(DIS)CONSTRUCTION OF THE IDENTITY EXTENSION IN UNIVERSITY: POSSIBILITIES AND LIMITS IN TIMES OF MOBILE TECHNOLOGIES
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i3p1425-1446Keywords:
Teacher formation, Digital Information and Communication Technologies, Teaching practices, Elementary School.Abstract
The aim of this study is to analyze the production of a group of teachers, students in a University Extension Course for Teaching Practices in Brazilian Basic Education, whilst they develop and employ technological resources in their classrooms activities. This course is linked to the Professional Master's Program for Teaching Practices in Basic Education, offered by the Metropolitan University of Santos (UNIMES). The adopted methodology was an active qualitative research, used on this study case to present the effectiveness of using mobile devices connected to the internet as stimulation in learning and teaching processes. Based in theoretical references as Cruz (2018a, 2018b); Chizzotti (2000); Silva (2016); Zabala (2010); Moreira (2012); Freire (1996); Reis (2017), Gomes (2005); Almeida (2006); Lévy (2007) e Schön (1992) the digital tools, practices and actions that promote learning were chosen. This study showed that the informations obtained by the University Extension Course can become object of research in order to improve teaching in the University, proving that teaching research and extension go hand in hand.
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Tecnologias na educação, formação de educadores e recursividade entre teoria e prática: trajetória do programa de pós-graduação em educação e currículo. E-Curriculum, São Paulo, v. 1, n.1, dez. - jul. 2005-2006. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/viewFile/3165/2095. Acesso em: 10 jan. 2019.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; VALENTE, José Armando. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Campinas, SP. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, set/dez 2012, p. 57-82. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/almeida-valente.pdf. Acesso em: 12 jan. 2019.
BARANAUSKAS, Maria Cecília Calani; VALENTE, José Armando. Editorial. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento. NIED, UNICAMP, 2018. Vol. 5 n. 1. Disponível em: http://www.nied.unicamp.br/ojs/index.php/tsc/issue/current. Acesso em: 26 jan. 2019.
CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 4.ed. São Paulo, Cortez, 2000.
CRUZ, Elisabete. Representações de alunos sobre a integração curricular das TIC no ensino básico. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, e157951, 2018a. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v44/1517-9702-ep-S1678-4634201707157951.pdf. Acesso em: 13 jan. 2019.
CRUZ, Jucélia. As Tecnologias de Informação e Comunicação como Fator Motivacional no Ensino Fundamental. Orientadora: Elisabeth dos Santos Tavares. 2018. 100 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Práticas Docentes no Ensino Fundamental) - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES), São Paulo, 2018b.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GOMES, Maria João. Blogs: um recurso e uma estratégia pedagógica. Actas. SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE INFORMÁTICA EDUCATIVA, 7, Leiria, 2005. Escola Superior de Educação de Leiria, 2005. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/4499/1/Blogs-final.pdf. Acesso em: 15 jan. 2019.
KENSKI, Vani Moreira. Novos processos de interação e comunicação no ensino mediado pelas tecnologias. São Paulo: Pró-Reitoria de Graduação - Universidade de São Paulo, 2008. Disponível em http://www.prpg.usp.br/attachments/article/640/Caderno_7_PAE.pdf. Acesso em: 18 jan. 2019.
LÉVY, Pierre. A inteligência possível do século XXI. FAMECOS: mídia tecnologia e cultura. Porto Alegre. v. 14, nº 33, p.13, ago. 2007, 13 - 20. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3429/3925. Acesso em 18 jan. 2019.
MELO, Ramásio Ferreira de; MALLMANN, Elena Maria. Aprendizagem colaborativa mediada pelo Moodle como apoio ao ensino de Licenciatura em Computação. EDaPEC: Educação a Distância e Práticas Educativas Comunicacionais e Interculturais. São Cristóvão (SE) v.15. n. 3, set./dez. 2015, p. 517-532. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/edapeci/article/view/3718 . Acesso em: 16 jan. 2019.
MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BERHNES, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. São Paulo: Papirus, 2000.
MOREIRA, Marco Antônio. ¿Al afinal, qué es aprendizaje siginificativo? Qurriculum : revista de teoría, investigación y práctica educativa. La Laguna, Espanha, 2012. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/96956. Acesso em: 16 jan. 2019.
REIS, Patrícia Rodrigues Carvalho dos. Formação de Professores – TPACK e a Relevância das TIC no Processo de Ensino e Aprendizagem no Ensino Fundamental. Orientadora: Elisabeth dos Santos Tavares. 2017. 173 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Práticas Docentes no Ensino Fundamental) - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES), São Paulo, 2017. Disponível em: https://portal.unimes.br//mestrado-praticas-docentes-no-ensino-fundamental/arquivos/defesas/patricia-rodrigues.pdf. Acesso em: 18 jan. 2019.
SCHÖN, Donald Alan. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA,
António (Coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p.79-91.
SILVA, Tiago da Mota e. Tablet, o Brinquedo: um estudo da apropriação lúdica da tecnologia por crianças do primeiro ano do Ensino Fundamental. Orientador: Norval Baitello Júnior. 2016. 172 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, 2016. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/19079. Acesso em: 04 jan. 2019.
ZABALA, Antoni. A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
ZABALA, Antoni; ARNAU, Laia. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Artmed, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.