PAULO FREIRE AND THE THEATER OF THE OPPRESSED: FORMATIVE EXPERIENCES OF YOUNGSTERS IN THE INTERIOR OF BAHIA

Authors

  • Nilma Margarida de Castro Crusoé Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Jocilene Oliveira Santos Brito Professora na Universidade Para Todos (UPT)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i4p1252-1267

Keywords:

Freirean formative experience. Phenomenology of social relations. Pedagogy of the Oppressed.

Abstract

This article aims to present research results of Freirean formative experiences of youngsters, in context of the Theater of the Oppressed, in the interior of Bahia. It has as central theoretical reference the "Pedagogy of the Oppressed", to understand and explain the formative experiences made explicit by informants. The methodological reference was the Phenomenology of Social Relations, developed by Alfred Schutz, more specifically the notion of experience as a result of relationship between consciousness and the world. The empirical field chosen was a theater group which practices games and techniques of the Theater of the Oppressed. Five young people were interviewed based on the following criteria: a) they were from the beginning of creation of group; b) they are over eighteen years old and, c) availability and acceptance to participate. The semi-structured group interview has been used to capture the perceptions and singularities of the subjective experience of life lived there. In order to analyze data, the interviews were initially transcribed and then a vertical reading was done in search of formative experiences that are no longer in flow of life, but in flow of consciousness. In the process paragraphs and phrases have been chosen as meaning units. The results have revealed Freirean formative experiences focused on issues of gender and race, directed towards otherness, listening and respect for differences. It pointed to the importance of the face-to-face encounters between men and women, so that together they could become resistance and fight against oppression, discrimination and prejudice of race, gender and ethnicity.

Author Biographies

Nilma Margarida de Castro Crusoé, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Pós-doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Sergipe(UFS). Doutora e Mestre em educação. Professora do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd), da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Práticas Curriculares e Educativas (GEPPCE) e coordenadora do Projeto “A prática educativa como prática social e cultural”

Jocilene Oliveira Santos Brito, Professora na Universidade Para Todos (UPT)

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd), da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) e pesquisadora no Grupo de Estudos e Pesquisa em Práticas Curriculares e Educativas (GEPPCE)

References

AMADO, Joao. Manual de Investigação Qualitativa em Educação. Universidade de Coimbra, 2017.

______; FERREIRA, Sônia. A entrevista na investigação educacional. In: Amado, João. Manual de Investigação Qualitativa em Educação. Universidade de Coimbra, 2017.

ANDREOLA, Balduíno Antônio. PAULO FREIRE E A CONDIÇÃO DA MULHER.

Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 3, p. 609-628, set./dez. 2016.

CASSAB, Clarice. Contribuições à construção das categorias jovem e juventude: uma introdução. Revista da História, Juiz de Fora, v. 17, n. 02, 2011. CATELAN, Fernando Bueno. Teatro Político: Uma reflexão sobre ‘a política’. Anais ABRACE, v. 18, n. 1, 2017.

FIORI, Ernani Maria. Aprender a dizer a sua palavra. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

______. À sombra desta mangueira. São Paulo, Olho D’água, 1995.

______. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

MOREIRA, Núbia Regina. A organização das feministas negras no Brasil. 2.ed. Vitória da Conquista: Edições UESB, 2018.

SCHUTZ, Alfred. Sobre fenomenologia e relações sociais; edição e organização Helmut T.R. Wagner; tradução de Raquel Weiss. Petrópolis, Vozes, 2012.

TEIXEIRA, Tânia Maria Baraúna. Dimensões Sócio Educativas do Teatro do Oprimido: Paulo Freire e Augusto Boal. 2007. 335f. Tese (Doutorado em Educação e Sociedade) Universidade Autônoma de Barcelona, Barcelona. Disponível em: <https://ddd.uab.cat/pub/tesis/2007/tdx-1117108-164651/tmbt1de1.pdf >. Acesso em: 10 de mar 2018.

TURLE, Licko. (Noeli Turle da Silva) – Alfabetização Teatral: uma fotografia da experiência de Augusto Boal no ALFIN, Peru, 1973. Anais ABRACE, v. 15, n. 1, 2014.

Published

2018-12-18

Issue

Section

Dossiê Temático: "50 ANOS DA PEDAGOGIA DO OPRIMIDO: ler a realidade e construir a esperança"