STRATEGIES TO RESIST RESISTANCE: TEACHING AND RESEARCH EXPERIENCES IN EDUCATION AND TECHNOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p994-1016

Keywords:

Education and Technology, Critical Approaches, Ideology, Theories of Discourse, Metaphors.

Abstract

It is difficult to predict the future of Brazilian education, but the ever-increasing presence of digital technologies in educational contexts seems to be an unstoppable trend. New acronyms and labels proliferate, presented as novelties that, often, only recycle old ideas. Whilst the expansion of the industry that supplies digital artefacts for supposedly educational purposes is supported on policies that foster innovation, pertaining discussions are predominantly polarised and marked by strongly affective value judgements. In this context, to face conditions that are possibly contrary to the values of an education for citizenship, it is necessary to challenge this polarisation. Based upon critical studies and the combined teaching experience of the authors, this essay discusses pedagogical strategies aimed at resisting resistances associated with simplistic conceptions of the relationship education-technology.

Author Biographies

Giselle Martins dos Santos Ferreira, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Professora Adjunta no Departamento de Educação da PUC-Rio. Foi Professora Adjunta no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá, PPGE/UNESA (2011-2018) e Professora-Pesquisadora na Open University do Reino Unido (1998-2013), onde também atuou como Pesquisadora Associada (2013-2016). ORCID: http://orcid.org/0000-0002-8498-5390. E-mail: giselle-ferreira@puc-rio.br.

Jaciara de Sá Carvalho, Universidade Estácio de Sá

Professora Adjunta no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá, PPGE/UNESA, desde 2015. Coordenou formações a distância no Instituto Paulo Freire entre 2009 e 2012. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1497-3930. E-mail: jsacarvalho@gmail.com.

Márcio Silveira Lemgruber, Universidade Estácio de Sá

Professor Adjunto no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá, PPGE/UNESA, desde 2012. Professor Associado aposentado da Faculdade de Educação da UFJF (1991-2012). ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9269-5695. E-mail: mslemgruber@gmail.com.

Luiz Alexandre da Silva Rosado, Instituto Nacional de Educação de Surdos - DESU/INES

Doutor em Ciências Humanas (Educação) pela PUC-Rio. Professor Adjunto no Departamento de Ensino Superior do Instituto Nacional de Educação de Surdos - DESU/INES, Rio de Janeiro, Brasil. Foi professor no PPGE UNESA nos anos de 2013 e 2014. Temas de interesse: mídia-educação, juventude e mídia, novas tecnologias da informação e comunicação, autoria digital emergente, autoria acadêmica, processos de construção, transições e transformações tecnológicas.
Contato: alexandre.rosado@gmail.com

References

AMADEU, Sérgio. Tudo sobre tod@s: redes digitais, privacidade e venda de dados pessoais/. Kindle Edition. São Paulo: Edições Sesc, 2017.

BACICH, Lilian.; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BALL, Stephen. Aprendizagem ao longo da vida, subjetividade e a sociedade totalmente pedagogizada. Educação, v. 36, n. 2, p. 144–155, 2013. Disponível em: < http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12886>. Acesso em: 27 fev. 2019.

BARBROOK, Richard; CAMERON, Andy. A Ideologia Californiana. In: FERREIRA, G. M. S.; ROSADO, L. A. S.; CARVALHO, J. S. (Org.) Educação e Tecnologia: abordagens críticas. Rio de Janeiro: SESES/UNESA, 2017, 124-141. Disponível em: <https://ticpe.files.wordpress.com/2017/04/ebook-ticpe-2017.pdf>. Acesso em: 27 fev. 2019.

BARRETO, Raquel Goulart. Discursos, tecnologias, educação. Pesquisa em educação. Práticas de Linguagem. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009.

BARRETO, Raquel Goulart. Objetos como sujeitos: o deslocamento radical. In: FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; ROSADO, Luiz Alexandre da Silva.; CARVALHO, Jaciara de Sá. (Org.) Educação e Tecnologia: abordagens críticas. Rio de Janeiro: SESES/UNESA, 2017, p. 124-141. Disponível em: <https://ticpe.files.wordpress.com/2017/04/ebook-ticpe-2017.pdf>. Acesso em: 27 fev. 2019.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

BLACK, Max. Models and Metaphors. Studies in Language and Philosophy. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1962.

BRASIL. Lei no 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação. Brasília: Diário Oficial da União, Edição Extra de 26/6/2014, Seção 1, Página 1. Disponível em: <https://bit.ly/1LRh3gh>. Acesso em: 27 fev. 2019.

BRETON, Philippe. Le culte de l´Internet: uma menace pour le lien social? Paris: La Découverte, 2000.

BOLL, Cíntia Inês; RAMOS, Wilsa Maria; REAL, Luciane Corte. Recursos Educacionais Abertos. In: MILL, D. (Org.) Dicionário Crítico de Educação e Tecnologias e de Educação a Distância, p. 548-551. Campinas: Papirus, 2018.

CALVINO, Italo. Cidades Invisíveis. Rio de Janeiro: Ed. Globo, 2003.

CARVALHO, Jaciara de Sá. Uma concepção de cidadania (planetária) para formação cidadã. Inter-Ação, v. 42, p. 105-121, 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.5216/ia.v42i1.44516>. Acesso em: 27 fev. 2019.

COMÊNIO, João Amós. Didactica Magna. Lisboa: Calouste Gulbenkian, 1995.

COULDRY, Nick; MEJIAS, Ulises A. Data colonialism: rethinking Big Data’s relation to the contemporary subject”. Television & New Media, 2018. Disponível em: <https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1527476418796632>. Acesso em: 03 jan. 2019.

DUSEK, Val. Filosofia da Tecnologia. São Paulo: Loyola, 2009.

CUBAN, Larry. Oversold and underused. Computers in the classroom. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2001.

EAGLETON, Terry. Ideologia. São Paulo: Boitempo / UNESP, 1997.

ECO, Umberto. Pape Satàn Aleppe: crônicas de uma sociedade líquida. Rio de Janeiro: Record, 2017.

FEENBERG, Andrew. Teoría crítica de la tecnología. Revista CTS, n. 5, v. 2, p. 109-123, 2005. Disponível em: <https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2358086.pdf>. Acesso em: 27 fev. 2019.

FELINTO, Erick. A religião das máquinas. Porto Alegre: Sulina, 2005.

FERREIRA, Giselle, M. S.; CARVALHO, J. S. Educação Aberta. In: MILL, D. (Org.) Dicionário Crítico de Educação e Tecnologias e de Educação a Distância, p. 203-206. Campinas: Papirus, 2018.

FERREIRA, Giselle. M. S.; LEMGRUBER, Márcio. S. Tecnologias Educacionais como Ferramentas: Considerações Críticas Acerca de uma Metáfora Fundamental. EPAA, v. 26, n. 12, p. 1-16, 2018. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.3864>. Acesso em: 27 fev. 2019

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Cortez, 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, v. 33, n. 119, p. 379–404, 2012. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302012000200004&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 27 fev. 2019.

GIDDENS, Anthony; SUTTON, Philip W. Conceitos essenciais da Sociologia. São Paulo: Unesp, 2016.

HOBBES, Thomas. Leviatã. São Paulo: Nova Cultural, 1997. (Coleção Os Pensadores)

KWET, Michael. Digital Colonialism: US Empire and the New Imperialism in the Global South. Race and Class, 1-24, 2019.

LE GUIN, Ursula. The left-hand of darkness. Edição para Kindle. Londres: Orion, 2018.

LEMGRUBER, Márcio Silveira; OLIVEIRA, Renato José de. Argumentação e Educação: da ágora às nuvens. In: LEMGRUBER, Márcio Silveira; OLIVEIRA, Renato José de(Org.) Teoria da Argumentação e Educação, p. 23-55. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2011.

LEMGRUBER, Márcio Silveira; FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; Metáforas Fundamentais da Tecnologia Educacional. Educação em Foco, v. 23, n. 1, p. 15-37. Disponível em: < http://ojs2.ufjf.emnuvens.com.br/edufoco/article/view/20012/10670>. Acesso em: 27 fev. 2019.

LAKOFF, George; JOHNSON, Mark. Metaphors we live by. Chicago; Londres: University of Chicago Press, 1980.

LEMOS, Daniel C. (Org.) Distopias e Educação: entre ficção e ciência. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2016.

MENDES, Durmeval Trigueiro. Existe uma Filosofia da Educação Brasileira? In: MENDES, Durmeval Trigueiro (Org.), Filosofia da Educação Brasileira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1985.

MOROZOV, Evgeny. To save everything, click here: the folly of technological solutionism. Nova Iorque: Public Affairs, 2013.

NYE, David E. Technology Matters. Questions to live with. Cambridge, MA: MIT Press, 2006.

OLIVEIRA, Edilson M. de; ALMEIDA, José Luís Vieira; ARNONI, Maria Eliza B. Mediação dialética na educação escolar: Teoria e prática. São Paulo: Loyola, 2007.

OTSUKA, Joice Lee. Objeto de Aprendizagem. In: MILL, D. (Org.) Dicionário Crítico de Educação e Tecnologias e de Educação a Distância, p. 481-484. Campinas: Papirus, 2018.

PERELMAN, Chaïm. Analogia e Metáfora. In: Enciclopédia Einaudi vol. 11, Lisboa: Imprensa Nacional/Casa da Moeda, 1987, p. 207-217.

PERELMAN, Chaïm; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado da Argumentação - a nova retórica. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

PISCHETOLA, Magda; HEINSFELD, Bruna Damiana. “Eles já nascem sabendo”: desmistificando o conceito de nativos digitais no contexto educacional. RENOTE, v. 16, n. 1, p. 1-10. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/85929>. Acesso em: 27 fev. 2019.

RAVITCH, Diane. The death and life of the great American school system. 2a ed. Nova Iorque: Basic Books.

RICHARDS, Ivor Armstrong. The Philosophy of Rhetoric. Oxford: Oxford University Press, 1936/1964.

ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; BOHADANA, Estrella D’Alva Benaion; LEMGRUBER, Márcio Silveira; FERREIRA, Giselle Martins dos Santos. De Metrópolis a Matrix: arte e filosofia na formação de pesquisadores em educação. Leitura: Teoria e Prática, v. 33, n. 64, p. 97-110, 2015. Disponível em: <https://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/371/272>. Acesso em: 27 fev. 2019.

ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; CARVALHO, Jaciara de Sá. Educação e Tecnologia na literatura acadêmica on-line em português. In: FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; ROSADO, Luiz Alexandre da Silva.; CARVALHO, Jaciara de Sá. (Org.) Educação e tecnologia: abordagens críticas. Rio de Janeiro: SESES/Universidade Estácio de Sá, 2017, p. 208-254. Disponível em: <https://ticpe.files.wordpress.com/2017/04/ebook-ticpe-2017.pdf>. Acesso em: 27 fev. 2019.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Edição comemorativa. Campinas: Autores Associados, 2008.

SELWYN, Neil. Minding our language: why education and technology is full of bullshit … and what might be done about it. Learning, Media and Technology, v. 41, n. 3, p. 437-443, 2015. Disponível em: < https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17439884.2015.1012523 >. Acesso em: 27 fev. 2019.

SELWYN, Neil. Educação e tecnologia: questões críticas. In: FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; ROSADO, Luiz Alexandre da Silva.; CARVALHO, Jaciara de Sá. (Org.) Educação e tecnologia: abordagens críticas. Rio de Janeiro: SESES/Universidade Estácio de Sá, 2017, p. 85-103. Disponível em: <https://ticpe.files.wordpress.com/2017/04/ebook-ticpe-2017.pdf>. Acesso em: 27 fev. 2019.

SELWYN, Neil. What do we mean by ‘education’ and ‘technology’? In: SELWYN, N. Education and Technology: key issues and debates. Londres: Bloomsbury, 2011. Edição para Kindle. Tradução para o português de Giselle M. S. Ferreira: “O que queremos dizer com ‘educação’ e ‘tecnologia’?”, 2016a. Disponível em: <https://ticpe.files.wordpress.com/2016/12/neil_selwyn_keyquestions_cap1_trad_pt_final1.pdf>. Acesso em: 27 fev. 2019.

SELWYN, Neil. Educational technology as ideology. In: SELWYN, N. Distrusting Educational Technology. Londres: Routledge, 2014. Edição para Kindle. Tradução para o português de Giselle M. S. Ferreira: “Tecnologia educacional como ideologia”, 2016b. Disponível em: <https://ticpe.files.wordpress.com/2016/12/neil_selwyn_distrusting_cap2_trad_pt_final.pdf>. Acesso em: 27 fev. 2019.

THOMAS, Michael. Deconstructing digital natives. Edição para Kindle. Abingdon: Taylor & Francis, 2011.

WELLER, Martin. MOOCs and the Silicon Valley Narrative. Journal of Interactive Media in Education, p.Art. 5, 2015. Disponível em: <http://doi.org/10.5334/jime.am>. Acesso em: 27 jan. 2019.

WILLIAMSON, Ben. Big Data in Education. The digital future of learning, policy and practice. Edição para Kindle. Londres: Sage, 2017.

ZUBOFF, Shoshana. The age of surveillance capitalism. Nova Iorque: Public Affairs, 2019.

Published

2020-06-26

Issue

Section

Artigos