TRAINING OF TEACHERS (AS) OF THE FIELD: A POLITICS IN THE CONTEXT OF CHANGES IN THE WORLD OF WORK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i1p236-261

Keywords:

Teacher training, Productive restructuring. Education of the field, Mutations of the world of work.

Abstract

The paper discusses the teacher training developed in the State of Ceará, taking as its motto the relations that are established between the mutations of the world of work and its reverberations in the Field Education. The study is based on the analysis of data collected in questionnaires applied to the Cursistas of the action "Escola da Terra- School of the Earth: training of teachers of Multisseriados schools of the field and quilombolas", developed in 17 municipalities of the State of Ceará, during the years of 2015- 2016, the result of research of a qualitative and quantitative nature. The argumentative structure of this work, its problematizations and considerations reveal the central importance of social movements, of workers' class consciousness in the face of the evidence that the formation of teachers is fragile, fragmented, decontextualized and lightened. The results indicate from the incomprehension of categories like field, education of the field and the theoretical conceptions that refer to the pedagogical practices. Moreover, the answers indicated inconsistencies between the pedagogical theories adopted by teachers and the knowledge of the theorists who created these theories.

Author Biographies

Clarice Zientarski, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Educação UFSM. Professora do departamento de Fundamentos da Educação/UFC- Professora e Pesquisadora da Pós-Graduação em Educação Brasileira.

Hermeson Claudio Mendonça Menezes, Universidade Federal do Ceará

Historiador - Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará-Doutorando em Educação pela UFC- Linha de Pesquisa: Trabalho e Educação.

Sônia de Oliveira da Silva, UFC

Graduada em Ciências Sociais pela UFCMestranda em Educação pela Universidade Federal do CearáBolsista CAPES/CNPQ

References

ALVES, Giovanni. O novo e precário mundo do trabalho. São Paulo: Boitempo, 2000.

ANTUNES, Ricardo. Os sentidos do trabalho: Ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. São Paulo: Boitempo, 2000.

ANTUNES, Ricardo. Adeus ao Trabalho? – Ensaios sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. 16. ed. São Paulo: Cortez, 2015.

ANTUNES, Ricardo; DRUCK, Graça. A terceirização sem limites: a precarização do trabalho como regra. Revista O Social em Questão - Ano XVIII - nº 34 - p. 19 - 40, 2015.

ARAÚJO, Helena Costa. As mulheres professoras e o ensino estatal. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 29, p. 81-103, 1990.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Políticas de formação de educadores(as) do campo. Cad.Cedes, Campinas, vol. 27, n. 72, p. 157-176, maio/ago. 2007. Disponível em:

http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 10 jul. 2007.

BEHRING, Elaine Rossetti. Brasil em Contrareforma: desestruturação do Estado e perda de direitos. São Paulo: Cortez, 2003.

BELTRAME, Sônia Aparecida Branco. A formação dos educadores do campo. p. 151. Disponível em: http://educanp.weebly.com/uploads/1/3/9/9/13997768/a_formao_dos_

educadores_ do_campo.pdf. Acesso em: 12 jul. 2007.

BERTERO, José Flávio. Sobre a sociedade pós-industrial. 2005. Comunicação apresentada no IV Colóquio Marx e Engels em Campinas-SP. Disponível em: http://www.unicamp.br/

cemarx/ANAIS%20IV%20COLOQUIO/comunica%E7%F5es/GT3/gt3m2c4.pdf. Acesso em: 20 jul. 2017.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: editora Bertrand Brasil. 1989.

BRASIL. Decreto Nº 7.352, de 4 de novembro de 2010. Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2012-pdf/10199-8-decreto-7352-de4-de-novembrode-

/file. Acesso em: 10 ago. 2017.

BRASIL. LDB nº 9394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-

/2017/lei/L13415.htm. Acesso em: 10 ago. 2017.

BRUHNS, Hinnerk. O conceito de patrimonialismo e suas interpretações contemporâneas. Revista Estudos Políticos, n. 4, p. 61-77, 2012. Disponível em:

http://revistaestudospoliticos.com/wp-content/uploads/2012/04/4p61-77.pdf. Acesso em: 18 set. 2014.

CEARÁ. Secretaria da Educação. Matrícula Escolas do Campo de Ensino Médio da Rede Estadual, em Áreas de Assentamento, por Crede, Município e ano. 2016. Disponível em:

http://www.seduc.ce.gov.br/index.php/ouvidoria/205-desenvolvimento-da-escola/diversidadee- inclusao-educacional/educacao-do-campo/11295-educacao-do-campo. Acesso em: 10 ago. 2017.

CISNE, Mirla. Feminismo e Consciência de Classe no Brasil. São Paulo: Cortez, 2014.

CNA - Confederação da Agricultura e Pecuária do Brasil. Balanço 2016 e Perspectivas 2017. Disponível em: http://www.cnabrasil.org.br/temas-atuais/balanco-2016-e-perspectivas-

Acesso em: 20 set. 2017.

ENGELS, Friedrich. A Origem da Família, da Propriedade Privada e do Estado. 11. ed. Rio de Janeiro. Civilização Brasileira, 1987.

FAORO, Raymundo. Os donos do poder: formação do patronato político brasileiro. 2.

vol. 4. ed. Porto Alegre: Globo, 1977.

FERNANDES, Bernardo. Mançano.; CERIOLI, Paulo Ricardo.; CALDART, Roseli. Salete. Primeira Conferência Nacional Por Uma Educação Básica do Campo: texto preparatório. In:

ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagma(Orgs.). Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes, 2004. p. 19-63.

FREITAS, Luiz Carlos de. Neotecnicismo e formação do educador. In: ALVES, Nilda (Org.)Formação de professores: pensar e fazer. São Paulo: Cortez. 2011. p. 95-108.

FURTADO, Celso. A operação Nordeste. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura, Instituto Superior de Estudos Brasileiros, 1959.

GRAMSCI, Antonio. Os Intelectuais e a Organização da Cultura. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.

HARVEY, David. O Enigma do Capital: e as crises do capitalismo. Tradução de João Alexandre Peschanski. São Paulo, SP: Boitempo, 2011.

HOBSBAWM, E. A era dos extremos: o breve século XX. S.P. Comp. das Letras, 1995.

KUENZER, Acácia Z. Pedagogia da Fábrica: as relações de produção e a educação do trabalhador. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LAMOSA, Rodrigo; LOUREIRO, Carlos Frederico. Agronegócio e educação ambiental: uma análise crítica. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.22, n. 83, p. 533-554, abr./jun. 2014.

LEFEBVRE, Henri. A cidade do capital. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

LOBATO, Monteiro. Urupês. Rio de Janeiro: Globo, 2015.

MARX, Karl. Manuscritos econômicos – filosóficos. São Paulo: Martin Claret, 2006.

MARX, Karl. O Capital. 3 volume. São Paulo: Boitempo, 2017.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto Comunista. São Paulo: Boitempo, 2010.

MÉSZÁROS, István. Para além do capital. Tradução de Paulo Cezar Castanheira e Sérgio Lessa. Campinas/São Paulo: Boitempo, 2002.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

MÉSZÁROS, István. A crise estrutural do capital. 2. ed. rev. e ampliada. São Paulo: Boitempo, 2011.

NEVES, Magda de Almeida. Cadeia automotiva: flexibilidade, precarização e relações de gênero. Trabalho e Educação, Revista do NETE/UFMG, Belo Horizonte, n. 8, p. 90-110, jan./jul. 2001.

NEWTON, Duarte. Educação escolar, teoria do cotidiano e a escola de Vygotsky. Campinas/SP: Autores Associados, 2012.

PERRENOUD, Philippe. Dez Novas Competências para Ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SAFFIOTI, H. A mulher na sociedade de classe. Rio de Janeiro: Vozes, 1976.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. Campinas/SP: Autores Associados, 2008.

SCHULTZ, Theodore W. O Capital Humano: investimentos em educação e pesquisa. Tradução de Marco Aurélio de Moura Matos. Rio de Janeiro: Zahar, 1973.

SHIROMA, Eneida Oto; MORAES, Maria Célia de; EVANGELISTA, Olinda. Política Educacional. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

SILVA, José Graziano da. O Novo rural Brasileiro. Campinas: Editora Unicamp, 1999.

VEIGA, Ilma Passos A. Projeto Político Pedagógico da escola: uma construção possível. 29. ed. Campinas/SP: Papirus Editora, 2011.

Published

2020-03-31

Issue

Section

Artigos