OPEN EDUCATIONAL RESOURCES (OER) WITH RESPONSIBLE RESEARCH AND INNOVATION (RRI) FOR THE PRODUCTION OF KNOWLEDGE IN EDUCATIONAL POLICIES: THE CASE OF THE PROFESSIONAL MASTER IN MANAGEMENT AND ASSESSMENT OF PUBLIC EDUCATION AT THE JUIZ DE FORA FEDERAL UNIVERSITY (UFJF)

Authors

  • Eliane Medeiros Borges UFJF
  • Marcos Tanure Sanabio UFJF
  • Juliana Alves Magaldi UFJF

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i1p256-281

Keywords:

REA, Conceptual maps, Knowledge production, Public education, Education, RRI

Abstract

This work proposes the analysis and discussion about the use of Open Educational Resources (OER) in the Professional Master in Management and Assessement of Public Education at the Juiz de Fora Federal University (UFJF), as a demonstration of the viability of the interaction of various media and online resources in the educational process. through which the students of the Program carried out their activities and promoted interactions. The conceptual and theoretical contributions of Okada, Amiel, Nobre, Mallmann and Mendes are used. This exploratory study examines how to make REA (Litemap maps) become innovative pedagogical practices, for example, in undergraduate or masters courses, in face-to-face or distance education. The methodology is based on responsible research and innovation (RRI) with the following steps: use of OER, adaptation of pedagogical practice and transformation of teaching learning, from the European ENGAGE project that promoted the LiteMap platform for training educators for RRI. Two experiences of activities in the Professional Masters are presented, with the use of OER, its development and analysis, being the first in the Public Education Administration and Financing Course and the second in the Qualification activities of the masters in 2017 and 2018. Both the experiments, were successful and were shown to be appropriate for their dissemination throughout the Postgraduate Program. The results of this study suggest that REA with LiteMap can be used, adapted and transformed in an interwoven process between maps mapped knowledge and transforming practices with mapping process.

Author Biographies

Eliane Medeiros Borges, UFJF

Graduação em Ciências Sociais (UFRJ), Mestre em Multimeios (UNICAMP) e Doutora em Educação (UNICAMP). Professor Associado da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Líder do grupo Educação, Cultura e Comunicação (EDUCCO). Coordenadora do Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública (PPGP/UFJF). Coordenadora UAB/UFJF. E-mail: mborges.eliane@gmail.com

Marcos Tanure Sanabio, UFJF

Administrador (Machado Sobrinho), Mestre em Administraçao Pública (FVG/RJ) e Doutor em Administração (UFLA). Professor Titular da Faculdade de Administração e Ciências Contábeis e Pró-Reitor de Infraestrutura e Gestão da Universidade Federal de Juiz de Fora. Ex-Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Gestão e Avaliação da Educação Pública (PPGP/UFJF). Membro do Comitê Gestor Nacional do Mestrado Profissional em Administração Pública (PROFIA/ANDIFES). E-mail: mtanure.sanabio@ufjf.edu.br

Juliana Alves Magaldi, UFJF

Graduada em Ciências Sociais (UFJF), Mestre em Antropologia (UFF) e Doutora em Ciência da Religião (UFJF). Coordenadora do Núcleo de dissertação do Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública (PPGP/UFJF). E-mail: jmagaldi@caed.ufjf.br

References

AMIEL, Tel. Educação aberta: configurando ambientes, práticas e recursos educacionais. In: Recursos Educacionais Abertos: práticas colaborativas políticas públicas. Salvador/Edufba, São Paulo/Casa da Cultura Digital, 2012. p. 17-33.

BELLONI, Maria Luiza. Educação a distância. Campinas, SP: Editores Associados, 2009.

BLIKSTEIN, Paulo.; ZUFFO, Marcelo Knörich. As sereias do ensino eletrônico. In.: SILVA, Marco (Org.). Educação online: teorias, práticas, legislação, formação coorporativa. São Paulo: Loyola, 2006.

CALDAS, Eduardo de Lima. SOUZA, Patrícia Laczsynski de. A diferença está no jeito de fazer. Revista Brasileira de Casos de Ensino em Administração. Fundação Getúlio Vargas, no. V. 7, n. 1- jan-jun 2017.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. A era da informação: economia, sociedade e cultura. Vol.1. São Paulo: Ed. Paz e Terra. 2005.

CORRÊA, Raquel Wilma. Gestão da informação no setor de Gestão de Pessoas na Superintendência Regional de Ensino de São João Del-Rei/MG. Qualificação do Programa de Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública. Mimeo, 2018.

COSTA, Alexandre Marino. Promover a Coaprendizagem nas disciplinas dos cursos: Coaprendizagem e RRI na gestão pública. Open University. 2016. Disponível em: <https://litemap.net/map.php?id=3e31d664-cca3-452d-b584-611dc9f044f8> . Acesso em: 22 abr. 2018.

EUROPEAN COMMISSION. RRI Responsible_research_innovation. Disponível em: <https://ec.europa.eu/futurium/en/innovation4eu/terms/all/RRI%20responsible_research_innovation>. Acesso em: 02 abr. 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: sabers necessários à Prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2006. NOBRE, Ana; MALLMANN, Elena Maria e MENDES, Antônio Quintas. A Universidade Aberta a caminho da inovação pedagógica: recursos e práticas educacionais abertas. Universidade Aberta de Portugal (2015). Disponível em: <http://hdl.handle.net/10400.2/6885>. Acesso em: 22 abr. 2018.

OKADA, Alexandra. Colearn 2.0: refletindo sobre o conceito de coaprendizagem via REAs na web 2.0. Educação e tecnologias: reflexão, inovação e práticas, 7(1):1-15. 2011. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/5813>. Acesso em: 10 fev. 2018.

OKADA, Alexandra; MIKROYANNIDIS, Alexander; MEISTER , Izabel e LITTLE, Suzanne. Coaprendizagem através de REA e Mídias Sociais. Grupo KMi Tool-Libray. The Open University –OU/UK. 2014. Disponível em: <http://oer.kmi.open.ac.uk/?page_id=4062>. Acesso em: 22 abr. 2018.

OKADA, Alexandra. Mapas do conhecimento com recursos educacionais abertos aplicados à coaprendizagem baseada em coinvestigação. In: TORRES, Patrícia ed. Complexidade: Redes e Conexões na Produção do Conhecimento. Curitiba: SENAR - PR, pp. 213–237, 2014.

OKADA, Alexandra. Competências-chave para coaprender: fundamentos, metodologias e aplicações. Lisboa: WhiteBooks, 2014.

OKADA, Alexandra. Visão Geral: Coaprendizagem e RRI na gestão pública. Open University. 2016. Disponível em: <https://litemap.net/map.php?id=f3d0fe38-bd83-452f-bd5e-ef9ac84bea5f>. Acesso em: 22 abr. 2018.

OKADA, Alexandra (Ed.). Engaging Science: Innovative Teaching for Responsible Citizenship. Milton Keynes: The Open University UK - Knowledge Media Institute. 2016. Disponível em: <http://oro.open.ac.uk/46456/1/Engage%20COURSE%20BOOK.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2018.

OKADA, Alexandra. ENGAGE: Preparando a próxima geração para Responsabilidade Pesquisa e Inovação. Disponível em: <https://www.slideshare.net/alexandraokada/engage-brasil-2016>. Acesso em: 18 ago. 2018.

PEREIRA, Daniervelin Renata Marques; FETTERMANN, Joyce, Vieira e CESAR, Danilo Rodrigues. O que são recursos educacionais abertos? Limites e possibilidades em discursos. Calidoscópio Vol. 14, n. 3, p. 458-465, set/dez 2016.

PRETTO, Nelson. 2010. Redes colaborativas, ética hacker e educação. Educação em Revista, 26(3):305-316.

PETERS, Otto. Educação a distância em transição. São Leopoldo. Editora Unisinos, 2002.

SANABIO, Marcos Tanure; MAGALDI, Juliana Alves (Org.). Relatório Sucupira – 2013, Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública, Juiz de Fora, CAEd/UFxx, 2014.

SANABIO, Marcos Tanure; MAGALDI, Juliana Alves (Org.). Relatório Sucupira – 2014, Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública, Juiz de Fora, CAEd/UFxx, 2015.

SANABIO, Marcos Tanure; MAGALDI, Juliana Alves e BORGES, Eliane Medeiros. TÃO LONGE E TÃO PERTO: um estudo de caso da utilização de TICs no Mestrado Profissional de Gestão e Avaliação da Educação Pública. Plurais Revista Multidisciplinar, v.2, n.1 2017.

TORRES, Patrícia Lupion; SANTOS, Katia Ethiénne Esteves dos; KOWALSKI, Raquel Pasternak Glitz Kowalski e OKADA, Alexandra. Experiência de Educação Ambientalutilizando Pesquisa e Inovação Responsáveis da Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Projeto Europeu. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 17, n. 55, p. 1530-1554, out./dez. 2017.

Published

2019-03-29

Issue

Section

Artigos