CURRICULUM AND SCHOOL KNOWLEDGE AS EPISTEMOLOGICAL MEDIATORS OF THE PROJECT OF NATION AND CITIZENSHIP

Authors

  • Fernando José de ALMEIDA Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Maria da Graça Moreira da Silva Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i3p594-620

Keywords:

Curriculum. School knowledge. Culture. Integral education.

Abstract

This paper addresses the dialogue between curriculum and school knowledge, facing the growing demands and educational responsibilities, not typically the school ones, originated in the last decades of the twentieth century. It recognizes and names the tensions inherent in the contemporary educational context and its variables and, in order to foster dialogue, revisits the roots of the new school integral education, as well as the milestones for the construction of Brazilian education policies culminating with the National Common Curricular Base. It discusses about the epistemological centrality of school knowledge that is the purpose of the school and its coherent competence as a social agency of knowledge formation of generations. The paper contributes with the dialogue pointing out ways to construct a curricular design that brings social knowledge closer to cultural, linguistic, scientific and historical knowledge, in order to consolidate a school work of cognitive skill formation of students in the participation of life and a dignified collective living. It provisionally and worriedly concludes that the cultural and political variables that marked the scenario where curricular debate occurred are organized around the lack of strategic thinking about curriculum, the lack of clarity of what school knowledge is as an epistemological space of development of the thought of a country, and a lack of definition of the function of the state as a social institution that takes care of education as a right of all and as public well-being.

References

ALMEIDA, Fernando José de. Paulo Freire, Folha Explica. São Paulo: Publifolha, 2009.

BOTELHO, Isaura. Dimensões da cultura. São Paulo: SESC, 2016.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Lei Nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Poder Legislativo, Brasília,DF, 27 dez. 1961, Seção 1. p. 11.429.

BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Legislativo, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Seção 1, n. 248, p. 27833-27841.

BRASIL. Lei Nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Legislativo, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Seção 1, n. 120-A, edição extra, p. 1-7.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP Nº 15/2017. Base Nacional Comum Curricular. 2017. Disponível em:

<http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2017-pdf/78631-pcp015-17-pdf/file>. Acesso em: 20 jun. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Conselho Nacional da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB,DICEI, 2013.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em 3 artigos que se completam. 42. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

HARARI, Yuval Noah. Sapiens: uma breve história da humanidade. 15. ed. São Paulo: Cia das Letras, 2016.

HUGO, Victor. Os miseráveis. São Paulo: Cia. das Letras, 2014.

LOURENÇO FILHO, Manuel. Introdução ao estudo da Escola Nova. São Paulo: Melhoramentos, 1978.

MATURANA, Humberto. Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: UFMG,2001.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes. 2005.

Published

2018-10-08

Issue

Section

Artigos