rights, setbacks and oppression. What can we do? Complain, shrug our sholders and let it go? No, we must continue the fight. The objective of this text is to discuss possibilities of working with the democratization of curriculum proposals and practices, using in its argument the concept untested feasibility (FREIRE, 2005), and the concept of policy enactment (BALL et al., 2012). The analysis of the data indicates that the Reading Project contributed to the teachers in a typical state school realizing that the limiting situations (goals and pressures) imposed by the education department could not paralyze them and dictate their work. Thus, they maintained the literacy methodology that had already been appropriate and was working and continued to strengthen personal relationships through dialogue. They had regular meetings to discuss the work. We conclude that looking at the untested feasibility, the school sought to balance its pedagogical project with the goals and pressures imposed by the Education Department.

Author Biographies

Vania Finholdt Angelo Leite, University of State of Rio de Janeiro (UERJ)

PhD in Educational Sciences from Pontifícia Universidade do Rio de Janeiro. Master in Teaching, Philosophy and History of Sciences by Interinstitutional Program of the Federal University of Bahia (UFBA) and Feira de Santana States University (UEFS). Adjunct Professor at Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) in São Gonçalo, RJ, Brasil, teaching in undergraduate and graduate studies.

Lenir Silva Abreu, Federal University of Southern Bahia (UFSB)

PhD and Master in Teaching, Philosophy and History of Sciences by the Interinstitutional Program of the Federal of Bahia (UFBA) and  Feira de Santana State University (UEFS).  Adjunct Professor and Coordinator of Basic Areas of Entrance of Federal University of Southern Bahia (UFSB).

References

ABREU, LENIR SILVA. “Aprender para ensinar e ensinar para que os alunos aprendam”: um estudo de caso sobre a formação de professores do Ensino Fundamental I para ensinar Ciências Naturais. Tese (Doutorado em Ensino Filosofia e História das Ciências), Departamento de Física, Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santanta, 2013.

BALL, Stephen. Education reform: a critical and post-structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994.

____________. Performatividade, privatização e o pós-estado do bem estar. Educação e Sociedade, Campinas, SP, v. 25, n. 89, p. 1105-1126, set/dez, 2004.

BALL, Stephen; MAGUIRE, Meg; BRAUN, Anette. How schools do policy: policy enactments in secondary schools. Oxon, England, Routledge, 2012.

BARROS, Manoel. Poesia Completa. São Paulo: Leya, 2010.

EDITORIAL. Campinas. Tempos de desconstrução e resistência. Educ. Soc., v. 37, n. 136, jul.-set., 2016 (p.591-597).

FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. A psicogênese da língua escrita. Tradução de D. M. Lichstenstein et. al. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

FREIRE, Ana Maria Araújo. Notas. IN: FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 13 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 5. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2005.

______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 12 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

GADOTTI, Moacir; FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sergio. Pedagogia: diálogo e conflito. 5. ed. São Paulo Cortez, 2000.

LEITE, Vania Finholdt Angelo Leite. A atuação da coordenação pedagógica em conjunto com os professores no processo de recontextualização da política oficial no 1º ano do ensino

fundamental no município do Rio de Janeiro. Tese (Doutorado em Educação). Departamento de Educação, Pontifícia Universidade do Rio de Janeiro, 2012.

LOUGHRAN. John. Science teacher as learner. In: ABELL, S. K.; LEDERMAN, N. G. Handbook of research on science education. Lawrence Erlbaum Associates, Publisers, Mahwah, New Jersey – London. 2007.

RAVITCH, Diane. Vida e Morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Porto Alegre: Sulina, 2011.

ROSA, Sanny Silva da. Entrevista com Stephen J. Ball. Privatizações da educação e novas subjetividades: contornos e desdobramentos das políticas (pós) neoliberais. Revista Brasileira de Educação. v.18, n.53, p.457- 466, abr-jun, 2013.

SANTA ROSA, Maria de Fátima. Perdidos e achados entre a escuta poética e a psicoterapia. Monografia. Instituto de Psicologia Analítica da Bahia (IPABAHIA). Salvador. BA. 2016.

SAVIANI, Dermeval. Vicissitudes e perspectivas do direito à educação no Brasil: abordagens histórica e situação atual. Educação e Sociedade, Campinas, v. 34, n.124, p.743-760, jul/set, 2013.

SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÂO DO RIO DE JANEIRO. Multieducação: Núcleo Curricular Básico. Rio de Janeiro, 1996.

______. I Caderno de Apoio Pedagógico – 1º ano. Rio de Janeiro, 2010.

QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de; ABREU, Júlio (Org). Sobre ler, escrever e outros diálogos. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

______. Depoimento. 7 junho 2011. Curitiba: Jornal Rascunho. Disponível em: <http://rascunho.com.br/bartolomeu-campos-de-queiros/> Acesso em: 10 jul. 2017.

Published

2017-12-21

Issue

Section

Dossiê Temático: "Democratização da escola em tempos de privação de direitos"