WHO HID THE IMPLIED ROUTINE? A COMPARATIVE STUDY BETWEEN SCHOOL ROUTINE IN BRAZIL AND IN FRANCE
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i3p1336-1358Keywords:
School routine, Formal routine, Implied routine, Daily school life.Abstract
School Rhythm was considered as a component of the school curriculum responsible for structuring, organizing school and extracurricular time. It aimed to analyze how School Rhythms, in Brazil and France, are manifested in school daily life, considering the example of two public schools in the periphery, one in each country. The time spent at school was studied from a critical view of the curriculum, from the perspective of the formal, real and hidden. The comparative investigation found that in Brazil and France the School Rhythm establishes a causal relationship with success, school and social failure, through the idea that the (re) organization, creation, improvement and qualification of different school times and spaces are important factors to reduce school inequalities and, consequently, social inequalities, especially for children who come from the most popular classes.
References
APPLE, Michael. Ideologia e currículo. São Paulo: Editora Brasiliense, 1982.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução. Elementos para uma teoria do sistema de ensino. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora Francisco Alves, 1970.
BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de setembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: 20 set. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 14 fev. 2017.
BRASIL. Novo Mais Educação. Brasília, 2017a. Disponível em: https://novomaiseducacao.caeddigital.net/#!/home . Acesso em: 27 set. 2017.
BRASIL. Programa Novo Mais Educação/PNME. Perguntas frequentes – execução e monitoramento. Brasília: 2017b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=66561-perguntas-frequentes-monitoramento-maiseducacao-pdf&category_slug=junho-2017-pdf&Itemid=30192 . Acesso em: 29 set. 2017.
CHARLOT, Bernard. Relação com a escolar e o saber em bairros populares. Perspectiva. Florianópolis, v. 12, n. Especial, p.17-32, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10237/9476. Acesso em: 29 jan. 2017.
FRANÇA. Le Bulletin officiel, n.23 du 29 juin 2017. Dérogations à l'organisation de la semaine scolaire. Paris, 23 e 29 jun. 2017. 2017. Disponível em: http://www.education.gouv.fr/pid285/bulletin_officiel.html?cid_bo=118204. Acesso em: 18 sep. 2017.
MERLE, Pierre. La carte scolaire et son assouplissement. Politique de mixité sociale ou de ghettoïsation des établissements? Presses Universitaires de France, Paris, v.2, n.1, p.37-50, 2011.
GONCALVES, Maria Fernanda. Currículo Oculto e Culturas de aprendizagem na formação de professores. Porto Alegre: Artmed, 1994.
LOPES, Alice C.; MACEDO, Elisabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
MOREIRA, Antônio F.; SILVA, Tomaz T. Currículo, Cultura e Sociedade. 2 ed. São Paulo: Editora Cortez, 1995.
PALAMIDESSI, Mariano. Tempo e currículo: o quadro de horário e a distribuição escolar das ocupações In: LOPES, Alice C.; MACEDO, Elizabeth. Currículo: debates contemporâneos. São Paulo: Cortez Editora, 2002. p. 115-132.
PERRENOUD, Philippe. Métier d’élève et sens du travail scolaire. 8. ed. Issy-les-Moulineaux : ESF Editeur, 2013.
SILVA, Tomaz T. Documentos de identidade. Uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
VIGOUR, Cécile. La Comparaison em sciences sociales. Pratiques et méthodes. : Paris: La Découverte, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.