A CONCEPTUAL PLOT CENTERED ON CURRIUCLUM INSPIRED BY THE PEDAGOGY OF THE OPPRESSED

Authors

  • Ana Maria Saul
  • Alexandre Saul Universidade Católica de Santos, Santos

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i4p1175-1206

Keywords:

Paulo Freire, curriculum, freirean conceptual plot

Abstract

In recent decades, curriculum has found itself in an arena of dispute as it deals with decisions related to the education and development of human beings. To speak of curriculum entails confronting the question: What education do we want and need for the society in which we live? This text aims to present a critical analysis centered on the concept of curriculum, by way of a freirean conceptual plot constructed with reference to the Pedagogy of the Oppressed. It is a theoretical reflection that seeks to offer contributions to teaching and research in the subarea of Curriculum. The option for Freirean epistemology has been made on the basis that it takes dialogue as an ethical-political-gnosiological presumption and utopia as a horizon for social transformation that is possible to reach. An excursion through the work of Paulo Freire, taking the Pedagogy of the Oppressed as a base, made it possible to select categories that are connected and allowed for the composition of an original and comprehensive conception of the curriculum construct, through the methodological interweaving of the following categories: critical reflection on practice, languages, dialogue, participation and transformation. The construction of this Freirean conceptual plot, a theoretical-methodological resource for teaching and research, lends itself to the fields of curricular theory and development and can support discussions and curricular practices in every modality and level of teaching.   

Author Biography

Alexandre Saul, Universidade Católica de Santos, Santos

Docente do Programa de Pós-Graducação Stricto Sensu da Universidade Católica de Santos, Doutor em Educação:Currículo pela Pontíficia Universidade Católica de São Paulo

References

APPLE, M. Can education change society? New York, NY: Routledge, 2013.

ARONOWITZ, S. Introduction - Paulo Freire’s pedagogy: not mainly a teaching method. In: LAKE, R.; KRESS, T. (Eds.) Paulo Freire’s intellectuals roots: toward historicity in práxis. New York, NY: Blomsbury, 2013, p. 1-10.

BOAL, A. A estética do oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Garamond, 2009.

CORTELLA, Mario Sergio. A escola e o conhecimento: fundamentos epistemológicos e políticos. São Paulo: Cortez, 2008.

DÍAZ BORDENAVE, J. E. O que é participação? São Paulo, SP: Brasiliense, 2008.

DOWBOR, L. A era do capital improdutivo: por que oito famílias tem mais riqueza do que a metade da população do mundo? São Paulo: Autonomia Literária, 2017.

DUBEUX, P. L. A. Uma proposta de trabalho didático-pedagógica com profissionais de saúde apoiada em princípios freireanos. 2017. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.

FREIRE, P. A educação na cidade. São Paulo, SP: Cortez, 2001.

______. A formação permanente. In: FREIRE, A. M. A. Freire. Pedagogia da tolerância (Org.) São Paulo, SP: UNESP, 2005, p. 145-158.

______. Cartas à Guiné-Bissau – registros de uma experiência em processo. São Paulo, SP: Paz e Terra, 1978.

______. Educação e mudança. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 2010.

______. Extensão ou comunicação? São Paulo, SP: Paz e Terra, 2006.

______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2008.

______. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 2011.

______. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1987.

______. Política e educação. Indaiatuba, SP: Villa das Letras, 2007.

______. (2013). Professora sim tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2013.

______; BETTO, F. Essa escola chamada vida: depoimentos ao repórter Ricardo Kotscho. São Paulo, SP: Ática, 2007.

______; SHOR, I. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2008.

GADOTTI, M.; FREIRE; P.; GUIMARÃES, S. Pedagogia: diálogo e conflito. São Paulo, SP: Cortez, 2008.

GERALDI, J. W. A linguagem em Paulo Freire. Educação, sociedade & culturas, n. 23, p. 7-22, 2005. Acessado em: 10 set. 2018. Disponível em: <http://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC23/23-Joao_Geraldi.pdf>

GIROUX, H. Teoria crítica e resistência em educação: para além das teorias da reprodução. Petrópolis, RJ: Vozes, 1986.

GIROUX, H. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artmed, 1997.

GIROUX, H. On critical pedagogy. New York, NY: Bloomsbury, 2011.

GROLLIOS, G. Paulo Freire and the curriculum. New York, NY: Routledge, 2015.

KONDER, L. Os marxistas e a arte. São Paulo, SP: Expressão Popular, 2013.

KUHN, T. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo, SP: Perspectiva, 1982.

LEITE, M. I.; OSTETTO, L. E. Formação de professores: o convite da arte. In: OSTETTO, L. E; LEITE, M. I. (Orgs.) Arte, infância e formação de professores: autoria e transgressão. Campinas, SP: Papirus, 2004, p. 11-24.

LIMA, L. C. A escola como organização educativa. São Paulo, SP: Cortez, 2001.

______. C. Aprender para ganhar, conhecer para competir: sobre a subordinação da educação na “sociedade da aprendizagem”. São Paulo, SP: Cortez, 2012.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo, SP: Cortez, 2016.

MENEZES, M. G. de; SANTIAGO, M. E. Contribuição do pensamento de Paulo Freire para o paradigma curricular crítico-emancipatório. Pro-posições, v. 25, n. 3, p. 45-62, 2014. Acessado em: 10 out. 2018. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/pp/v25n3/v25n3a03.pdf>

NOGUEIRA JUNIOR, S. P. Práticas de ensino religioso de docentes da educação infantil: tensões e possibilidades. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Católica de Santos, Santos, 2018.

PACHECO, J. A. Escritos Curriculares. São Paulo, SP: Cortez, 2005.

PINAR, W; REYNOLDS, W. M.; SLATTERY, P.; TAUBMAN, P. M. Understanding curriculum: an introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses. New York, NY: Peter Lang, 2006. PLACCO, V. M. N. S.;

SOUZA, V. T. Aprendizagem do adulto professor. São Paulo, SP: Edições Loyola, 2006.

SANTAELLA, L. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual, verbal. São Paulo, SP: Iluminuras, 2005.

SANTIAGO, M. E.; BATISTA NETO, J. Formação de professores em Paulo Freire: uma filosofia como jeito de ser-estar e fazer pedagógicos. Revista e- Curriculum, v. 7, n. 3, p. 1-19, 2011. Acessado em: 15 set. 2018. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/7598>

SANTOS, B. S. Boaventura de Sousa Santos - outorga do título Doutor Honoris Causa. 2017. (53m27s). Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=njVR50oK1yM>. Acesso em: 05 out. 2018.

______. Pneumatóforo. Escritos Políticos, 1981-2018. Coimbra, PT: Almedina, 2018.

SAUL, A. M. Currículo. In: STRECK, D., REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (Orgs.), Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2008, p. 120-121.

SAUL, A. M. Paulo Freire na atualidade: legado e reinvenção. Revista e-Curriculum, v. 14, n. 01, p. 9-34, 2016. Acessado em: 15 set. 2018. Disponível em:<http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/27365>

______; SAUL, A. Mudar é difícil, mas é possível e urgente: um novo sentido para o projeto político-pedagógico da escola. Revista Teias, v. 14, n. 33, 2013, p. 102-120. Acessado em: 10 set. 2018. Disponível em: <http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24367>

______; ______. O saber/fazer docente no contexto do pensamento de Paulo Freire: contribuições para a Didática. Cadernos de Pesquisa, v. 24, n. 01, p. 1-14, 2017. Acessado em: 15 set. 2018. Disponível em: <http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/6800>

______; ______. Uma prática docente inspirada na pedagogia freireana - a experiência da Cátedra Paulo Freire da PUC-SP. Revista Interritórios, v. 02, n. 02, p. 71-84, 2016. Acessado em: 15 set. 2018. Disponível em: <https://periodicos.ufpe.br/revistas/interritorios/article/view/5049/0>

______; SILVA, A. F. G. da. O legado de Paulo Freire para as políticas de currículo e para a formação de educadores no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 90, n. 224, p. 223-244, 2009. Acessado em: 10 set. 2018. Disponível em: <http://rbep.inep.gov.br/index.php/RBEP/issue/view/102>

______; ______. O pensamento de Paulo Freire em sistemas públicos de ensino: pesquisando políticas de currículo em um mesmo território, sob diferentes olhares. Revista Teias, v. 13, n.27, p. 9-26, 2012. Acessado em: 10 set. 2018. Disponível em: <http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24249>

SCHUBERT, W. H.; LOPEZ-SCHUBERT, A. L.; THOMAS, T. P.; CARROLL, W. M. Curriculum books: the first 100 years. New York, NY: Peter Lang, 2002.

SCHUGURENSKY, D. Paulo Freire. New York, NY: Continuum, 2011. SILVA, A. F. G. da. A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas. 2004. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.

STEINBERG, Shirley R. Paulo Freire. In: KRIDEL, Craig (Ed.) Encyclopedia of curriculum studies. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc, 2010.

STRECK, Danilo; ZITKOSKI, Jaime José. Teses centrais na pedagogia freireana. Revista Educação: apresenta história da pedagogia. São Paulo, n. 4, p. 20–31, dez. 2010.

ZEICHNER, K. (2008). Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação & Sociedade, v. 29, n. 103, 2008, p. 535-554. Acessado em: 15 set. 2018. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v29n103/12.pdf>

Downloads

Additional Files

Published

2018-12-18

Issue

Section

Dossiê Temático: "50 ANOS DA PEDAGOGIA DO OPRIMIDO: ler a realidade e construir a esperança"