(DIS)CONSTRUCTION OF THE IDENTITY EXTENSION IN UNIVERSITY: POSSIBILITIES AND LIMITS IN TIMES OF MOBILE TECHNOLOGIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i3p1425-1446

Keywords:

Teacher formation, Digital Information and Communication Technologies, Teaching practices, Elementary School.

Abstract

The aim of this study is to analyze the production of a group of teachers, students in a University Extension Course for Teaching Practices in Brazilian Basic Education, whilst they develop and employ technological resources in their classrooms activities. This course is linked to the Professional Master's Program for Teaching Practices in Basic Education, offered by the Metropolitan University of Santos (UNIMES). The adopted methodology was an active qualitative research, used on this study case to present the effectiveness of using mobile devices connected to the internet as stimulation in learning and teaching processes. Based in theoretical references as Cruz (2018a, 2018b); Chizzotti (2000); Silva (2016); Zabala (2010); Moreira (2012); Freire (1996); Reis (2017), Gomes (2005); Almeida (2006); Lévy (2007) e Schön (1992) the digital tools, practices  and actions that promote learning were chosen. This study showed that the informations obtained by the University Extension Course can become object of research in order to improve teaching in the University, proving that teaching research and extension go hand in hand.

Author Biographies

Eliana Nardelli de Camargo, Universidade Metropolitana de Santos

Possui doutorado em Educação:Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006); mestrado em Ciências da Comunicação: Jornalismo pela Escola de Comunicações e Arte da Universidade de São Paulo (2002); graduação em Pedagogia pela Universidade Católica de Santos (1986); licenciatura em Língua e Literatura Portuguesas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1977), bacharelado em Língua e Literatura Portuguesas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1977). Atua na Universidade Metropolitana de Santos em EaD - UNIMES Virtual - , como professora dos cursos de licenciaturas, bacharelados, tecnologias e pós-graduação lato sensu. Componente do Núcleo Docente Estruturante - NDE - do Curso de Licenciatura em Pedagogia. É coordenadora dos cursos de pós-graduação lato sensu em Docência e Pesquisa para o Ensino Superior e Educação Infantil. É editora da Paidei@, Revista Científica de Educação a Distância e da Ágor@, Revista Acadêmica de Formação de Professores.

Patrícia Rodrigues Carvalho dos Reis, Rede de Ensino Novo Tempo Universidade Metropolitana de Santos

Mestrado Profissional em Práticas Docentes para o Ensino Fundamental, Universidade Metropolitana de Santos - UNIMES (2017). Pós-graduação em Design Instrucional para EaD, Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI (2010). Pós-graduação em Docência e Pesquisa para o Ensino Superior, Universidade Metropolitana de Santos - UNIMES (2008). Graduação em Administração de Empresas, Universidade Metropolitana de Santos - UNIMES (2004).  Atua como Coordenadora de Tecnologias Educacionais no Colégio Novo Tempo e como docente nos cursos de pós-graduação lato sensu da Universidade Metropolitana de Santos em EaD - UNIMES Virtual. 

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Published

2020-09-28

Issue

Section

Artigos