ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE AGRONOMY COURSES OF THE RURAL FEDERAL UNIVERSITIES OF BRAZIL

Authors

  • Cirdes Nunes Moreira Universidade Federal Rural de Pernambuco/Departamento de Educação/Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências http://orcid.org/0000-0002-8448-7076
  • Monica Lopes Folena Araújo Universidade Federal Rural de Pernambuco/Departamento de Educação/Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências http://orcid.org/0000-0002-0688-9782

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i3p1219-1238

Keywords:

Environmental education, Agronomy, Curriculum, Federal rural universities.

Abstract

In this work, the concepts of Environmental Education (EA) present in the pedagogical projects (PPC) of the Agricultural Course of Federal Universities of Amazon (UFRA), of Semiarid (UFERSA), of Pernambuco (UFRPE) and Rio de Janeiro (UFRRJ). The research evidenced three distinct situations among the studied institutions: one with indications of a conservative Environmental Education, disconnected from the social, cultural and political nature; another focusing on a more regionalist bias, with an emphasis on economic development and the presence of some sustainability shadings associated with the pursuit of citizenship and justice; and in the other two, a comprehensive Environmental Education approach, contextualized from the point of view of complexity that involves sustainability issues, including their social, cultural and political nature, one of them also pointing to the need for continuous evaluation and reformulation of academic training of the agronomist, who demands a complete revision of the curricula, favoring critical professional work that considers the political, economic, social, environmental and cultural aspects, with an ethical and humanistic vision.

Author Biographies

Cirdes Nunes Moreira, Universidade Federal Rural de Pernambuco/Departamento de Educação/Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências

Engenheiro Agrônomo do Departamento de Educação - DEd e Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática do Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências - PPGEC da Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE, Mestre em Extensão Rural e Desenvolvimento Local, Membro do Grupo de Pesquisa em Formação e Prática Pedagógica de Professores de Ciências e Biologia - FORBIO e da Cátedra Paulo Freire da UFRPE.

Monica Lopes Folena Araújo, Universidade Federal Rural de Pernambuco/Departamento de Educação/Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências

Professora do Departamento de Educação - DEd e do Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências - PPGEC da Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE, Doutora em Educação, Líder do Grupo de Pesquisa em Formação e Prática Pedagógica de Professores de Ciências e Biologia - FORBIO, Coordenadora da Cátedra Paulo Freire da UFRPE.

 

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Published

2019-09-28

Issue

Section

Artigos